Kouzlo komunitních webů stojí na jednoduchém principu: obsah stránek částečně tvoří samotní uživatelé. Ostatně není nic lepšího, než když vám s tvorbou obsahu nepomáhá jen jeden člověk, deset nebo sto lidí – ale rovnou tisíce.
Solidní základnu věrných fanoušků mají servery pro lidi, kteří sdílejí nadšení pro konkrétní věc: hlavně seriály, filmy, hry nebo technologie. Typickým příkladem je seriálový web Edna.cz, který vyhrál Křišťálovou lupu 2015 mezi zájmovými weby.
Edna.cz dnes patří Mladé frontě a v srpnu podle NetMonitoru lákala až 38 tisíc reálných uživatelů denně. „Zaregistrovaných uživatelů je u nás k dnešnímu dni okolo 115 tisíc,“ dodává šéfredaktor Ondřej Šedý. „Diskuse na našem webu je velmi lákavá, lidé k nám chodí především díky ní. Mohou se tu u nás svobodně vyjádřit k seriálům,“ říká Šedý.
Populární diskuse ale přinášejí také problémy, v případě Edny jsou to hlavně trollové, škodolibí jedinci, kteří konverzaci uživatelů záměrně nabourávají.
Čím udržet věrnost
Šéfredaktor Edny radí, aby tvůrci komunitních webů udržovali s fanoušky aktivní kontakt. „Chceme tím ukázat, že o ně máme zájem a že s nimi jako redaktoři máme něco společného,“ tvrdí. Efektivní práce s komunitou podle něj obnáší i její zapojení do různých soutěží a kvízů. Seriálový web má na Facebooku přes 34 tisíc fanoušků, což není zanedbatelné číslo, a spoléhá také na Twitter. „Prakticky žádný dotaz od fanoušků na sociálních sítích nebyl nezodpovězen. Na tom si zakládáme,“ dodává za Ednu Šedý.
Ve světě s komunitou důsledně pracuje například web Imgur.com, server původně designovaný jako strohá platforma pro nahrávání obrázků. Dnes má 150 milionů uživatelů, z nichž pětina stráví na stránkách více než deset hodin týdně. Stránky se mimo jiné vyznačují právě plně angažovaným editorským týmem, který svou komunitu popostrkuje k aktivitě. Pro své uživatele vymýšlí eventy, systém „odznáčků“ za nahrávání zajímavého obsahu i populární reakce na příspěvky jiných uživatelů a mnoho dalšího.
Společným ukazatelem úspěchu velkých i malých komunitních webů není pouze péče o publikum, ale i aktivní nasazování technických a obsahových inovací. Příkladem může být nabídka exkluzivního obsahu loajálním uživatelům anebo zdokonalený systém odměn za tvorbu obsahu ve formě vyšších uživatelských privilegií na webu.