Fruitisimo: Ugo nás už nestresuje
Trend zdravého občerstvení inspirovaný kalifornskými juice bary šíří v evropském měřítku dva největší české řetězce, Fruitisimo a Ugo (skupina Kofola). Že se tohoto atraktivního, leč obraty stále dost malého byznysu chytili zrovna mladí Češi, má podle spolumajitele firmy Fruitisimo příčinu v oblibě cestování a objevování nových směrů v gastronomii. Jan Hummel s Tomášem Lichtenbergem založili Fruitisimo ještě coby studenti VŠE před 13 lety. Zpočátku svůj byznys postavili na prodeji italské zmrzliny, jejíž nabídka a kvalita zde byly v té době podle Hummela tristní. O sedm let později se vrhli na prodej čerstvě lisovaných šťáv, který na tuzemském trhu podle expertů stále ještě nedosáhl svého stropu.
S experty nad strategií Fruitisima
V prodeji šťáv se Fruitisimo v následujících letech řadilo podle Hummela silou značky i obraty na druhou příčku za sítí Mangaloo, juice bary Ugo byly tou dobou neznámou značkou ze severní Moravy. Nabídku na koupi značky šéfem Kofoly Janisem Samaresem, kdy již Kofola vlastnila rodinný podnik Ugo, sice konkurence v roce 2013 odmítla, o rok později na ni však Mangaloo kývlo. Fruitisimu tak rázem vznikl jediný velký konkurent se silnou schopností marketingově prodat svou značku a s náskokem deseti barů. “Za těch předchozích 13 let jsme si prošli různými etapami úspěchu i neúspěchu, každá desátá provozovna se třeba tak úplně netrefí do potenciálu dané lokality, v mnoha případech jsme naopak měli štěstí, že jsme některé průšvihové stánky v obchodních centrech vlastně nevyhráli. Po prodeji Mangaloo jsme proto hledali novou vizi a strategii Fruitisima,” tolik Jan Hummel. Z půlročního sezení expertního týmu, v němž figurovali např. prezident Franchise Clubu Jaroslav Tamchyna, Tomáš Jindříšek z Dark Side či bývali manažeři z McDonald’s, vzešla idea, že silnou stránkou značky jsou její zaměstnanci. Posvěcena byla v roce 2014 tzv. garancí úsměvu. V rámci firmy probíhají průběžně motivační soutěže pro jednotlivé pobočky, personál včetně brigádníků má i svůj interní facebookový profil.
Současnému boomu se zdravým občerstvením firma s novými investory za zády (patří jim 30procentní podíl) čelí s ambicemi uspět v zahraničí, do konce roku by měla mít v Budapešti pět prodejen. V Česku otevřela nedávno svůj první juice bar na dálnici D1 pod střechou čerpací stanice Shell a rovněž spustila prodej vlastní balené, přes nerosty “harmonizované” vody. V plánu na jaro 2017 je pak vstup na další evropský trh, Fruitisimo zvažuje Rumunsko, Slovinsko, Rakousko či Německo.