Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Česká regulace reklamy je ještě mírná, Rakušané omezují i údaje o cereáliích nebo cukru

Redakce MAM21. 3. 20169. 7. 2019

Rakouské reklamy jsou méně “sexy” než ty české. Proč? Mohou za to přísná legislativní omezení, proti kterým jsou české zákony v podstatě liberální. Striktní podmínky platí například pro zobrazování žen, seniorů, ale i různých údajů o složení potravin. Naproti tomu český zákon o regulaci reklamy se za dvacet let moc nezměnil. Nejzásadnější novinkou je čerstvý zákaz anonymní volební reklamy, zaznělo minulý týden na semináři advokátní kanceláře TaylorWessing o regulaci reklamy.

Máme ještě rezervy

Podle právničky Markéty Deimelové je definice reklamy v českém zákoně vcelku vágní: považuje se za ni zkrátka sdělení šířené komunikačními médii s cílem podpořit podnikatelskou činnost. Ale právě kvůli tomuto vymezení nebylo možné postihnout nepodepsané předvolební inzeráty. Parlament to napravil až loni. V jiných evropských zemích i v USA jsou podle Deimelové definice reklamních sdělení podrobnější.

Kromě zákazu anonymní volební reklamy od vyhlášení voleb do ukončení hlasování zavedla stejná novela zákaz propagace pohřebních služeb v areálu zdravotnických zařízení a rozesíláním letáků do schránek.

Naopak vcelku dobře už je postižitelná “černá” reklama, tedy nelegální výlepy na veřejných místech. Existuje totiž způsob, jak ji “ocenit”. “Soudy zaujaly stanovisko, že jde o bezdůvodné obohacení vyčíslitelné cenou, která by byla uhrazena při standardním umístění reklamy,” podotkla Deimelová.

Ve veřejné sféře je momentálně regulace reklamy roztříštěná do řady předpisů: kromě zákona o regulaci reklamy je tu ještě zákon o ochraně spotřebitele a případně vysílací zákon. “Jednotná kodifikace zatím není v plánu,” dodala Deimelová. Na reklamní průmysl myslí i občanský zákoník. “Reklamy se v něm týká pouze čtrnáct paragrafů, přesto je to velmi komplexní problematika dotvořená právem Evropské unie a judikaturou,” shrnula advokátka, která působí také ve vídeňské kanceláři TaylorWessing.

Senioři nejsou k smíchu

Díky znalosti rakouského prostředí přidala Deimelová také zkušenosti s tamními zákony, ačkoliv dodává, že se normy liší podle jednotlivých spolkových zemí. Tvrdé jsou zejména při propagaci potravin. U našich jižních sousedů nelze v reklamě volně nakládat s pojmem “celozrnný” nebo lákat na “snížený obsah cukru”, pokud výrobek nesplňuje přesně daná procenta. Rakušané kladou důraz na zákaz diskriminace žen, které nesmí být zobrazovány jako sexuální objekt, ale mají být “vzorem moderní ženy se širokým spektrem zájmů a sfér seberealizace”. Komerční komunikace také nesmí ukazovat seniory jako naivní, neschopné nebo směšné. Řada českých reklam by se tak v Rakousku nejspíš vůbec nemohla dostat na veřejnost.

×

5. iBillboard spustil zbraň proti AdBlocku

Starší článek

Víc než nápad? Reklamy milují klišé

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Badger & Winters

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více