Data pomáhají obchodu i cyklistice

11. 7. 2016 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Firmy čím dál častěji slyší, že by měly sbírat a vyhodnocovat data o klientech. Příklady, jak se dá s velkými daty pracovat, představil na konci června společný seminář KPMG a Marketing & Media s názvem Data plná zákazníků.

Obchodníkům pomohl chytrý nástroj

Jistá česká společnost potřebovala nadále růst v oblasti finančního poradenství. „Toho dosáhnete buď zajištěním organického růstu sítě, nebo vytěžením stávající klientské báze,“ vysvětlil partner KPMG David Slánský. Poradenská společnost vytvořila pro obchodníky jednoduchého pomocníka, který jim radil, jaký produkt by měli konkrétnímu klientovi nabídnout, aby vystihoval jeho potřeby a situaci.

Základem pomocníka byla shromážděná interní a externí data, která byla rozdělena na statické a dynamické údaje. Statickou část tvořila firemní data o klientech, organizační struktura, hierarchie produktů a provizní schémata. Z externích dat to pak byly údaje o lokalitě pobočky, vlastnostech konkurentů, finančním zázemí příslušného regionu, parametrech pracovního trhu a data statistického úřadu.

Data přinesla úspěch

Všechny tyto statické údaje pak byly křížově proloženy dynamickými daty. Na straně společnosti šlo o smlouvy, transakce, finanční plány, klientskou historii a probíhající kampaně, z vnějších dat to byly aktuální údaje například o míře kriminality, reflexe ze sociálních sítí a monitoring konkurence.

„Tradiční modely používají jen deset až dvacet parametrů a nedosahují tak nejlepšího možného výkonu,“ podotkl Slánský. „Moderní modely dokážou zpracovat informace z tisíců signálů, což vede k násobně lepší přesnosti předpovědí,“ dodal.

Podle Vítka Ježka se firma Rekola chystá expandovat do Teplic. 
Foto: Milan Bureš

Na nový nástroj si nejprve zvykala menší skupina obchodníků. K překvapení firmy se mu nejlépe přizpůsobili nejkonzervativnější zaměstnanci. Když se projevily příznivé výsledky nového systému, začali ho povinně používat všichni. Úspěšnost obchodníků narostla o 15 procent, produkce poskočila dokonce o více než 40 procent.

Koloběžka lepší než kolo

Přirozeným zdrojem podrobných dat o klientech jsou telefony. Potvrdil to i Vítek Ježek ze společnosti Rekola, jejíž bicykly jsou veřejně k dispozici v šesti českých městech. „Nemáme klasické základny jako jiné systémy na sdílení kol. Využíváme mobilní aplikaci, díky které víte, kde jsou kola kolem vás,“ řekl Ježek. Bicykly jsou uzamčené a kód ke konkrétnímu zámku prozradí právě aplikace.

Společnost Rekola očekává, že letos přesáhne sto tisíc výpůjček kol. „Data používáme na určení, kam s projektem dál. Pustili jsme třeba do sítě jednu koloběžku. Jenom tak, jako punk. Z dat jsme zjistili, že koloběžka jezdí víc než normální kola, až nás to překvapilo. Tak jsme začali zjišťovat, kdo a proč na tom jezdí. Zjistili jsme, že na ní jezdí především ženy, které se bojí jezdit na normálním kole v běžném provozu. Díky tomu, že si ale náš produkt osahají přes koloběžku, tak je pak dostáváme na kola,“ přiblížil Ježek.

Typickým jezdcem na Rekolech je pětadvacetiletý student. „Máme hromadu dat, která můžeme po anonymizaci používat,“ podotkl zakladatel systému. K dispozici jsou provozní i demografická data, díky mobilu je vidět, odkud kam se jezdí, kudy přesně a jak rychle. Geolokace má být ještě přesnější, v plánu jsou GPS moduly zabudované v kolech. Firma data poskytuje pro rozvoj infrastruktury v Praze a začíná spolupracovat s komerčními partnery.

Jana Nejedlá a David Slánský z KPMG představili využití dat pro získávání nových zákazníků na vysoce konkurenčním trhu finančních produktů.
Foto: Milan Bureš

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.