Jakub Střeštík: Kika pomáhá vytvářet styl. Naši konkurenti spíš podporují uniformitu

25. 7. 2016 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nový komunikační koncept se sloganem Domov vašeho života pochází z kreativní agentury Young & Rubicam Budapešť. V Česku Kika spolupracuje také s agenturami Médea a Kristián. To nejzajímavější se ovšem v segmentu nábytku má brzy odehrát v e-commerce. „Společnosti Kika prodej levného nábytku na internetu nijak neuškodil, z pozice jednoho z hlavních hráčů na trhu však nelze trend e-shopů dále ignorovat,“ komentuje poněkud šalamounsky postoj její ředitel Jakub Střeštík.

Na to se nejde nezeptat: pro jakou klientelu je Kika první volbou ve srovnání s Ikeou?

Nejste samozřejmě první, kdo se takto ptá. Ikea odvedla na relativně malém rybníčku velký kus práce v mnoha oblastech. Má zjednodušený byznysový model, vycházející třeba již jen z menšího počtu produktů. V čem jsme jiní? Nikdo nemá tak širokou škálu sortimentu a bytových doplňků, jako má Kika. A základnu tak loajálních zákazníků, kteří nepřebíhají od obchodu k obchodu, ale při nákupu nábytku a bytových doplňků jsme pro ně vždy první volbou. Když přijdu do mnoha českých domácností, zarmoutí mě, že si připadám jako v nábytkářském katalogu. Někteří naši konkurenti se koncentrují na uniformitu, zatímco my udáváme trendy, přinášíme novinky a pomáháme vytvářet zákazníkům vlastní styl a identitu. Prodáváme široké spektrum výrobků v různých cenových hladinách.

Jenže Ikea si zde léta vytvářela pozitivní image se svou restaurací, dětským koutkem, prodejem vánočních stromků, CSR projekty…

Restaurace i dětské koutky máme také a troufám si tvrdit, že kvalitnější. Léta jsem pracoval v gastronomii, a proto vím, že za 70 korun vám nikdo nic kvalitního neuvaří. Co se ostatních služeb týče, nabízíme pouze ty, které splňují nejpřísnější kritéria.

V loňském roce jste v pražské Bílé labuti otevřeli svůj první Kika City obchod s bytovými doplňky, čímž jste zde předběhli Ikeu. Jak jste s ním dosud spokojeni?

Bytové doplňky představují velkou část našich prodejů. S lokalitou jsme spokojeni a věříme, že i Bílá labuť se v brzké době zmodernizuje. V blízké budoucnosti by měl obchod posloužit i jako výdejna pro e-shop.

Což je velké téma, Ikea ten svůj otevřela v Česku zrovna nedávno…

K tomu vám řeknu, že dokud povedu Kiku, nikdy nespustím e-shop, který nebude nejlepší na trhu.

Narážíte na limitovaný sortiment a absenci rozvozu u Ikey?

Nejen na to. Ani u nás sice nebude úplně každý výrobek z e-shopu skladem, rád bych ale, aby fungoval jako kompletní katalogová stránka. Naučil jsem se dát si vždy od rozjezdu nového projektu určitý odstup a nahlížet na něj z pohledu zákazníka. Chování lidí, kteří nakupují nábytek on-line, je jiné než v kamenných prodejnách. Dynamika jejich nákupů a útrat je rozdílná. Dnes už nejde v e-commerci tolik o nižší ceny, jako spíše o pohodlnost, dostupnost a rychlost dodání.

Kdy tedy e-shop spustíte?

Dejme tomu, že během jednoho roku.

Dosud vám chybí i věrnostní program.

I na něm intenzivně pracujeme. Je to podobné jako s e-shopem. Nevystačili bychom si s univerzálním programem mnoha řetězců, kdy vám jednou za rok pošlou slevu k narozeninám a spíše odměňují nově registrované zákazníky než ty dlouholeté. Vážíme si věrnosti.

Již tři roky patříte do skupiny Steinhoff, dvojky v prodeji nábytku ve světě za Ikeou. Jaké je vůbec postavení Kiky na různých trzích ve střední Evropě?

Vstup do skupiny Steinhoff je znát. Prodáváme například nábytek, který konkurence ještě ani nemá. Reportujeme sice stále do Rakouska, ale už nejsme součástí rodinné firmy. Rakousko je velmi bohatá země, kde se Ikee tolik nedaří, neboť zde dominují naše značky Kika a Leiner. Rakouští zákazníci se liší preferencemi nábytku. Nakupují hodně věcí z masivu, například pro své penziony. I průměrná útrata je vyšší než v Česku a na Slovensku. A dokonce i než v Německu. Český zákazník je dnes už poměrně erudovaný v oblasti designu a často dává přednost modernímu stylu a lakovanému nábytku. Myslím si, že zdejší trh s nábytkem je už poměrně nasycený a vstup pro novou značku by byl hodně složitý.

Jakub Střeštík

Českou a slovenskou síť obchodů s nábytkem Kika vede Jakub Střeštík od roku 2011. V oblasti retailu má předchozí zkušenosti s vedením řetězců s elektronikou a módním zbožím. Dříve dlouhá léta působil v gastronomii, v Londýně řídil síť restaurací. V Česku zastával vedoucí pozice v řetězcích KFC, Pizza Hut a Starbucks.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.