Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Návrh zákona o pomluvě je ohrožením svobody médií

Redakce MAM23. 5. 20169. 7. 2019

Hrozí vydavatelům vlna trestních oznámení za pomluvu?

Obávám se, že toto nebezpečí existuje. V posledním dubnovém týdnu vrátil Senát zpět do Poslanecké sněmovny novelu zákona, podle které bude možné za trestný čin pomluvy žalovat i právnickou osobu.

Tato změna může vést k tomu, že soud bude moci zrušit nebo až na dvacet let zakázat činnost vydavatele, který zveřejní zprávu justičním aparátem označenou jako pomluvu.

A co z toho vyplývá? Média se budou bát otevírat kontroverzní témata a svoboda projevu bude ohrožena. Nejspíše povede k autocenzuře novinářů, kteří se budou obávat zveřejnit své názory.

Na základě návrhu poslankyně Benešové (který ovšem Senát navrhl vypustit) se sice mohou právnické osoby trestní odpovědnosti zprostit, pokud vynaloží nezbytné úsilí, které na nich bylo možno spravedlivě požadovat (např. etickým kodexem).

Jedna věc však je mít compliance program, na který dosáhnou spíše větší firmy, pak ale ještě zbývá přesvědčit orgány v trestním řízení, že bylo učiněno opravdu vše. O stoprocentní ochranu vydavatelů před trestním stíháním tedy nejde.

Přesto je ale třeba, aby tato možnost zůstala v novelizovaném zákoně zachována a nebyl přijat senátní pozměňovací návrh, který možnost vyvinění se pro právnické osoby ještě více omezuje.

Poslanci novelu obhajují se slovy, že je opřena o názor trestního kolegia Nejvyššího soudu a že hlavním cílem přidání pomluvy mezi trestné činy je možnost stíhání vymyšlených návrhů na insolvence, které mnoho firem přivedly ke krachu, a že zneužití tohoto zákona proti “nepohodlným médiím” se neobávají.

To může být sice pravda, ale svoboda tisku je jedním ze základních kamenů demokracie, proto měli poslanci a senátoři uvážit zařazení pomluvy mezi činy, za něž mohou být odpovědné právnické osoby, se zvláštní obezřetností.

Už dnes je přitom ochrana osob dotčených nekorektním zpravodajstvím zajištěna trestností pomluvy pro případné autory (fyzické osoby) v kombinaci se soukromoprávními prostředky obrany proti zveřejňování nepravdivých informací, které lze vůči vydavateli uplatnit.

Autor je ředitel Unie vydavatelů

×

Tento výrobek doporučuje devět z deseti Hitlerů

Starší článek

Míň vlastního obsahu a víc sdílení

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň

Bonami, prodejce nábytku a potřeb pro domácnost a zahradu, tento týden odstartoval rozsáhlou televizní kampaň na podporu brand awareness v České republice,…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Konec předsudků proti nealko pivu. Birell přichází s novou kampaní od VCCP

Značka Birell spouští v České republice a na Slovensku novou kampaň zaměřenou na základní řadu neochucených nealkoholických piv. Cílem komunikace je…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Aures Holdings expanduje s projektem Driverama do západní Evropy

Online projekt Driverama zahájí na trhu v Německu, do pěti let se rozšíří do dalších jedenácti evropských zemí. Akcionáři dají na expanzi stovky milionů eur.
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Dvacet reklam, které zaručeně fungují

Nová studie Kantaru odhaluje důvody úspěchu nejlepších reklam roku. Vede Heineken, do top dvacítky se probojoval i slovenský Kozel.
14. 4. 202115. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více