Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Premiérou filmu to teprve začíná

Redakce MAM11. 4. 20169. 7. 2019

Turistický ruch představuje pro řadu zemí klíčové ekonomické odvětví. Turismus přináší zisk, stejně jako vytváří pracovní místa. Podle OSN v něm pracuje každý jedenáctý člověk na světě. Zaujmout v konkurenci ostatních států ovšem není jednoduché. Někdy ale propagace dorazí k cílovému publiku sama, díky filmům, které se v zemi natáčely. Pokud se stát rozhodne potenciálu filmové destinace využít a podpořit ho konkrétní marketingovou kampaní, výsledky jsou lepší a dlouhodobé.

Kombinace brandingu destinace ve spojení s filmovým turismem samozřejmě není nic nového. Už série filmů Krokodýl Dundee lákala na krásy Austrálie, ještě dál v minulosti najdeme Prázdniny v Římě. Těžko však můžeme v případě uvedených filmů hovořit o cílené propagaci. To je základní rozdíl. Dnešní kampaně zahrnují strategické plánování na několik let dopředu, analýzy cílových trhů, stanovení konkrétních nástrojů. Druhým charakteristickým rysem je úzká spolupráce úřadů, cestovních kanceláří, ale i soukromých firem a dopravců. Důležitou roli hrají i samotní obyvatelé dané země, protože pro úspěšnou propagaci je klíčové, aby se se sdělením kampaně ztotožnili.

Mytické země, reálný turismus

Pravděpodobně nejznámějším příkladem státu, který využil naplno potenciál, jejž filmový turismus nabízí, je Nový Zéland. Na první pohled by se mohlo zdát, že trilogie Pán prstenů ani Hobit marketingovou podporu nepotřebovaly, neboť samotné propagovaly Zéland dostatečně. Nicméně novozélandský úřad na podporu cestovního ruchu – Tourism New Zealand (TNZ) – přišel s kampaní 100% Středozemě, která se dodnes řadí k nejúspěšnějším na světě.

Zahájena byla v roce 2012 pod hlavičkou dlouhodobé prezentace státu 100% Pure New Zealand. Cílem kampaně bylo ukázat zahraničním turistům, jak snadné je navštívit Nový Zéland a vidět na vlastní oči dechberoucí přírodní scenérie Středozemě. Zaměřena byla na dlouhodobé strategické trhy turistického ruchu – Německo, Británii, USA, Austrálii, Japonsko a Čínu. Až 64 procent dotázaných z těchto zemí potvrdilo, že zhlédnutí reklamního spotu kampaně je motivuje k návštěvě Zélandu, celkový počet zahraničních turistů dosáhl tří milionů za rok. O úspěšnosti kampaně nesvědčí jen statistiky, ale i ceny, které úřad získal.

Na špičce žebříčku nejžádanějších filmových destinací se ovšem neumísťuje jen Zéland. V první desítce loňského průzkumu televize HBO hned třikrát figurují i filmové lokace dalšího filmového – resp. televizního – hitu, Hry o trůny. Irsko je dalším příkladem státu, který podporuje filmový turismus. A jen loni zamířilo cíleně za návštěvou lokací do Severního Irska na 25 tisíc lidí.

Skutečný důvod se tam vydat

Obě kampaně ve velké míře využívají prostředky digitálního marketingu. Propracované webové stránky, které kladou důraz na interakci s návštěvníky, jsou samozřejmostí, stejně jako profesionální HD videa a pravidelně aktualizované sociální sítě. “Kampaň na sociálních médiích je nastavena na deset cílových trhů. Obsah sítí se shoduje s vysíláním a odráží téma dané epizody,” vysvětluje marketingový ředitel Tourism Ireland Brian Twoney.

Jak Irsko, tak Nový Zéland navázaly úzké partnerství s filmovými studii. Kampaň 100% Středozemě zahrnovala i řadu přímých marketingových nástrojů a PR aktivit. TNZ se aktivně zúčastnil světových premiér Pána prstenů i Hobita a pořádal po světě řadu doprovodných akcí, média obdržela kompletní informace včetně fotografií a textu a ve vybraných televizích běžely reklamní spoty, nechybělo zapojení samotných herců.

Obě kampaně mají společné to, že uvedené snímky se odehrávají ve světě fantazie a nic jako Středozemě či kontinent Essos ve skutečnosti neexistuje. Spojení mezi světem fantazie a realitou však lze poměrně snadno doplnit. “Je důležité, aby po štábech na lokacích zůstalo něco hmatatelného a návštěvník měl skutečný důvod se tam vydat,” vysvětluje Twoney. Po Irsku tak přibývají informační tabule s fotografiemi a popisky dané filmové lokace, na Zélandu se stal proslulý Hobitín turistickou atrakcí číslo jedna. Speciální filmové prohlídky zavedou turisty na konkrétní místa natáčení, probíhá řada doprovodných akcí.

U nás zatím Pražská informační služba alespoň na internetu nabízí ke stažení mapu lokací z takových filmových hitů jako Amadeus nebo Mission Impossible, které se v hlavním městě natáčely.

Autorka vystudovala mezinárodní vztahy, pracuje v agentuře Evocreative.

×

Protonové centrum čeká na zázrak

Starší článek

Nejoblíbenější sportovec je Jágr

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více