Překvapivý výzkum: Lineární televize neumře, potáhnou ji mladí diváci

19. 10. 2015 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Soumrak tištěných médií se pomalu mění ve smutnou realitu a další obětí internetové revoluce má být podle mnoha expertů televize. Masmediální gigant Viacom, který provozuje řadu kabelových televizí, včetně ikonické MTV, proto udělal velký průzkum chování televizních diváků v 18 zemích světa česko nevyjímaje. Protože ohrožení pozice televize jako dominantního média je dáváno do souvislosti zejména s nástupem generace X a Y, zaměřila se studie právě na lidi od 6 do 34 let.

Pořadů je tolik, že se nedají stihnout

Průměrný zkoumaný člověk v Česku má více než čtyři zařízení, na kterých lze dnes nějakou formou sledovat televizní vysílání a většina lidí toho také využívá. Zatímco mnozí tablety a smartphony považují za katy televize, ve skutečnosti zvyšují její přístupnost. Přes 70 procent lidí tvrdí, že chytrá zařízení jim pomáhají sledovat víc programů, a přesto nemají dost času, aby sledovali všechny oblíbené televizní show.

Televize je také stále hlavním sociálním tématem. O populárních pořadech mluví dvě třetiny českých mladých. Nejčastější cestou, jak se dozvědí o novém televizním pořadu, je překvapivě stále to, že ho v televizi jednoduše uvidí. Teprve když lidé show znají, začínají si o ní vyhledávat informace on-line. U dětí je tento efekt dokonce ještě silnější. Místo surfování si ale o pořadech hlavně povídají.

Úhlopříčka stále táhne

I když obrovskou dynamiku dnes nabírá tzv. sekundární sledování, více než polovina respondentů stále sleduje televizi hlavně lineárně. Nejzajímavější je ovšem samotné zdůvodnění. Přes 70 procent lidí rádo sleduje klasické vysílání, protože nemusí přemýšlet, co by si pustili sami. Dvěma třetinám respondentů také záleží na tom, aby svůj oblíbený pořad viděly naživo a mohly sdílet své zážitky v reálném čase. Preferovaným zařízením pro sledování oblíbeného programu je stále širokoúhlá televize. Zejména u dětí však vede tablet. „Klasické televizní vysílání rozhodně není mrtvé, naopak,“ uzavřel svou prezentaci John Conlon, viceprezident Viacomu pro výzkum.

Na klasické televizní vysílání se koukám, protože nemusím přemýšlet, co bych si sám pustil, a můžu sdílet zážitky v reálném čase.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.