Blokování „blokovačů“ je právem. Ale i válkou, kterou nelze vyhrát

19. 10. 2015 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vydavatelé mají plné právo zablokovat přístup ke svému obsahu těm uživatelům, kteří si u nich naopak blokují reklamu. Jestliže se k tomu v Německu Axel Springer, vydavatel Bildu, nedávno odhodlal, tak tím vlastně jen oficiálně vyhlásil válku, která partyzánsky probíhá už dlouho. A není to nějaký lokální, nevýznamný konflikt. Odhaduje se, že tzv. adblockery používá dvacet až padesát procent návštěvníků zpravodajských serverů. Sami vydavatelé tohle číslo zveřejňují neradi, protože prozrazuje, jak velká část publika je dnes „neprodejná“ inzerentům.

Vlastně je dobře, že se situace v posledních týdnech tak vyhrotila, protože to skýtá šanci neúnosný stav začít konečně řešit. Argumenty lidí používajících adblockery jsou jasné a srozumitelné. Reklamy je na stránkách obtěžují a zdržují, v případě čerpání mobilních dat mohou surfování také prodražovat. Zároveň jde však o argumenty nepřijatelné. Zpravodajské servery, s výjimkou těch provozovaných veřejnoprávními institucemi, nejsou veřejný prostor, srovnatelný třeba s okolím silnic a dálnic. Tam je možné billboardy zakázat, případně o tom diskutovat. Ale zpravodajské servery jsou soukromým prostorem, kam si vydavatelé mohou dát cokoliv, pokud to neporušuje zákony. A čtenáři mají zase plné právo je nenavštěvovat.

Jiná věc je, že se tahle válka nedá vyhrát. Ani jednou stranou. Ano, část čtenářů se po „agresi“ Bildu může rozhodnout, že adblockery přestane používat, aby se dostala k oblíbenému obsahu. Ale zrovna tak se mohou rozhodnout, že si prostě oblíbí jiný obsah, a blokování „blokovačů“ se stane vlastně jen jiným druhem paywallu. Vydavatele však neposune ani o píď ve hledání nového, lepšího obchodního modelu. On-line reklama dnes sice přináší vydavatelům peníze, ale jen zlomek toho, co generuje Googlu, Facebooku, Seznamu a spol. Vydavatelé na klesající efektivitu a výnosy on-line reklamy reagují tím, že ji činí víc nápadnou, atakující, a tím pádem i obtěžující. Ale skutečné řešení přinese až změna přístupu, zejména metriky, a nalezení jiného způsobu, jak čtenáře „prodat“. Zatím bohužel není v dohledu.

Miloš Čermák

šéfredaktor iHNED.cz

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení