Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Švédové odcházejí z Primy

Redakce MAM30. 1. 20179. 7. 2019

Skandinávský mediální gigant MTG po dvanácti letech opouští český televizní trh. Za několik miliard korun prodává svůj poloviční podíl v holdingu televize Prima. Kupcem je firma Denemo Media, za kterou stojí podnikatelé Vladimír Komár a Ivan Zach. Druhý jmenovaný už polovinu televize vlastnil, díky transakci tak dosáhne na většinový podíl.

MTG koupila polovinu Primy v roce 2005 za 87 milionů eur (tehdy zhruba 2,5 miliardy korun). Zhodnocení své investice včetně dividend a aktuálního prodeje spočítala ve zprávě pro stockholmskou burzu na 168,5 milionu eur (přibližně 4,5 miliardy korun). Neupřesněná kupní cena vychází z hodnoty celé mediální skupiny Prima, která dosáhla 237,4 milionu eur (asi 6,4 miliardy korun).

Peníze z prodeje chtějí Švédové využít na investice v oblasti digitální zábavy, kam postupně přesouvají těžiště svého podnikání. Kvůli tomu už opustili nebo se chystají opustit maďarský, ruský a pobaltský televizní trh. Mimo Skandinávii zatím zůstávají v Bulharsku. Výnos z Primy chtějí použít na navýšení podílu ve studiu InnoGames, ze současné pětiny na 51 procent.

“Odpovídá to naší strategii investovat do relevantních komunit kolem digitálního obsahu. Je to klíčový krok probíhající transformace. Neustále hledáme, do jakých dalších digitálních aktivit bychom se ještě mohli pustit,” komentoval prodej šéf MTG Jorgen Madsen Lindemann.

S prodejem Primy je spojena i další, méně nápadná transakce na mediálním trhu. Vladimír Komár souběžně prodal svůj menšinový podíl ve výzkumné společnosti Nielsen Admosphere, která zajišťuje měření televizní sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů. Koupili ho předsedkyně představenstva Tereza Šimečková a místopředseda Michal Jordan.

Pokud transakci mezi MTG a Denemo Media schválí antimonopolní úřad, měla by se završit během pár měsíců. Miliardář Ivan Zach pak bude držet 62,5 procenta Primy, zbytek bude v rukou Vladimíra Komára. Z pohledu programu a strategie by se nic mimořádného dít nemělo.

Setkání po letech

Oba spolumajitelé Primy nejsou na mediálním trhu žádní nováčci. Jejich televizní historie sahá do roku 1999. Komár se tehdy jako spoluvlastník MEF Holdingu podílel na rozjezdu Novy z Barrandova po bouřlivém rozchodu Vladimíra Železného s americkou CME. Stál také u rozjezdu slovenské Joj v roce 2002. Z Novy po pár letech odešel a od bývalých obchodních partnerů získal minerálku Korunní.

Zach naopak v roce 1999 ovládl firmu Domeana, kterou převzal od Investiční a poštovní banky. Domeana kromě jiného vlastnila FTV Premiéru, držitele licence Primy. Převod Domeany do Zachových rukou napadala ČSOB s tvrzením, že zkrachovalá IPB se Domeany zbavila “za nápadně nevýhodných podmínek”. Úsměvný detail je, že stejná finanční instituce vypořádává letošní prodej podílu MTG a firmě Denemo Media na odkup poskytla finance.

Z otloukánka důležitým hráčem

Zachovi se jeho dlouholeté investice do Primy zúročují. Na konci devadesátých let se stanice ztrácela vedle dominantní Novy a v podílu na trhu ji doháněla ČT2. Zach ale postupnými kroky začal v sídle televize na pražské Palmovce budovat mediální impérium, které zahrnovalo i rádia a časopisy.

Výrazněji o sobě Prima dala vědět až v létě 2005, tedy krátce před prodejem Švédům, kdy potřebovala zvýšit hodnotu. Novu tehdy zaskočila úspěchem původně maďarské reality show Vyvolení, která jí přinesla rekordní čísla sledovanosti. Na finále se dívalo přes 2 miliony lidí.

Další rozvoj přišel s investory z MTG a televizní digitalizací, která umožnila spustit nové stanice. Expanzi se podařilo uřídit i v době ekonomické krize. Prima zavedla pořady podle zahraničních licencí a začala natáčet vlastní seriály. K hlavní stanici jako první přibyla televize pro mladé muže pod názvem Cool (2009), v roce 2011 se ženy dočkaly programu Love. Po dalších dvou letech přišel dokumentární Zoom a posledním přírůstkem byl předloni filmový Max. Kromě toho ještě Prima pod svou značkou obchoduje komediální program Comedy Central ze skupiny Viacom.

V současnosti je skupina Prima třetí nejsledovanější na tuzemském trhu. Všech pět kanálů dohromady loni dosáhlo na podíl 21,1 procenta. Kromě televizního byznysu se Prima pustila také do marketingového podnikání a pod značkou Solootions pořádá různé akce a festivaly. Ve spolupráci s externími partnery vydává i tři časopisy.

Na zprávy televize Prima se průměrně dívá 623 tisíc lidí, jejich loňský share byl 19,83 procenta.
Foto: TV Prima

×

Loňské skandály značek odhalily amatérismus

Starší článek

Ivana Dupalová: Český hostesing je na světové úrovni

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pxhere

Zájem o hry na vzestupu. Jak jej využít?

Tuzemská herní vývojářská studia mají za sebou rekordní rok. Za pandemie lidé hledající zábavu hrají více, jaké příležitosti to inzerentům i tvůrcům nabízí?
11. 4. 202111. 4. 2021
Marketing

Bez jasné online strategie se necháváte smýkat chaosem

Význam online aktivit pro firmy dramaticky roste a zapojení do internetového světa může být otázkou přežití. Bohužel s překotným růstem bývají spojené i…
10. 4. 20218. 4. 2021
Marketing

V marketingu se více soustředíme na značku

Nové kampani Staropramenu přezdívají v pivovarech Hrdinové. „Reprezentovat je pro nás nejvíc,“ shrnuje její koncept David Šeberle.
10. 4. 202111. 4. 2021
Marketing

HC Sparta a Mastecard zaplnily tribunu „diváky“

Mastercard spolu s hokejovým klubem instaloval do speciálního sektoru v O2 aréně do konce sezóny makety fanoušků. Podobizny jim podepíše celý tým.
9. 4. 202110. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R
Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více