Cannes oceňuje skutečné inovace

11. 7. 2016 00:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Specifikem v roce 2013 vzniklé soutěžní kategorie Innovation Lions je to, že přihlašovatelé všech nominovaných prací mají desetiminutovou prezentaci před porotou, která má pak dalších deset minut na dotazy. A vše se odehrává za přítomnosti publika.

Letos se porota nakonec rozhodla udělit devět lvů včetně Grand Prix, kterou si odnesl Google DeepMind za nový přístup k umělé inteligenci, jenž může výrazně ovlivnit způsob a možnosti řešení složitých problémů. V tomto případě „počítač“ AlphaGo porazil nejlepšího světového hráče hry go, která je několikanásobně složitější než šachy. V go je víc možných pozic, než je atomů ve vesmíru. Díky komplexnosti hry, která se hraje na šachovnici o rozměru 19 na 19 polí, tak nelze vyhrát tím, že počítač spočítá všechny možné tahy.

Muselo se tedy najít řešení, které umožní počítači použít něco, čemu obvykle říkáme úsudek nebo intuice. DeepMind se inspiroval způsobem, jakým funguje mozek a neuronová síť, která pomáhá lidem dělat rozhodnutí. AlphaGo zkombinoval pokročilý vyhledávací strom se dvěma neuronovými sítěmi. První síť „policy network“ předpovídá další tah a používá se k zúžení vyhledávání pouze na tahy, které nejpravděpodobněji povedou k vítězství. Druhá, „value network“ se používá k redukování hloubky vyhledávacího stromu a odhaduje vítěze v každé pozici.

Z dalších vítězů jmenujme třeba DOT, první chytré hodinky pro nevidomé, které využívají Braillovo písmo. Vypadají skvěle, vydrží až sedm dní, přes Bluetooth dokážou z telefonu převést jakoukoli informaci do textu a budou stát 290 dolarů.

Dál mě zaujal Jukedeck.com, který vám díky umělé inteligenci složí skladbu pro vaše video během necelé minuty – stačí zadat požadovaný styl, tempo a délku. Nebo projekt The Next Rembrandt, kdy agentura JWT Amsterdam ve spolupráci s Microsoftem pro ING nechala prostřednictvím nejmodernějších technologií (3D scan, rozpoznávání obličejů, deeplearning) zanalyzovat styl všech 346 Rembrandtových děl a nechala „stroj“ vytvořit dílo nové.

A v rámci projektu The Field Trip to Mars agentura McCann z New Yorku pro společnost Lockheed Martin vytvořila první školní autobus, který vás vezme na Mars, neboli první dopravní prostředek, který umožňuje zažít skupinovou virtuální realitu bez potřeby brýlí.

Autor je zakladatelem společnosti Lionhearted.

McCann nechal pro ING analyzovat všech 346 Rembrandtových děl.Pak nechal počítač namalovat obraz nový. To je on.
Foto: Cannes Lions

Redakce MAM

Další zajímavé čtení