Přehodnocení reklamních festivalů, jejichž výsledky se započítávají do české soutěže Agentura roku, vedlo k výrazným změnám v účasti českých agentur. Silně se to projevilo na tradičním pobaltském festivalu Golden Hammer, který se každoročně pořádá v lotyšské Rize. Počet ocenění pro Česko v posledním ročníku, jenž se uskutečnil ve dnech 6. a 7. června? Nula. Češi Golden Hammer v letošním roce prakticky neobeslali.
Už tam nejezdíme
„Neposílali jsme tam nic ani loni, ani letos, protože body z tohoto festivalu se už do Agentury roku nepočítají. Ze začátku této soutěže bylo započítávaných festivalů strašně moc a vyřadili jsme všechny méně významné. Nezapočítává se už ani moskevský reklamní festival, který je mnohem větší než Golden Hammer. Ze zahraničních východoevropských festivalů zůstal v bodování zastoupen jen Golden Drum v Portoroži,“ říká Eda Kauba, kreativní ředitel Havas Worldwide Prague a prezident Art Directors Clubu.
Podle něj nebyl hlavním důvodem k tomuto kroku vznik pražského mezinárodního festivalu PIAF, který ostatním reklamním kláním v tomto regionu přirozeně konkuruje, ale spíš to, že množství různých reklamních festivalů se už stávalo nepřehledné.
Zabodovali Slováci
Jediným zástupcem někdejší česko-slovenské kreativity, která se na podobě reklamy v obou státech bývalé federace stále projevuje, se stala kampaň slovenské agentury Digita.sk k uvedení Windows 8. Agentura změnila při příležitosti startu Windows 8 na den vzhled nejčtenějšího slovenského portálu Čas.sk, aby vypadal jako Windows 8, a navíc připravila speciální verzi pro Facebook, díky níž si mohli jeho uživatelé prohlédnout v tomto layoutu svoji Timeline. Porota festivalu Golden Hammer ocenila tuto kampaň zlatem v kategorii on-line reklamy (kampaň hodně bodovala i ve slovenské národní soutěži Zlatý Klinec).
Agenturní sítí roku vyhlásil Golden Hammer komunikační síť Grey Group.
Dřív to bylo jinak
V minulých letech přitom Češi vyhrávali na Golden Hammeru řadu cen včetně tří Grand Prix (z let 2002, 2005 a 2006). Zástupci české reklamy se několikrát objevili také v jeho porotě. Ještě loni si mediální agentura Mindshare odvezla z Rigy zlato za kampaň Ford Motor Company Zlatý ručičky.
Jedinou kampaní ze zemí bývalé česko-slovenské federace, jež letos bodovala v Rize, byla kampaň slovenské agentury Digita.sk k uvedení Windows 8. Agentura mimo jiné změnila na den podobu portálu Čas.sk.