V Česku se prohlubuje pesimismus

17. 6. 2013 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Češi nevěří už skoro nikomu. Zatímco ve světě se situace po roce 2012 relativně stabilizovala, v České republice se obecná skepse vůči většině zdrojů ještě víc prohloubila. Poklesla důvěra v nevládní organizace i média a vůbec největší propad zaznamenaly firmy a jejich značky.

Zatímco v roce 2012 jim věřila víc než polovina Čechů, letos je to už jen 40 procent. Dvojnásobnou důvěru české veřejnosti ovšem mají organizace na obranu spotřebitele.

Vyplývá to z mezinárodní studie o důvěryhodnosti osob a institucí Edelman Trust Barometer, jejíž českou a slovenskou část společně realizovaly agentury Ami Communications a STEM/MARK.

Po loňském roce, který byl ve znamení celosvětové nedůvěry, přišlo – přinejmenším ve světě – období relativní stabilizace. Nárůst důvěry k institucím byl zaznamenán třeba v Německu (o 16 procent), ve Francii (o 14 procent) nebo v USA (o 10 procent). Zajímavé je, že zemí, jejíž obyvatelé důvěřují nejvíce, je stejně jako loni Čína. Průměrná míra důvěry jejích obyvatel dosahuje 80 procent.

„Byznys“ se propadl nejvíc

„Největší propad důvěry oproti loňskému roku zaznamenal byznys. Jestliže loni mu věřila více než polovina respondentů, letos je to už jen 40 procent. Nejlépe jsou na tom stejně jako v roce 2012 nevládní organizace, ty si pohoršily jen o šest procent a stále jim tak věří polovina dotázaných,“ komentuje Marek Stránský, managing partner Ami Communications.

Jako hlavní důvod nedůvěryhodnosti byznysu uváděli Češi korupci a podvody (38 procent), pobídky vedoucí ke špatným obchodním rozhodnutím (28 procent) a nekompetentnost (12 procent).

„Cesta k opětovnému získání důvěry nebude snadná. Firmy by měly více následovat potřeby svých zákazníků a vnímat jejich zpětnou vazbu. Současně by měly více pečovat o své zaměstnance, například tím, že zefektivní a zkvalitní svou interní komunikaci, zapojí lidi do dění ve firmě a prohloubí v nich pocit, že jsou pro ni klíčovými hráči. Současně je vidět, že roste tlak na vytváření kvalitnějších produktů a nabízení stále lepších a lepších služeb,“ dodává Marek Stránský.

Jsme nadprůměrní morousové

Na chvostu žebříčku všech zkoumaných zemí zůstává stejně jako v roce 2012 Slovensko, kde se skepse prohloubila o sedm procentních bodů na 30 procent. Česká republika s propadem o 10 procent (ze 49 na 39) obsadila předposlední příčku a společně se Slovenskem, Ruskem, Japonskem a Tureckem se zařadila mezi nejpesimističtější země.

Důvěra lidí v České republice a na Slovensku zůstává pod světovým průměrem v případě všech zkoumaných institucí. Největší rozdíl zaznamenáváme u médií, kterým v globálním měřítku věří více než polovina respondentů, v Česku ale jen 27 procent a na Slovensku ještě méně – 23 procent.

„Zajímavé je, že loni byla v případě důvěry v byznys situace poněkud opačná. Češi mu totiž věřili víc, než byl světový průměr. Loni věřilo byznysu globálně 53 procent respondentů, v České republice 54 procent,“ dodává Marek Stránský.

Může nedůvěra „aktivizovat“?

„Nízká důvěra by sice mohla být interpretována jako dlouhodobě destabilizující prvek, který neprospívá ani ekonomickému rozvoji, ani fungující demokracii, na straně druhé by ale mohla být i aktivizujícím faktorem, který vytvoří spotřebitelský tlak jak na místní firmy, tak média. Tomu by napovídala i vyšší důvěra nevládním organizacím včetně obránců spotřebitelských práv, které fungování firem a médií často monitorují. Nízká důvěra by tak mohla být i prvním krokem ke spotřebitelskému a občanskému sebeuvědomění,“ komentuje Ondřej Císař ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR.

Téměř 80 procent lidí ovšem podle průzkumu důvěřuje organizacím na ochranu spotřebitele. „Je to logické. Vyplývá to z faktu, že méně věříme byznysu, tudíž více věříme těm, kteří stojí proti firmám na straně spotřebitelů,“ vysvětluje Stránský.

Edelman Trust Barometer je celosvětový průzkum, který zjišťuje důvěru lidí ve firmy, média a NGOs. Letos se konal již třináctým rokem a probíhal v 28 zemích světa.

null

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení