Colpirio má složku na každého

27. 6. 2016 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Při představování projektu Colpirio zaznělo, že má ambici konkurovat dokonce Googlu. „V úzkém smyslu cílení reklamy to myslíme vážně. Je jasné, že když si někdo koupí na e-shopu pračku, že si hned nebude kupovat další. Reklama ho ale honí ještě dva týdny. Je otázka, jestli je to jen špatným nastavením kampaní, nebo jestli to tak Googlu vyhovuje,“ říká Vladan Hejnic.

Colpirio je datová platforma, která díky prediktivním modelům a umělé inteligenci analyzuje, jaké produkty si uživatel nejpravděpodobněji koupí. „Na trhu je dnes spousta prázdných datových platforem, Colpirio se liší tím, že je opravdu plné dat,“ konstatuje Hejnic. Hlavním partnerem Colpiria je společnost iBillboard, která servíruje RTB reklamu na většině webových stránek českého trhu. Když uživatel navštíví nějakou stránku, iBillboard pošle URL adresu do Colpiria. To pomocí robotické jazykové analýzy zjistí, jak je stránka tematicky zacílená, a vytváří si anonymní zájmové profily všech sedmi milionů uživatelů českého internetu.

„Cookie jsou jen jedním z 12 parametrů, které sledujeme. Když je uživatel smaže, podle vzorců jeho chování na internetu ho za nějakou dobu zase objevíme,“ vysvětluje Hejnic. Modely na změny chování uživatelů reagují v reálném čase. Výsledkem jsou dynamické bannery s ideálními produkty pro každého konkrétního uživatele. „E-shopy vědí, jakou mají na zboží marži, a Colpirio umí odhadnout, s jakou pravděpodobností si jaký uživatel dané zboží koupí. Přesně pak víme, jaké ceny se nám v aukci vyplatí za bannery nabídnout,“ dodává Hejnic.

Colpirio využívají i značky a média

Colpirio bere v úvahu chování uživatelů na všech e-shopech, které jsou zapojeny. „Nemůže se stát, že by Alza řekla, abychom cílili na zákazníky Mallu, a naopak. Ale systém ví, že uživatel si už koupil jinde pračku, a proto mu ji není potřeba nabízet,“ říká Hejnic. Zatímco průměrná proklikovost RTB bannerů se pohybuje okolo 0,05 až 0,15 procenta, Colpiriu se podařilo dostat na průměrné hodnoty mezi 0,5 a 0,7 procenta.

Colpirio využívají i klasické značky, například Samsung. Systém se podívá, jací zákazníci se nejčastěji pohybují na jejich webu. Pak pomocí lookalike modelování nachází podobnou cílovou skupinu, na kterou jde reklamu zaměřit. Prediktivní modely Colpiria využívají i média, aby čtenářům personalizovaně doporučila další články, které by je měly nejvíc zajímat.

Testování Colpiria trvalo přes rok a v každé zemi se kvůli návykům uživatelů musí nastavit trochu jinak. Na vývoji se v brněnském studiu podíleli i vědci, kteří dříve pracovali v CERN nebo agentuře DARPA.
Foto: Libor Fojtík

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.