Každá doba má své hvězdy a influencery. Co mají společného Přemek Podlaha a youtubeři? Mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

A jak na tom můžou vůbec vydělávat. Všichni se strašně diví a kroutí hlavou.

Jaaaaj, a říkají to ti, kteří se koukali, jak jiný influencer z jejich doby ukazoval návody na řezačky a pily z automatických praček. To bylo hodně bezpečné.

Nebo prodávali svoje kuponové knížky Koženému za jistotu desetinásobku, protože jim to radili další influenceři. To bylo hodně rozumné.

Nebo sbírali plastiková céčka, protože o tom zpíval jejich oblíbenec v plísňácích. To bylo hodně nezávislé.

Nejslavnějším influencerem v českých (a slovenských) zemích ještě dlouho zůstane Přemek Podlaha.

Na principu se nic nezměnilo, jen slovník:

DIY = návody na cokoliv od brousku na nože přes konve šetřicí vodu až po legendární sněžné prkno;

Lajkujte a pište mi do komentářů = listárna nad dopisy diváků;

„Uvidíme se na YouTuberingu“ = „Přijďte na Zahradu Čech, Floru Olomouc“;

content marketing = časopis Receptář;

giveaway = soutěž o nejhezčí jablko roku na Zahradě Čech;

Já, JůTuber = Receptář prima nápadů aneb co jste v televizi neviděli.

A kolik životů tento influencer ovlivnil? Jeho odkazy dodnes najdete v českých a slovenských zahradách – skleníky ze zavařovaček, strašáky z PET lahví, CD na stromech a skleníky na paneláková okna, které potěšily nejednoho „pěstitele“, atd.

Nejdřív se komerci bránil (a hobby obchody si rvaly vlasy, že jim kazí kšefty, protože lidé, kteří jsou schopni si něco vytvořit nebo opravit, se v obchodě tolik nerozšoupnou), ale postupem času dokázal rychle naskočit a začal svůj vliv pořádně monetizovat (slovo posledního desetiletí): Mountfield, Ford, Pumpy Sigma, kalendáře a další věci.

Stal se obětí bulváru a terčem žertů, to když u něj našli na zahradě zabetonovaného dělníka.

Divit se, že další generace se vymezuje a uznává někoho jiného, je takové trochu pokrytecké, navíc s krátkodobou pamětí. Každá doba má své hvězdy. Tak hejty si nech.

Dorota Kajfoszová, on-line marketing & sales manager, O2 Czech Republic

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.