Věrnostní karty jsou už „old school“

17. 10. 2016 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V průměru nosí Češi podle výzkumu společnosti GfK až pět věrnostních, chcete-li zákaznických karet. Za slevové vouchery, jednorázové slevy či nějaký ten dárek navíc nám vyplnění několika řádků v registračním formuláři stále ještě stojí. V lepším případě si je necháme doma a u pokladny jen nahlásíme jméno (což několik řetězců umožňuje), případně si stáhneme důkaz o naší věrnosti v podobě aplikace do telefonu.

Věrnost za třicet

Skutečný „prozákaznický“ přístup obchodníka si prověříme často až v okamžiku, kdy řešíme ztrátu karty, převod věrnostních bodů při zřízení karty nové nebo nám při platbě karta či aplikace chybí, ale neradi bychom o výhody plynoucí z programu přišli. Na základě zkušenosti s hračkářstvím Dráčik, kde za duplikát věrnostní karty požadují třicet korun, odůvodněných manipulačními náklady, nebo útratu v hodnotě dvou set korun, oslovila redakce vybrané obchodníky s otázkou, jak administrativu kolem karet řeší oni.

Podle obchodních podmínek Dráčika paradoxně nemáte povinnost ztrátu nahlásit, takže lze zažádat o kartu bezplatně coby nový zákazník. Datart, zapojený do zákaznického programu iBod České spořitelny, Ikea ani DM drogerie markt si za vyřízení nové karty nic neúčtují a zákazníkovi umožní převod bodů z původní karty na novou.

Pokud kartu či telefon s aplikací u pokladny v „déemku“ zrovna nemáte, lze s vytištěnou účtenkou do týdne požádat o připsání bodů na pobočkách a později poštou. Zpětně body načítá i Datart. Ikea na ploše svého obchodu umožňuje vytištění nové karty programu Ikea Family v kioscích ve všech prodejnách, kde si lze prohlížet klubové nabídky nebo si aktualizovat osobní data. A rovněž má svou aplikaci. Podobně jako například Hervis Ikea automaticky ukládá účtenky členům klubu do jejich profilu v digitální podobě.

Exkluzivní výhody za poplatek

Věrnostní program podle konzultanta Radka Hrachovce nemá stát nic: „Je velkou chybou domnívat se, že s vydáním nové zákaznické karty vznikají dodatečné náklady. Investice 15 Kč do zaslání karty je nicotná v porovnání s možností ztráty takového zákazníka.“ Nošení věrnostních karet ale Hrachovec považuje za „old school“. Naproti tomu předplacení exkluzivních výhod je v rámci zákaznických programů obvyklé. Na principu prémiových služeb za poplatek funguje například Amazon Prime, u nás se o stejnou věc snaží Alza, Mall a další.

Moderní firmy mají pokladní systémy propojené se zákaznickou databází. Identifikace zákazníka je pak otázkou vteřin a není třeba vytahovat věrnostní kartu, myslí si Radek Hrachovec.
Foto: Martina Plechatová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.