Slovní komunikace v dnešní reklamě? Hýkání smajlíků

1. 8. 2011 00:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Mohu snad – kroutím druhou desítku let v reklamním průmyslu – podotknout pár mouder k úrovni slovní komunikace. Co nedohyzdily adaptace s jejich otrockými „podstročniky“, zválcovalo zkratkovité „hýkání smajlíků“, diktované zprvu finanční nutností (krátká zpráva = levná zpráva). Reklamní sdělení však potřebuje mnohem víc. Emoce, zakletá do smajlíku, nevoní. A tento styl dorozumívání se stále zdokonaluje a dokonce košatí, jenže směrem k nesrozumitelnosti. Jak na internetu roste úloha kmenů (tribů), začínají se jejich jazyky od sebe rychle vzdalovat. Když se do některého kmene snažíte vlísat, kmenová komunita vás ihned rozezná – a exkomunikuje – i podle jazyka. Nepoužíváte správné zkratky, nevíte ani, co je „pls“, fuj. Ven! Nepřipomíná vám to dávné jazyky gangů, argot vyděděnců? Zkuste se někdy podívat na komunikaci on-line kurzových sázkařů. Pokud do téhle oblasti „neděláte“, zažijete pocity majitele mercedesu uprostřed motorkářského gangu. Já vím, že agentury trendy vnímají a snaží se reagovat. Výsledky jsou bohužel tristní, místy šílené. Buď jazyku cílové skupiny vůbec nerozumějí (copywrighterovi je o deset let víc), nebo vše zdeformuje snaha o „autentický“ jazyk mladé generace, proti němuž kráčí úsilí o srozumitelnost pro masy. Vídám bohužel stále více dva typy reklam s mladými a pro mladé. V jedněch mládež hovoří podivně strojeným, v realitě naprosto neslýchaným ptydepe. Všichni rozumí, ale nikdo ani slovo neuvěří. A ve druhém chrlí módní výrazy, pochytané zřejmě staršími reklamními tvůrci někde na ulici či od vlastních dětí, smíchané do podivného koncentrátu s výrazy jejich starší generace. Je samozřejmě i třetí cesta. Mlčet. Což bývá zlato. Mlčící ňadra komunikují už po staletí skvěle. Jenže reklama mlčí v globalizovaném světě až příliš, mlčí i Krteček, který kdysi mluvil. Ach, ta snadnost adaptací. A já mám pro vás ještě čtvrtou cestu, nejtěžší – kreativitu. Zkuste i vy prorazit s vlastním jazykem, alespoň jedním výrazem či slovním spojením, které se uchytí, nedej bože zlidoví. Tak jako „fičák“ z Vyvolených nebo „Vy nás ale zásobujete, pane Karfík!“. Neodezírejte z úst, vkládejte do úst. A budete odměněni.

Josef Prouza
ředitel divize marketing a strategie Sazky
([email protected])

 

Zkuste i vy prorazit s vlastním jazykem, alespoň jedním výrazem, který zlidoví.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.