Atraktivní pravda aneb fact-checking za časů Donalda Trumpa
Tuhle pravdu odhalil jistý web hned vedle článku Fotografie žen z ruské seznamky. Článek sdílela přes Facebook téměř tisícovka lidí. Nejúspěšnější text projektu Demagog.cz, jenž ověřuje pravdivost informací, byl sdílen jen o trochu víc. Pracovalo se na něm týden. Při tomto srovnání člověka napadne, jestli má taková činnost vůbec smysl.
Američtí kolegové si už téměř rok užívají žně s výroky Donalda Trumpa, v domácích podmínkách se můžeme obrátit například na Hrad, tedy na politiky úspěšné, kteří používají velmi nepřesné, zavádějící a často demagogické argumenty. Teze, kterou lze slyšet, říká, že na voliče populistických politiků a stran stejně nemá vyvracení různých bludů žádný dopad. A v době sociálních sítí a alternativních zdrojů informací možná ještě o něco míň.
Tahle “doba Donalda Trumpa” je problémem i pro seriózní média. Jsou tlačena do bulvarizace, lidé jejich práci méně věří a informace, které vyhovují jejich světonázoru, vyhledávají jinde. Pokud by novináři začali ve větší míře využívat primární zdroje informací a s nimi konfrontovali vyjádření naší “elity”, přispělo by to rozhodně ke kvalitě žurnalistické práce (byť dost možná také k poklesu počtu kliků na dané weby).
Nedávno jsem se vrátil z Argentiny, z konference fact-checkingových projektů, která člověka naplnila trochou optimismu. Ve Spojených státech vzniká nástroj, který umí vytáhnout fakta z článků, což urychlí práci. Ve Španělsku a Itálii se vyrábí televizní pořady založené na fact-checkingu, které se nebojí konfrontovat autory výroků přímo ve studiu. A jedním z největších fact-checkerů je John Oliver, sledovaný miliony. Pravda může být i zábavná a nemusí být bulvární. Přístup k pravdivým informacím a možnost utvořit si na jejich základě co nejvíc kvalifikovaný názor je základem demokracie.
Jan Tvrdoň, vedoucí projektu Demagog.cz
Podobné zprávy
Kultura si strategii maže na chleba
Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky
Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň
