Vary 2016: Zachariášův triumf

11. 7. 2016 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech v sobotu skončil vyhlášením vítězných soutěžních filmů. Letošní projekce provázela černobílá znělka se Zdeňkem Svěrákem v hlavní roli. Natočil ji Ivan Zachariáš, který festivalové znělky režíruje už od roku 2008 na střídačku s jiným reklamním režisérem Martinem Krejčím.

„Vymyšlená byla za dvě hodiny,“ přiblížil Zachariáš vznik letošní znělky s lehce pyromanským námětem. „S panem Svěrákem a jeho synem Honzou jsme se sešli u něj doma a napsali scénář společně. Byla to radost, vidět ho při natáčení s Danielou Kolářovou, opakující svou tradiční roli Svěrákovy filmové manželky.“

Zachariášovo jméno se však tentokrát na festivalu nezmiňovalo jen kvůli znělce, ale také kvůli jeho seriálovému debutu. Novinku připravil pro HBO Europe.

Nejlepší natáčeli s nejlepšími

O vlastním hraném projektu uvažoval respektovaný reklamní režisér už od devadesátých let, kdy se prosadil v Londýně a posléze celosvětově. „Nepospíchám ale, nechci ho dělat za každou cenu co nejdříve,“ nechal se slyšet už před deseti lety. Nakonec tedy nedebutuje filmem, ale televizním seriálem Pustina.

Producentka HBO Europe Tereza Polachová pro něj zajistila ty nejlepší tvůrce na zdejším trhu. Scénář napsal Štěpán Hulík (autor úspěšné minisérie o Janu Palachovi Hořící keř), za kamerou stál Štěpán Kučera. Režie ani kamera ale „neexhibují“ tak, jak se tvůrcům reklam často při filmovém debutu stává, ale svým ukázněným mistrovstvím slouží vyznění filmu.

Reno přešel od Japonců k Bentley

Největšími hereckými hvězdami festivalu byli letos Willem Dafoe a Jean Reno. Francouzská hvězda filmů Luca Bessona, ale i mezinárodních projektů právě v Praze natáčí čínský akční film. Reno se vyznal z lásky k Česku, rád se sem pracovně vrací. A stejně rád prý jezdil i do Japonska, kde léta natáčel reklamní spoty pro automobilky Toyota a Honda. „Do Japonska jsem pracovně jezdil 15 let. Nejdříve jsem točil spoty pro Hondu a pak jsem podepsal dlouhodobý kontrakt s Toyotou, stal jsem se její ‚tváří‘. Respektive stala se jí postava bojovníka Doraemona, kterou jsem v nich ztělesňoval. Po 15 letech kontrakt skončil, škoda,“ odpověděl Reno na otázku Marketing & Media.

Natáčení v japonštině pro něj prý nepředstavovalo žádný problém. „Měl jsem základy z doby, kdy jsem na studiích v Paříži pracoval v duty free shopu a s Japonci se často dorozumíval. Teď pracuji s Číňany, ale zatím znám jen dvě slova,“ svěřil se herec. A proč se vlastně nestal tváří francouzských automobilek? „Renault i Peugeot mi několikrát volaly, ale k podpisu smlouvy nikdy nedošlo. Zato Bentley dobře věděl, že mám auta rád. Náš spot měl na internetu šest milionů diváků,“ uzavřel.

Film vynese víc než reklama

Festival si během týdenního pobytu užil i slavný americký scenárista a režisér Charlie Kaufman, známý svou prací pro režiséra Spikea Jonze. „Nabídku na reklamu jsem od jeho producentů nikdy nedostal, ale kdyby za to byly dobré peníze, nebyl bych proti. Faktem je, že za svou práci pro hraný film mám více peněz. Třeba jednou, kdo ví…“ zasnil se během své hodinové master class pro hosty festivalu Kaufman. Festival si užíval i mladý kanadský producent Evren Boisjoli, který přivezl film Pořád spolu. Je to muž činu: před osmi měsíci založil Lief Agency a už produkoval šest reklam pro klienty jako M&M’s nebo basketbalovou NBA.

Na přehlídce se však vedle filmových a televizních tvůrců prezentovali i partneři festivalu. Kromě tradičního charitativního šlapání na kole ČEZ to byla především party podporovatele světových filmových festivalů Moët a každodenní degustace speciálních piv od jednoho z partnerů festivalu, Pivovarů Lobkowicz. Velký partner českého filmu RWE představil čtyři nové projekty, které podpoří v následujícím roce. A v pavilonu kávy Nespresso se konaly prezentace nadějných evropských filmařů.

Autor je spolupracovníkem redakce.

Ivan Zachariáš představil ve Varech svůj první televizní seriál. Natočil ho pro HBO, které zastupovala producentka Tereza Polachová.
Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.