Značka jako moje srdeční záležitost

15. 2. 2010 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tomáš Průša
ředitel, Saatchi & Saatchi Prague

Ambiente je jedna z těch opravdových "lovemark" a po mnoha letech mne stále dostává. Aby se ze značky stala lovemark, musí mít příběh, tajemství a invenci a musí mít schopnost donutit vás milovat ji bez důvodu. Tím, jak vypadala první restaurace, jak ji posléze začali všichni napodobovat. Tím, jakou inovaci přinesla do rybníka českých hospod s každou novou restaurací, tím, jaký kvalitativní servis mi zaručeně nabídne. Moje racionální chute Ambiente uspokojila dávno. Vezmu-li v potaz graficky skvělou značku, pečlive udržované CI a jednotlivé reklamní kampaně, tak mi navíc servíruje tu pravou dávku emocí a designu, který mi prostě chutná. Ve finále človek, jenž za tím vším stojí, má jasnou minulost, přítomnost a vizi do budoucnosti, která mě stále stejně fascinuje a naplňuje očekáváním, co zase vymyslí. Ambiente je pro me nejlepší příbeh úspešné české značky, která tady vyrostla z ničeho a která se určite nezastaví na hranicích.

Zuzana Behová
ředitelka strategického plánování, Leo Burnett Advertising

Innocent je britská znacka postavená na kvalitním produktu – 100% rozmixované ovoce v 250ml lahvicce, žádná chemie. "Fruit smoothie" je jméno kategorie, kterou se téhle znacce podarilo vytvorit. Fascinující je design obalu, ale zejména texty. Všechny informace jsou napsané vtipne a hrave. Na spodní strane lahvicky je napr. "open on the other side, it’s easier". Název Innocent archetypálne urcuje naprosto konzistentní positioning a tonalitu znacky. Geniálne jednoduché. Znacka pak dále rozšírila portfolio o "thickies" – jogurtové ovocné nápoje – a "veg pots". Zduraznovat, že toto rozšírení ve smyslu znacky je naprosto konzistentní a vedlo k jejímu dalšímu posílení, je zbytecné. Možná ale stojí za zmínku, že za znackou je príbeh trí mladých mužu unavených svetem velkých korporací a agentur. Nadšení a radost, s jakými evidentne tento projekt budovali, jsou také duležitou a citelnou ingrediencí Innocentu.

Marek Řídký, ředitel, Underline

Značka, která si zaslouží lásku, musí nejdřív milovat vás. Lego takové je. Geniální, jednoduchá stavebnice, která umožnuje vytvorit cokoliv. Dokáže prenést človeka do světa vlastní imaginace. Klidne téhle značce odpustím, že to už nejsou jenom jednoduché plastové kostičky, ale mnohem širší svět všeho možného, se kterým se zcela neidentifikuji. Pro me je stále spojena s čistým tvůrčím úsilím, s opravdovou hrou. Líbí se mi velké krabice s popisnými obrázky, které jsou tou nejlepší marketingovou komunikací. Uvnitř stále stejně přehledné návody a kvalitní kostičky. Prostě jednoduchá dokonalost. Ocenuji, že Lego se snaží porozumět svým cílovým skupinám a stále vytváří nové a velmi inspirativní produkty. Přitom je to jedna z mála značek, která opravdu efektivně dokáže čerpat z nápadu svých fanoušku. Ted jsem zjistil, že si mohu postavit slavný Dum nad vodopádem od F. L. Wrighta. Jdu stavet…

Britta Plattner
ředitelka strategického plánování pro region CEE, JWT

Ikea nabízí skvělý příběh – o demokracii, rovnosti a spolupráci: "Každý máme svůj úkol, a když je splníme, společně vytvoříme domov." Je to příběh bez hierarchie mezi spotřebitelem a značkou – dokonce lze v úžasných guerillových kampaních vysledovat jistou ideologickou podvratnost. Jak píše Kevin Roberts v knize "The Future Beyond Brands: Lovemarks", dobré značky mají u spotřebitelů respekt, ale jen lovemarks mají i jejich lásku. Lovemark podle něj tvoří příběh, smyslnost a empatie. Ikea svůj příběh opírá o skandinávské volnomyšlenkářství. Smyslnost vyplývá ze zapojení dalších smyslů, například prostřednictvím zážitků v Ikea restauraci (chuť) nebo používáním nejdůležitějšího komunikačního kanálu značky: katalogů s příměsí švédského dřeva (hmat). Empatie je zřejmá už z vize značky: snahy zlepšovat každodenní život co možná nejvíce lidem. A konečně: Ikea žije život lovemark i nad rámec klasického třicet vteřinového televizního spotu. Ambiente je jedna z těch opravdových "lovemark" a po mnoha letech mne stále dostává. Aby se ze značky stala lovemark, musí mít příběh, tajemství a invenci a musí mít schopnost donutit vás milovat ji bez důvodu. Tím, jak vypadala první restaurace, jak ji posléze začali všichni napodobovat. Tím, jakou inovaci přinesla do rybníka českých hospod s každou novou restaurací, tím, jaký kvalitativní servis mi zaručeně nabídne. Moje racionální chutě Ambiente uspokojila dávno. Vezmu-li v potaz graficky skvělou značku, pečlivě udržované CI a jednotlivé reklamní kampaně, tak mi navíc servíruje tu pravou dávku emocí a designu, který mi prostě chutná. Ve finále člověk, jenž za tím vším stojí, má jasnou minulost, přítomnost a vizi do budoucnosti, která mě stále stejně fascinuje a naplňuje očekáváním, co zase vymyslí. Ambiente je pro mě nejlepší příběh úspěšné české značky, která tady vyrostla z ničeho a která se určitě nezastaví na hranicích.

