O2 uvažuje o blokování reklam. Co tím může sledovat?

7. 3. 2016 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Může se zdát, že pro největší mediální domy, které provozují zpravodajské weby, by blokování reklamy znamenalo likvidaci kvůli úbytku třetiny reklamních příjmů. Nemuselo by to ale být tak dramatické, jak se zdá.

Jednou alternativou je, že by se zpravodajské weby skutečně domluvily, jak naznačuje O2, a zareagovaly zpoplatněním obsahu. Šlo by o stejný princip, jako když si člověk koupí noviny v trafice. To by ovšem znamenalo zásadní změnu vydavatelského konceptu. Většina příjmů by šla od uživatelů, a ne z reklamy, což by si vyžádalo i změnu související cenové politiky. Nutný přesun mediálních investic do jiných mediatypů by ovšem z pohledu klientů znamenal krok o 15 let zpátky.

Dalším důvodem může být obchodní záměr O2, které nakonec nabídne vydavatelstvím spolupráci, ale vezme si za zobrazení placeného obsahu provizi.

Může jít i o snahu zvýšit příjmy divize O2 Media. Vidět byla masivní kampaň na podporu spouštění nové internetové televize. Divize ale nabízí také plánování a nákup digitálních kampaní. Je tak jednoduché odtušit, kam by tento marketingový tah směřoval – k tzv. malé domů.

Češi jsou ovšem velmi konzervativní národ. Celosvětově využívá aplikaci AdBlock, která blokuje internetovou reklamu, 200 milionů uživatelů. Nejvíce „adblokerů“ je v Řecku (37 procent) a v Polsku (35 procent). V ČR je to pouze 11 procent z celkové populace. Pokud by chtělo dát O2 uživateli na výběr, zda si chce zaplatit za obsah webu bez reklam, nebo ho chce mít zdarma s reklamami, tak zvolí reklamu. Většina prostě nebude ochotna za obsah platit.

Pro vydavatelství by mohly být signály z O2 důvodem zamyslet se nad tím, zda svůj obsah skutečně nezpoplatnit. Většina populace se bez něj už dnes neobejde. Nechala by si tak zadní vrátka pro situaci, že by O2 blokaci skutečně spustilo. Dovolím si ale říct, že tento krok by byl nakonec kontraproduktivní především pro O2. I média by v případě otevřené války mohla využít své zbraně. Například zablokovat obsah uživatelům, kteří mají zablokovanou reklamu.

Barbora Hovorková, senior account manager, Media Investments

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.