Klientské omyly o sociálních sítích

5. 9. 2016 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Překvapivě nemalá část klientů má pořád tendenci význam sociálních sítí podceňovat a vnímají je jako okrajový nástroj. Jejich nedůvěra vychází z hluboce zakořeněných mýtů, které buď nikdy neplatily, nebo jde o dnes již zastaralé skutečnosti. Tady je pětice těch nejčastějších.

1. Sociální média jsou jenom pro teenagery, my cílíme na 30+

Sociální sítě se jen těžce zbavují nálepky médií mladé generace. Zejména Facebook už ale dávno nezajímá pouze děti. Jeho uživatelská základna stárne. Dnes jsou podle našich zkušeností co do počtu komentářů, ochoty sdílet komerční obsah a zapojení do soutěží nejaktivnějšími uživateli Facebooku ženy ve věku 30-50 let.

V praxi je to vidět jak u kosmetických značek, tak i v kategoriích potravin a rychloobrátkového zboží. Trochu jinak je to u elektroniky, kde se někdy vyšší měrou zapojují muži, ovšem ve stejné věkové kategorii. Tento posun nicméně neznamená, že by mladší uživatelé Facebook hromadně opouštěli. Největší sociální síť světa o tyto uživatele nepřišla ve prospěch Instagramu a Snapchatu, jen se teď o jejich pozornost a čas musí dělit.

2. Na sociální sítě musíme dávat každý den nový příspěvek

Dychtivý přístup „čím víc, tím líp“ je mezi firmami široce rozšířený. Na sociálních sítích chtějí někdy postovat i víckrát denně, což většinou není dobrý nápad. Publikovat každý den znamená být schopen 30x za měsíc vygenerovat kvalitní a relevantní (!) obsah a mít připravený dostatečný rozpočet na produkci i následnou mediální podporu. To nedokáže zdaleka každá značka.

Výsledkem jsou pak zoufalé nápady promovat třeba jenom polovinu příspěvků, což má za následek snížení celkové efektivity komunikace, protože množství zasažených uživatelů je v porovnání s náklady na výrobu postu neúměrně malé. Při vysokém množství publikovaných příspěvků navíc většinou trpí kvalita produkce. Mnohem lepší je počet postů snížit a peníze ušetřené z produkce přesunout na média k promování všech postů. Při zachování rozpočtu takto jen snížením počtu příspěvků, zkvalitněním obsahu a přesnějším cílením dosahujeme během dvou měsíců zvýšení engagement rate i o 100 procent.

3. Community management nepotřebujeme

U social media specialistů a community managerů, kteří připravují strategii, redakční plán a produkci jednotlivých postů, bývá zvykem, že jejich práce končí vypublikováním příspěvku. Jsou rádi, že „mají hotovo“, a pak už jen monitorují a korigují reakce fanoušků.

Na community management už nezbývá prostor nebo na něj není rozpočet. Zvlášť u nově založených profilů, zejména na Instagramu, je ale nutné starat se vedle samotných příspěvků i o profil jako takový. Například interagovat s jinými, i nekomerčními profily a proaktivně komunikovat s běžnými uživateli. Nejen těmi vlivnými, kteří si zasloužili status influencera. Tímto přístupem zásadně zrychlíte tempo růstu počtu fanoušků a uživatelů sledujících váš profil.

4. Místo produkce fotek na míru můžeme použít vizuály z ATL

Facebook je stále zaplevelený spoustou nepovedených adaptací ATL kampaní. Firmy hřeší na to, že prostě napostují vizuál tak, jak ho mají, a Facebook to nějak „schroustá“.

Velikost a formát neřeší, a to přesto, že jde mnohdy o tisková data. Nevadí ani to, že je vizuál plný textu, který nejde v mobilním rozlišení přečíst. Že jeden ani tři vizuály z několikatýdenní ATL kampaně rozhodně nestačí na stejně dlouhou kampaň na sociálních sítích, snad ani není třeba rozebírat. Kreativní koncepty připravené pro ATL pracují s precizním a často drahým klíčovým vizuálem, ten je ale v sociálních sítích nepoužitelný. Naopak ve většině případů postrádají potřebnou šíři podtémat nutných pro produkci většího množství obsahu pro sociální média.

5. Facebook je jen doplněk, bez televize velký zásah neuděláme

Na škole nám vždycky vtloukali do hlavy, že pokud chcete dostat značku do obecného povědomí, musíte do televize. Není to pravda. Každý známe alespoň tři lidi, kteří televizi ani nemají, a dalších pět, kteří se na ní nedívají (s výjimkou Netflixu). Zejména v rámci věkové skupiny do 30 let stoupá počet uživatelů, které v televizi už vůbec nezasáhnete.

Neznamená to ale, že mezi těmito uživateli nelze udělat signifikantní zásah. Náš klient z kategorie FMCG takto na jaře uváděl na trh novou značku zubní pasty. Protože nebyl rozpočet na televizní spot dost vysoký, odlaunchovali jsme všechny produkty nové značky s využitím targetingu a podporou malé displejové kampaně pouze na Facebooku. Ano, jednalo se o specifickou kategorii produktů, ale i tak se značka stala během prvního půlroku dvojkou na trhu.

Autorka je social media managerkou v agentuře Nydrle.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.