Česko se vrací na mapu filmařů. Jen to nezkazit

13. 3. 2017 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když loni na jaře uznávaný americký filmový magazín Variety věnoval jedno ze svých vydání tématu filmového průmyslu v České republice, dostalo se tak zadostiučinění všem, kterým se podařilo v roce 2014 prosadit systém filmových pobídek pro zahraniční štáby. Zároveň se rozhýbala podpora incentivní turistiky spojené s filmem v regionech (viz MAM 4/2017). Státní fond kinematografie, pod jehož strukturu nedávno přešla i Czech Film Commission, má letos k dispozici pro zahraniční filmové štáby rozpočet 800 milionů korun plus více než milionový přebytek z loňského roku. Fond si podle Ludmily Claussové z Czech Film Commission nechává vypracovat studii, zda by se vyplatilo navýšení daňových vratek pro filmovou branži a co by to znamenalo pro státní rozpočet.

Otázka z úplně opačné strany pak zní, zda je zdejší produkční zázemí na příliv zahraničních štábů vlastně připraveno. Stačí kapacity zdejších filmových ateliérů? A je zde dostatek pracovních sil, zejména v uměleckých řemeslech pro film?

Filmové ateliéry hlásí obsazeno

Vedle nejrozsáhlejších barrandovských ateliérů pronajímá haly a nabízí produkční servis několik dalších menších společností. Mezi filmovými i reklamními štáby jsou známá letňanská The Prague Studios, natáčí se a fotí také v žižkovském studiu Pokrok, ve filmových ateliérech KCD, v Gatteu v Hostivaři (patří Barrandovu) a na Strahově. Zejména reklamní produkce si pak často vystačí i s různými opuštěnými továrními halami, natáčí se v Areálu Praga, v hale audiovizuálního studia T Servis na Zličíně apod.

Zatím v pěti halách The Prague Studios se natáčejí filmy a reklamy rovnoměrným dílem. Obsazenost ateliérů činí 70-80 procent, což je podle stage managera Oldřicha Průši de facto maximum, jakého lze dosáhnout. I proto se společnost, jež má zastoupení i na zahraničních trzích, chystá letos přistavovat.

Filmové ateliéry konkurující Barrandovu vyrostly v roce 1999, v Los Angeles je zastupuje jeden ze zakladatelů, režisér Tomáš Krejčí. Pod střechou letňanských ateliérů vznikaly v roce 2016 například záběry pro filmy The Adventurers či Underworld: Blood Wars. „Lišíme se zejména kvalitním individuálním přístupem a 24hodinovým servisem sedm dní v týdnu, větší flexibilitou a také lepším zázemím u ateliérů,“ podotýká Průša na adresu Barrandova.

Dovnitř, nebo ven?

Oslovené produkční společnosti, které se věnují zejména reklamním projektům a filmové koprodukci, pověst profesionálního zázemí pro filmovou branži potvrzují a se stávajícím servisem ateliérů i třeba postprodukčních studií jsou spokojeny. Natáčení pod střechou ale stále více konkurují i rozmanité exteriéry.

V lokacích více natáčejí třeba Punk Film, což ovšem podle Martina Hůlovce odpovídá charakteru jejich projektů. „Jen casting občas pokulhává, jsme malá země,“ dodává Hůlovec. Jan Horáček ze Zoom Films vidí potenciál ateliérů v případě simulace historických objektů, kdy natáčení v těch reálných může přijít příliš draze. „Natáčení v ateliérech je pro filmy s větším rozpočtem. Na lokacích natočíte i velmi nízkorozpočtový film. Oproti delšímu natáčení na lokacích můžete naopak ušetřit čas v ateliérech,“ shrnuje volbu Oldřich Průša.

Film hledá řemeslníky. Zn.: Urgentně

Autentickou náladu severních Čech či Krušnohoří, kam teď tak rádi jezdí natáčet režiséři krimi seriálů, v ateliéru zřejmě nenahradíte, řadu historických památek, či dokonce kulisy celých měst ale ano. Právě um zdejších řemeslníků při stavbě dekorací, kostymérů a dalších profesí kolem filmu velebí i zmíněné vydání Variety.

Přitom o zručné řemeslníky začíná být doslova nouze, jak pro MAM píše vedoucí divize dekorací na Barrandově Štěpán Červený: „Za posledních 15-20 let se spoustu učilišť zavřelo. Najít mladého a talentovaného řemeslníka se rovná zázraku. Z nějakého důvodu je řemeslo vnímáno jako něco podřadného.“ Barrandov proto oslovuje i stavební průmyslovky nebo jiné střední školy se stavebním zaměřením. Jen postavení kulis středověké Paříže pro seriál Knightfall si žádalo zapojení 250 lidí různých profesí. Část prací proto Barrandov outsourcuje. Stavby dekorací nebo fundus poskytuje též The Prague Studio, Film Dekor a další.

Zájem o tváře z ulice

Castingové služby pro film a reklamu nabízí v Česku bezmála desítka významnějších agentur, některé z nich se specializují přitom více na komparz, český film nebo reklamu. „Když spolupracujeme na zahraničních filmech, hlavně zahraničních koprodukcích, je to v souvislosti s filmovými pobídkami,“ říká šéfka Vivid Casting Petra Svarinská. Obecně podle Svarinské přetrvává trend, kdy nejen reklamní režiséři hledají spíše neznámé tváře, ať už do hlavních nebo vedlejších rolí. Dokonce je zájem o street casting, kdy se obsazují lidé bez zkušeností. „Počet castingových zakázek pro reklamu je stabilní, jen rozpočty jsou pořád nižší a nižší,“ uzavírá Svarinská.

Největší tuzemské ateliéry procházejí rekonstrukcí. Vedle filmových štábů je často využívá TV Nova a sídlí zde například produkční fima Stillking Films.
Foto: Barrandov Studio

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.