Prozkoumej on-line, nakup off-line

29. 3. 2016 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V éře všudypřítomného internetu a masivního používání sociálních médií je on-line reklama přirozenou nutností pro každou značku či byznys. Skutečnost, že tato reklama může znásobit návratnost investic, je zřejmá. Ale jak konkrétně ovlivňují nová on-line reklamní řešení chování nakupujících v off-line světě?

E-shop jako katalog

Podle reportu Obchod v éře narušených pravidel od PwC většina lidí nakupuje on-line kvůli nízkým cenám (56 procent) a vyšší dostupnosti zboží (46 procent). Klasické kamenné obchody umožňují zákazníkovi vidět, osahat si a vyzkoušet zboží. Nakupující se tak rozhodnou ke koupi, aby si mohli zboží ihned odnést (53 procent). Z tradičního úhlu pohledu jsou tedy off-line a on-line marketingové aktivity dvě zcela odlišné cesty, jak oslovit potenciální zákazníky, což obnáší i použití odlišných technik a nástrojů.

V mnoha případech však mohou aktivity realizované v on-line světě ovlivnit také kupující v kamenných obchodech. Váš e-shop se často chová jako katalog nabízených produktů, a lidé si tak mohou nabídku prohlédnout nezávisle na tom, zda se nakonec rozhodnou nakoupit on-line, anebo off-line. On-line reklamy pak představují klíčovou startovní čáru pro nákupní cestu zakončenou nákupem v kamenném obchodě. Chytrá strategie, která tuto skutečnost zohlední, vám umožní naplno využít potenciálu vašeho podnikání.

Příkladem je koupě auta. Mnoho lidí porovnává cenu a parametry jednotlivých modelů na internetu, ale bez zkušební jízdy se nerozhodnou ke koupi.

Tipy na vhodnou strategii

Říká se tomu ROPO efekt (research on-line, purchase off-line, česky prozkoumej on-line, nakup off-line). Čím dál častěji je využíván v e-commerce jako výkonná nákupní cesta. Podle analýzy Deloittu minimálně 34 procent lidí hledá zboží na internetu, ale nákup dokončí v kamenném obchodě. Hledání na internetu ovlivňuje rozhodnutí o koupi produktu. Obchodníci využívají tento efekt v široké míře při výběru on-line kampaní a retargetingových nástrojů.

Cílem internetové reklamy není vždy jen on-line prodej, ale také budování značky, které ovlivňuje výsledky v off-line režimu. Reklamy vybízející k přímé akci mají brandingový efekt, ač obtížně měřitelný. Přestože je hlavním cílem reklamních prvků vtáhnout potenciální kupující do nákupního procesu, logo webu a další prvky značky budou mít vliv také na její vnímání a zapamatování si zákazníkem, který reklamu zhlédl. Toto „zakořenění“ značky jako jedné z možností zákazníkovy volby je pro úspěch v on-linu i off-linu klíčové.

Použijte specifickou reklamu, která povzbudí k nákupu off-line. Ukažte svým zákazníkům zboží, které hledají, přesně tak, jak vypadá v regálech v obchodě. Nabídněte jim slevu nebo je odkažte na vašeho experta, který v obchodě rád poradí, třeba i s návrhem nábytkové sestavy.

Přidejte retargetingové technologie pamatující na kontext anebo zobrazte mapu nejbližší prodejny přímo v reklamě. Potenciální kupující nemusí vědět, že v jeho okolí existuje obchod s vaším zbožím. Retargetingové nástroje pomohou oslovit uživatele lokalizovanou reklamou, která jej informuje o nejbližších prodejnách. Buďte o krok napřed a přidejte také slevový kód anebo speciální nabídku právě pro nákup v tomto obchodě.

Autor je regionální ředitel RTB House.

Podle studie od Googlu jsou zisky z prodejů s využitím ROPO efektu nepoměrně vyšší. Na každou korunu vydělanou on-line připadá 93 haléřů vydělaných off-line.
Foto: Pixabay

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.