Na liberalizaci se připravujeme 4 roky

22. 8. 2011 00:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Za poslední dva roky se trh poměrně změnil, svou činnost ukončil Grátis, TNT Post má nového majitele – z jakého důvodu se tak podle vás stalo?

Jaroslav Aujezdský (JaAu): Co se týče například počtu doručených letáků, což je segment, na kterém obě zmiňované firmy působí, tak celkový trh se podle mě nemění. Myslím si ale, že tyto proměny trhu jsou důsledkem dvou hlavních faktorů – tlaku na cenu a rostoucího očekávání klientů zejména poskytované kvality distribuce. A tyto dva vlivy jdou přirozeně proti sobě. Záleží pak, jak rychle dokáže každý distributor na tyto skutečnosti flexibilně reagovat.

Michal Koliandr (MiKo): Pokud se chcete ptát na krizi, tak ta na poštovní trh vliv neměla.

Mediaservis působí v několika segmentech – jaká oblast je pro vás nejdůležitější?

MiKo: Několik let se připravujeme na úplnou liberalizaci poštovního trhu. Zvládli bychom na ni přistoupit už v roce 2009, kdy měla být původně prosazena.

Podstatnou část vašeho byznysu tvoří adresné doručování tiskovin. V tomto roce jste ale přišli o doručování tiskovin pro Vltava-Labe-Press. Jak jste se se ztrátou vyrovnali?

MiKo: Samozřejmě to pro nás byla velká ztráta a je nám to líto. Nicméně i na takové situace musíme být předem připraveni. S doručováním takového množství tiskovin jsou zároveň spojené náklady, které jsme kvůli ztrátě Vltava-Labe-Press mohli eliminovat. Další klienti, pro které tiskoviny doručujeme, nás zatím ujistili, že o změně distributora neuvažují.

Prý jste nedovolili, aby Česká pošta, která od vás zakázku přebrala, doručovala na zkoušku společně s vámi.

MiKo: To je pravda, měli jsme s VLP smlouvu do konce června a požadovali jsme, aby se dodržely podmínky smlouvy. Ale nebylo to tak dramatické, zkrátka jsme ukončili spolupráci 30. června přesně podle smlouvy.

Když porovnáme účetní uzávěrky z roku 2010 a 2009, zjistíme, že jste svůj zisk snížili o 14 milionů – můžete pokles zisku vysvětlit?

MiKo: Je to tím, že se snažíme, a to už čtyři roky, připravovat na úplnou liberalizaci poštovního trhu. Nyní jsme v poslední fázi a to znamená investice do systému a zvýšené náklady do logistiky.

JaAu: V tomto roce jsme například rozšířili služby sběrné pošty MediaPost na další města mimo Prahu a chceme ji postupně rozšířit na všechna krajská města.

Ještě před rokem 2013 je potřeba schválit novelu poštovního zákona (zákon č. 29/2000 Sb.), která bude změny na trhu liberalizovat. Kdo všechno se na novele podílí?

MiKo: Jednání byly přítomny Český telekomunikační úřad, Česká pošta, za alternativní poštovní operátory jsme se účastnili my za Mediaservis a TNT Post. Myslím si, že novela, která míří do vlády, jde ve své výsledné podobě vstříc všem stranám, které se na ní podílely.

V rámci Novely jste diskutovali některé problematické body, například problematiku kompenzačního fondu.

JaAu: Kompenzační fond vznikl pro potřeby subjektu, který stát pověří provozováním univerzální služby, což bude Česká pošta. Tato skutečnost již vychází ze směrnice ES. Znamená to tedy, že pokud by České poště vznikala s doručováním listovních zásilek do 50 g a balíků ztráta, ostatní účastníci poštovního trhu jsou povinni jí ztrátu vyrovnat formou příspěvku do tohoto fondu.

Myslíte si, že taková situace může po roce 2013 nastat?

JaAu: Osobně si myslím, že České poště dodatečné náklady vznikat nemohou, protože univerzální službu se ziskem již poskytuje, a navíc od státu dostane například aktiva v podobě sítě poboček. Navíc český trh je v rámci zemí východního bloku nejvíce liberalizovaný. Takže nepředpokládáme, že by České poště najednou nějakým záhadným způsobem od roku 2013 začaly vznikat dodatečné náklady z doručování těchto zásilek.

Před třemi týdny odkoupila českou a slovenskou pobočku TNT Post polská firma ID Marketing – obáváte se nové konkurence?

JaAu: Nám nejsou známé důvody koupě, ale nemyslíme si, že by to nějak ovlivnilo poštovní trh.

MiKo: Došlo pouze ke změně majitelů, distributor na českém trhu stále zůstává.

Jak se na liberalizaci budete připravovat vy? Přijdete s kampaní, zavedete poštovní pobočky, poštovní schránky?

JaAu: To nemůže nyní prozradit. Budeme ale určitě reagovat na situaci na trhu, na požadavky podavatelů, vykrývat mezery na trhu a samozřejmě plánujeme zřídit mimo jiné i poštovní schránky na frekventovaných místech. To znamená, že od roku 2013 budeme mít fungující celoplošný poštovní systém.

Máte již připravenou strategii, jak se budete chtít jako alternativní poštovní operátor profilovat? Budete se například vyhraňovat proti České poště?

MiKo: Určitě budeme investovat do marketingu, v následujících měsících na sebe pomocí kampaně více upozorníme. Proti České poště se ale určitě vyhraňovat nebudeme. Naším cílem je být připraveni a následně dát o sobě vědět v pravou chvíli. Mezi velkými klienty jsme již známí, zbývá nám oslovit segment B2C.

Jaroslav Aujezdský, jednatel, Mediaservis

V Mediaservisu pracuje od roku 1999, jeho jednatelem se stal v roce 2006.

 

Michal Koliandr, jednatel, Mediaservis

Jednatelem Mediaservisu je od vzniku společnosti – tedy 12 let. Předtím působil jako člen představenstva německého textilního koncernu Anaman.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení