Razmig Hovaghimian: Start-up musí mít tak dobrý produkt, že se obejde bez marketingu

4. 4. 2016 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Razmig Hovaghimian zbohatl na službě Viki, která streamuje otitulkované televizní pořady ze zahraničí. Jako multimilionář ale nepůsobí. Když uvízl v zácpě kvůli koloně čínského prezidenta, jednoduše vystoupil a došel na rozhovor pěšky.

Tu otázku vám asi klade každý, ale položím ji stejně. Jaký je váš recept na úspěšný start-up?

Žádná magická formule není. Určitě je ale důležité být projektem doslova posedlý a obklopit se podobně posedlými lidmi. Začněte v malém, rychle se učte a neuspěchejte růst. Když kromě posedlého týmu získáte i posedlé zákazníky, máte vyhráno.

Zkoušel jste dva start-upy, které neuspěly. Jedním byl rozvoz pizzy a druhým prodej džínů. Co bylo špatně?

Měl jsem kamaráda pekaře, a tak jsme si řekli, proč nepéct pizzu. Natiskli jsme letáky a šli do toho. Ta úvaha byla správná, hned první den jsme měli objednávky za tři tisíce dolarů. Ale pizza byla strašná a zákazníci si ji už znovu neobjednali. Tam jsem pochopil, že produkt je klíčový. Na distribuci oblečení je zase potřeba poměrně velký kapitál.

Je tedy nějaké znamení, které podnikateli ukáže, radši už to zabal?

V podnikání je to vždycky jen vyhraj, nebo zemři. I v případě Viki jsem byl hodně dole a měl jsem seznam lidí, které budu muset propustit. Ani když máte pocit, že už jste úplně u zdi, nesmíte se přestat snažit. A třeba se vám ji povede přelézt.

Co je nejtěžší fáze života start-upu, začátek, vstup investora nebo expanze na zahraniční trhy?

Rozhodně to není vstup investora. Buď se s ním dohodnete, nebo ne. Těžký je začátek, kdy často přesně nevíte, co děláte, a musíte sestavit tým. Obtížná je i růstová fáze. Je paradoxně těžší zvýšit obrat o 5 milionů, když už 10 vyděláváte, než když začínáte od nuly. A teď si představte, že do toho musíte hledat zaměstnance třeba v Indii.

Říká se, že start-up musí vyrůst rychle, jinak mu nápad ukradnou velcí hráči.

Nevěřím tomu, že nápad hraje zásadní roli. Je to pět, maximálně 10 procent úspěchu. Všechno ostatní je o exekuci. Když jste rychlejší, levnější a lepší, nepředběhnou vás ani giganty z burzy.

Jak slibný start-up hledá investory?

Musíte si zvyknout, že vám hodně říkají ne a málo ano. Ten poměr je tak sto ku jedné. Roli může hrát i štěstí, a když přijde, nesmíte zaváhat. Já jel kvůli patnáctiminutové schůzce až do Singapuru a vyplatilo se to.

Měl jste už v hlavě cenu podílu?

Byli jsme tři a udělal jsem tehdy věc, kterou bych doporučil každému podnikateli v podobné situaci. Obětoval jsem větší podíl, ale vymínil si kontrolu v představenstvu.

Mnoho začínajících podnikatelů si stěžuje, že jim chybí peníze na marketing.

Takový pocit mám i teď. Produkt musí být tak dobrý, že ho lidé začnou vyhledávat sami. Na Viki jsme třeba v uploadu titulků rychlejší než internetoví piráti.

Jak se vám na Viki podařilo získat všechny vysílací licence na pořady?

To byla ta nejtěžší část. Objížděli jsme každý kout světa a vyjednávali. Pomohlo, když jsme začali do pořadů titulky zamykat, takže jsme mohli distributorům garantovat kvalitu. Dnes si berou titulky oni od nás.

Viki je služba s videem na vyžádání. Je lineární televize na ústupu?

Data z USA to zatím nepotvrzují. Spíš má potíže kabelovka. Televize si ale budou muset utřídit, co všechno je exkluzivní obsah a jak rychle ho chtějí umisťovat na internet.

Je budoucnost služeb jako Viki a Netflix v reklamě, nebo předplatném?

Těžiště příjmů se přesouvá od reklamy právě k předplatnému. Většina odebírá obsah zdarma a někteří uživatelé jsou ochotni zaplatit pár dolarů měsíčně za účet bez reklam. Nám předplatné začalo dávat smysl, až když jsme měli 20 milionů uživatelů.

Pořady produkované Netflixem jsou vlastně marketing. I na Viki je obsah převzatý. Nemrzí vás, že nic nevytváříte?

Tahle výtka by platila, kdyby bylo obsahu málo. Ale ve světě je ho naopak obrovské množství a my ho lidem odemkneme jen díky tomu, že bouráme jazykovou bariéru.

Jak vám v podnikání pomohla práce pro reklamní gigant Dentsu?

Poznal jsem asijskou kulturu a pochopil, že špatnému produktu ani marketing nepomůže. V Americe na to máme rčení, že když chceš nakrmit psa, musíš mít psí žrádlo.

Viki koupil japonský e-commerce gigant Rakuten. Kde vidíte největší potenciál v této oblasti?

Já se starám hlavně o obsah, ale nepochybně to jsou internetové platby a logistika.

V Česku jste kvůli vývoji aplikace studiem STRV. Co by měla úspěšná aplikace mít?

Nejsem velkým fanouškem aplikací. To může fungovat pro agregátory obsahu nebo messengery. Je ale těžké přesvědčit uživatele, aby si stáhli aplikaci jednoho média. I Buzzfeed má stále 90 procent návštěv mimo vlastní aplikaci.

Takže aplikace pro váš nový projekt Ripple nebude rozhodující?

Je to jen jedna důležitá část trychtýře na distribuci obsahu. Produktem bude opět obsah a komunita. Tentokrát se ale zaměříme na lokální zpravodajství.

Když se ohlédnete za svou kariérou, co byste dnes udělal jinak?

Hodně bych si rozmýšlel, jestli bych šel znovu na Stanford, i když univerzita mi dala také hodně do života. Minimálně spoustu kamarádů a známých.

Razmig Hovaghimian
zakladatel streamovací služby Viki a šéf globálního obsahu ve společnosti Rakuten

Narodil se v Egyptě arménským rodičům a brzy se odstěhoval do USA. Podnikal už při studiu na Stanfordu. Trhákem byla ale až služba Viki. Ta streamuje televizní obsah mimo země vzniku, kde jsou levná vysílací práva. Viki koupil v roce 2013 japonský gigant Rakuten za 200 milionů dolarů. V tom se nyní stará o obsah včetně investic do sítě Pinterest. Jeho další projekt Ripple bude propojovat lokální zpravodajství.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.