Jakub Lohnický, partner, Relative PR

BMW jsem měl vždy rád. Ať jsem jezdil Toyotou nebo Hondou. Přesně víte, co dostanete (špičkový motor, kvalitu zpracování, technologie), a rádi si za to připlatíte. Co je Apple v IT, je pro mě BMW v autech. Akorát ten hype okolo mnichovské značky je tak trochu vyspělejší, bez výkřiků extáze a falešných front. Celé je to německy precizní a chladnější. A není to na škodu. BMW bylo vždy symbolem pro sportovní vozy v luxusním balení. Nejsou to žádné supersporty, ale kvalitní alternativa pro běžné smrtelníky. V současné době, plné zelené energie, snižování emisí a marketingu bezpečnosti, působí BMW tak nějak více automobilově než konkurence, byť už i v Mnichově koketují s nejrůznějšími EfficientDynamics cosi… Sloganem ale pořád zůstává "Radost z jízdy", který plně vystihuje vlastnosti vozů BMW, a co je důležité, zákazníci se s ním ztotožňují. Stačí se podívat na BMW Welt v bavorské metropoli, tedy jakousi výkladní skříň značky, kde můžete strávit celý den. Innocent je britská značka postavená na kvalitním produktu – 100% rozmixované ovoce v 250ml lahvičce, žádná chemie. "Fruit smoothie" je jméno kategorie, kterou se téhle značce podařilo vytvořit. Fascinující je design obalu, ale zejména texty. Všechny informace jsou napsané vtipně a hravě. Na spodní straně lahvičky je např. "open on the other side, it’s easier". Název Innocent archetypálně určuje naprosto konzistentní positioning a tonalitu značky. Geniálně jednoduché. Značka pak dále rozšířila portfolio o "thickies" – jogurtové ovocné nápoje – a "veg pots". Zdůrazňovat, že toto rozšíření ve smyslu značky je naprosto konzistentní a vedlo k jejímu dalšímu posílení, je zbytečné. Možná ale stojí za zmínku, že za značkou je příběh tří mladých mužů unavených světem velkých korporací a agentur. Nadšení a radost, s jakými evidentně tento projekt budovali, jsou také důležitou a citelnou ingrediencí Innocentu. Apple iPhone pro mě splňuje všechny znaky "lovemark", tedy racio i emoce, produkt i zážitek. Již vstup na trh byl revoluční – trademark firmě Apple nepatřil, a přesto do toho šli. Málokterou značku předcházela taková publicita a očekávání jako iPhone. Emoce tu byly, a to ještě ani neexistoval produkt. Lidé stáli fronty, a když u nás ještě nebyl k mání, my "chycení" jsme si ho rychle vezli z Ameriky. První doteky byly zvláštní, ne vždy pozitivní (zkuste napsat sms či poslat mms), ale přesto, člověk byl lapen. A pak postupné objevování nových aplikací. On se totiž neustále vyvíjí, každý den tisíce novinek, programů, které jsou přímo pro něj vyvinuty. A tím stále nové možnosti, jak ho používat a užívat (si). Někteří s ním bojují, vymezují se vůči němu, napodobují jej. Jiní přijali diktát iPhonu a připravují aplikace přímo pro něj – od Nike po město Londýn se speciálním průvodcem. Má krásný design, jednoduché použití, ale hlavně, už ho nejde opustit. Podmaní si vás.

Petra Průšová, ředitelka, Millward Brown CR

Značka, která si zaslouží lásku, musí nejdřív milovat vás. Lego takové je. Geniální, jednoduchá stavebnice, která umožňuje vytvořit cokoliv. Dokáže přenést člověka do světa vlastní imaginace. Klidně téhle značce odpustím, že to už nejsou jenom jednoduché plastové kostičky, ale mnohem širší svět všeho možného, se kterým se zcela neidentifikuji. Pro mě je stále spojena s čistým tvůrčím úsilím, s opravdovou hrou. Líbí se mi velké krabice s popisnými obrázky, které jsou tou nejlepší marketingovou komunikací. Uvnitř stále stejně přehledné návody a kvalitní kostičky. Prostě jednoduchá dokonalost. Oceňuji, že Lego se snaží porozumět svým cílovým skupinám a stále vytváří nové a velmi inspirativní produkty. Přitom je to jedna z mála značek, která opravdu efektivně dokáže čerpat z nápadů svých fanoušků. Teď jsem zjistil, že si mohu postavit slavný Dům nad vodopádem od F. L. Wrighta. Jdu stavět…

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.