Česká sociální síť chce spojit architekty z celého světa. Pomáhá jí ministerstvo školství

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Když už se pro architekta rozhodnou, spoléhají pouze na reference a nehledají aktivně sami. A problém mají i firmy, které by pro své sídlo třeba chtěly vystavět zahradu v japonském stylu. Dostat se k architektovi přímo z Japonska není vůbec jednoduché.

Vystudovaný architekt Smejkal doufá, že má na tyto problémy řešení. Má jím být jeho mezinárodní oborová sociální síť Inspireli.

Síť i soutěž dohromady

Na první pohled Inspireli připomíná Pinterest nebo Instagram. Uživatel má před sebou nepřeberné množství fotek staveb a interiérů od celého mrakodrapu až po pouhou místnost. Nad každou z nich stojí jméno, fotografie autora, země původu a logo univerzity, kterou vystudoval. „Rozdíl mezi Pinterestem a Inspireli je v tom, že zde ukazujete přímo, co jste dělali, ne to, co se vám líbí,“ vysvětluje Smejkal záměr sítě.

Inspireli už rok funguje jako katalog i komunikační prostředek. Běžným uživatelům i architektům umožňuje prohlížet si práce, komentovat je nebo pokládat otázky. Obchodní model sítě je založený na zpoplatnění možnosti kontaktovat architekty pro firmy. V plánu je letos i služba zatím pracovně nazývaná „market“. V ní by mohl například majitel restaurace vypsat veřejně zakázku na její rekonstrukci a čekat na nabídky od architektů.

Jednou z nejzajímavějších věcí na Inspireli je kromě samotného konceptu jeho cesta. Pokusů o založení mezinárodní sociální sítě není v Česku mnoho a odborné zaměření ve spojení s podporou studentů architektury umožnilo Inspireli využít prostředek, který je pro podobné projekty obvykle jen stěží dostupný – stát.

Tvůrci sítě totiž chtějí pomáhat mladým talentům. Vytvořili proto mezinárodní soutěž architektů do 35 let, kde je jednou z cen i trvalé umístění prací ve speciální sekci stránky. Síť zároveň tvůrce sdružuje podle jejich alma mater.

S projektem, který má ambici propojit studenty z 1100 univerzit světa, zašel Karel Smejkal na ministerstvo školství, kde síť i mezinárodní soutěž posvěcená jmény známých architektů zaujala. Ministerstvo školství následně přes kontakty a české ambasády po celém světě oslovilo fakulty, které se architekturou a stavebnictvím zabývají. A netradiční spojení sociální sítě a oborové soutěže zřejmě zabralo. Po roce fungování má Inspireli přes 140 tisíc uživatelů ze 45 zemí světa a připravuje druhý ročník soutěže, která nejspíš přitáhne další. Největší zastoupení mají zatím pochopitelně architekti z Česka. Zájem je ale prý i mezi architekty z Běloruska nebo Libanonu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.