Co čeká product placement v ČR v letošním roce

15. 2. 2010 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vzhledem k tomu, že většina firem v současné době v rámci optimalizace marketingových nákladů používá osvědčené reklamní nástroje, nachází se product placement na okraji jejich zájmu. Paradoxně je to v době, kdy se chystá zákon k jeho legalizaci. V posledních dvou letech utichl zájem médií i odborné veřejnosti informovat o této kontroverzní formě reklamy. Proč tomu tak je? Není to proto, že by product placement z filmů zmizel, ale spíše proto, že zmizely filmy, do kterých by byli klienti ochotni investovat. Díky štědřejší podpoře Ministerstva kultury se v posledních letech natáčí filmy historické, kam těžko umístíte mobilní telefon nebo nový typ automobilu, a nebo se jedná o filmy artové, které mají malou návštěvnost a nezajímavou cílovou skupinu. A tak podobně, jako je tomu v zahraničí, je product placement nejvíce aktivní při výrobě TV pořadů a stal se tak součástí nekonečných seriálů, sitcomů, reality show, hobby magazínů. V těchto pořadech se lépe ztratí než v celovečerních filmech, kde je provázen rozsáhlou propagační kampaní. K jeho rozšíření v TV pořadech došlo také díky tomu, že ceny jsou příznivější než u celovečerních filmů. Televize mají vlastní oddělení, která se zaměřují nejen na akvizici klientů, ale také na vývoj scén, případně pořadů šitých na míru konkrétnímu produktu nebo službě. Zatím se tyto aktivity drží pod pokličkou a čeká se na finální odsouhlasení zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Poslaneckou sněmovnou už prošel, nyní zbývá Senát a s ním i řada pozměňovacích návrhů. Až nabude zákon platnosti, divák bude informován o pořadu obsahujícím product placement vždy před jeho odvysíláním titulkem, takže nakonec i z nudného pořadu, kterých je více než dost, se může stát pro diváka zábava v podobě hledání skryté reklamy, která ovšem vzhledem ke zmíněnému oznámení již skrytá nebude. Otázkou je, v jak velké kadenci a s jakým citem pro "organické začlenění" na nás z televizních obrazovek budou produkty vyskakovat a zda bude tato forma reklamy vnímána spotřebitelem pozitivně.

Štefan Oršoš, Procinemas, ([email protected])

Z nudného televizního pořadu se může stát pro diváka zábava v podobě hledání "skryté" reklamy.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.