Jan Horák: Banky jsou nervózní. Nevědí, co si počít s e-commerce
Korporátní divize Citibank poskytuje firmám úvěry v řádech stamilionů korun. Retailovou část bankovnictví by naopak měla na některých evropských trzích včetně Česka brzy převzít rakouská Reiffeisenbank. „Spoluprací s e-commerce jsme zahýbali místním on-line bankovnictvím,“ říká přesto Jan Horák, který má na starosti právě marketing retailové části Citibank.
Reklama na retailové banky běží v TV od rána do večera. V případě Citibank nic.
Naši zákazníci se dělí do velmi specifických cílových skupin, které v televizi nejdou moc dobře zasáhnout.
Jak vypadá typický zákazník Citibank?
Privátní bankovnictví poskytujeme lidem, kteří mají k dispozici minimálně 1,5 milionu korun. Na ně žádná reklama neplatí, jen dobrá pověst a kontakt face to face. Zbytek našich zákazníků jsou držitelé kreditních karet. Hodně cestují a rádi nakupují on-line. Ty mnohem lépe zastihneme na internetu než v televizi.
On-line má tedy prioritu?
Citibank globálně investovala stovky milionů dolarů do propracovaných on-line systémů, a to nemluvím jen o internetovém bankovnictví. Dnes když zákazník řeší čerpání úvěru nebo aktivaci karty on-line, je to tak jednoduché, že je vlastně spokojenější než na pobočce. Jako první banka v Česku jsme rozjeli partnerství s velkými e-shopy, jako je Mall.cz.
Proč je pro banku důležité zrovna partnerství s e-shopy?
Představte si, že si chcete na Mallu koupit pračku, ale nechcete ji platit najednou. Přímo v nativním prostředí e-shopu je nabídka na naši kreditní kartu obrandovanou pro Mall. Klient má možnost rozložit si platbu na splátky bez navýšení, od Mallu dostane jednorázovou slevu 2000 korun a karta mu ještě standardně vrací dvě procenta z každého nákupu. Cílíme tak na uživatele v ideální čas a ještě pro něj máme relevantní sdělení. Ti lidé tu kartu skutečně chtějí.
Co z toho má ale e-shop?
Zákazník získá službu, my získáme zákazníka a e-shop má zajímavý benefit, který může nabídnout. Navíc dostává od banky kompenzační platbu a snižuje se poměr plateb na dobírku, takže se e-shopu zrychluje cash flow. Pomáháme i se segmentací klientů. Tito držitelé karet se navíc chovají úplně jinak než ti, kterým kartu udal obchodník na stánku v supermarketu. Jezdí do zahraničí a nestane se, aby všechny peníze utratili před Vánoci a banka z nich peníze dostávala do března.
Nehrozí, že se budou banky o e-shopy přetahovat?
Takové nabídky patrně probíhají, ale Citibank je v těchto partnerstvích o hodně napřed.
Proč právě Mall, a ne třeba Alza?
Velké e-shopy na oplátku za spolupráci chtějí určitou exkluzivitu. Mall má komplexní sortiment od elektroniky až po psí granule. Spolupracujeme ale i s American Airlines, Českými aerolinkami, Exim Tours nebo serverem Letuška.cz. Nyní připravujeme spolupráci s Aukrem.
Jak na trend reagují ostatní banky?
Většina bank ví, že by se s e-commerce mělo něco dělat, ale nevědí co, a jsou nervózní. Trh se vyvíjí strašně rychle. Ještě před čtyřmi lety jsme z e-commerce získávali okolo jednoho procenta zákazníků, nyní je to přes 40 procent. Výhodou je, že jsme de facto americká banka. V USA je všechno napřed, a jestli americké firmy umí něco dobře, tak je to šíření know-how do všech svých poboček. Další velkou výzvou budou portály na FMCG jako Koloniál.cz nebo Rohlík.cz.
Jaké jsou tedy výsledky?
Začali jsme v březnu 2014 a nyní se blížíme k hranici deseti tisíc vydaných karet. To je na české poměry obrovský trh.
Jak máte rozložený marketingový mix?
Marketingové výdaje by měly být vždy navázané na prodeje. Partnerství s e-shopy nám dnes dělají polovinu prodejů a tomu odpovídá rozpočet. Čtyřicet procent jde do klasické displejové reklamy a zbytek jsou tradiční cesty.
Překvapilo mě, že Citibank prakticky není na sociálních sítích.
Ještě jednu věc umí americké firmy dokonale. Vytipovat klíčovou oblast a netříštit pozornost.
Jan Horák
viceprezident Citibank Europe pro on‑line marketing a akvizice
Má na starosti implementaci a exekuci digitálních strategií a hledá nové možnosti strategické spolupráce mezi bankami, retailery a zákazníky. V roce 2007 stál jako šéf marketingu za vstupem mBank na český a slovenský trh. Později působil i v managementu GE Money Bank.
„Další výzvou pro banky budou FMCG e-shopy jako Koloniál.cz nebo Rohlík.cz. Na nich sice lidé utrácí po menších částkách, ale potenciál mají obrovský,“ odhaduje Jan Horák.
Podobné zprávy


Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures


Komerční banka a PRE poměřují síly v Brandmintonu


Ukrajince potřebujeme více než oni nás

