První reklamy se směrovým zvukem přicházejí
Na přelomu září a října by se měl v centru Pardubic objevit billboard, který bude zvláštní jednou věcí – osloví kolemjdoucí tak, že to neuslyší nikdo kromě nich. Do Česka dorazila reklama založená na směrově šířeném zvuku.
S vynálezem technologie umožňující šířit zvuk jako laserový paprsek přišel před deseti lety Joe Pompei, zakladatel a ředitel společnosti Holosonics. Zvuk šíří v paprsku ultrazvukové vlny, které vysílá takzvaný audio reflektor. Pokud nestojíte v ose šíření zvuku, nic neslyšíte.
Nová technologie se začala rychle rozmáhat především uvnitř institucí, které vyžadují ticho a přitom potřebují mít funkční informační systém, typu knihoven nebo muzeí. Protože však zvukový paprsek lze vyslat na vzdálenost až přes dvě stě metrů, zaujal tento marketingový nástroj své místo i ve venkovní reklamě. Tak by se nyní měl představit také u nás. “Už jsme si vyzkoušeli interiérové aplikace a in-store, teď připravujeme první plachtu ve středu Pardubic. Směrový zvuk na ní poběží ve čtrnáctidenním testovacím provozu,” řekl M&M Jan Hanák, jednatel firmy Digital Sound, jež se zabývá směrovým zvukem.
Uvnitř budov se už dnes i u nás využívá směrový zvuk stále častěji. Česká pošta začala používat audioreflektory pro svá klientská centra. Muzeum chmelařství v Žatci zase využilo tyto alternativní technologie pro své interaktivní expozice, které připravovala fima AV Media.
Se směrovým ozvučením pracuje i česká firma Dinasys, která jinak pro své diskrétní informační systémy využívá vodivých vlastností lidské kůže. Firma také nabízí nový systém navigace pro nevidomé. S jejími produkty se lze setkat například na městských úřadech Prahy 2 a Prahy 6, nebo v Květné zahradě v Kroměříži. “Našimi klienty jsou veřejné budovy, muzea, galerie a další místa, kde člověk potřebuje diskrétně navést z bodu A do bodu B. Systém je využitelný i v exteriérech, jako je třeba právě Květná zahrada,” řekla ředitelka firmy Martina Turpin na konferenci For Digital Signage, která se konala v září v Praze v rámci veletrhu For Arch.
Digital Sound připravuje kromě už zmíněných projektů i interiérovou instalaci pro tabákovou firmu, která by v trafikách a obchodních centrech upozorňovala v zóně tabákových výrobků na své produkty. Komerční firmy si tento systém také rády zapůjčují pro své výstavy. Ve venkovním prostředí si zatím vyzkoušela zvukově směrovanou reklamu značka Nescafé, jež uspořádala zimní road-show po sjezdovkách, kdy měla směrový vysílač umístěný na střeše auta. Nyní by měl přibýt i mluvící billboard.
Směrově šířený zvuk se u nás zatím využíval hlavně v interiérech, kde s ním pracuje například Česká pošta. Časté je jeho využití při výstavách. Pod širým nebem jej otestovalo Nescafé v rámci své roadshow. Nyní přibude i billboard v centru Pardubic.
Podobné zprávy
Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň

Konec předsudků proti nealko pivu. Birell přichází s novou kampaní od VCCP
Aures Holdings expanduje s projektem Driverama do západní Evropy
