Reklamní události uplynulého roku

9. 11. 2009 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.

Reklama
SDG

Listopad 08

Největší úspěchy v loňském ročníku soutěže o nejefektivnější reklamu měly agentury McCann Erickson, Wunderman a Euro RSCG, ze zadavatelů pak Nescafé Classic, Komerční banka, Rádio Impuls a především Microsoft. Titul Adman (osobnost, která se zasloužila o rozvoj reklamy v ČR) nebyl již potřetí udělen.

Internetová reklamní agentura Prague Bistro zahájila exkluzivní spolupráci na on-line částech kampaní s JWT. Vzniklo v ní samostatné oddělení JWT Digital, do něhož docházejí zaměstnanci Prague Bistra.

Publicis oznámil spuštění digitální divize Publicis Modem, jež by měla poskytovat služby i ostatním členům Publicis Group v CEE. K těm patří např. agentury Saatchi & Saatchi či Leo Burnett. Podle informací M&M se tak však neděje. Český Publicis Modem je prvním ve střední a východní Evropě, vede jej Vladimír Rejlek.

Síť TBWA oznámila záměr otevřít v rámci české sítě agenturu MAB. Ta přitom v té době už částečně fungovala – pracuje pro BMW. "Do doby, než tu MAB oficiálně spustíme, funguje jako subdodavatel nebo přidružená složka MABVídeň, která je centrálou pro region CEE," nastiňuje Radek Dráb, výkonný ředitel TBWA. Agentura podle něj zatím jen konzultuje chystané kampaně a adaptuje již natočené spoty. Oficiální otevření se mělo odehrát v prvním pololetí tohoto roku, dodnes se však neodehrálo. MAB přitom globálně o BMW přišel, podle slov Radka Drába se ztráta českého a slovenského trhu netýká.

Vzniklo sdružení nezávislých agentur Associated – v jeho rámci spolupracují agentury z různých oblastí komunikačního průmyslu – Fabrika (ATL), Promotime (BTL), P. G. Management (PR) a beUnderstood (nové technologie).

Ještě před oficiálním startem agentury Good Point, jež je stínovou ATL agenturou skupiny Young & Rubicam Brands, došlo k jejímu přejmenování na LGM (Little Green Men). V ČR vznikla agentura rychleji než v ostatních státech, důvodem byl nový klient: mBank.

Prosinec 08

Tanagra, jedna z nejstarších a svého času i jedna z nejviditelnějších českých agentur, se přesunula pod síťovou agenturu WMC/Grey. Ta nepřevzala závazky Tanagry, pouze část jejích klientů. Pád Tanagry nezpůsobila zhoršená ekonomická situace, důvodem krachu byla dlouhodobá zanedbanost agentury způsobená osobními problémy a špatným hospodařením.

Po šestnácti letech v Mark/BBDO z agentury odešel Štěpán Tyller (naposledy na pozici výkonný kreativní ředitel). Rozhodnutí odejít z agenturního světa nebylo náhlé, Tyller si podle svých slov chtěl odpočinout a založit něco vlastního. Kvůli krizi však start nového byznysu, který měl být kreativní, reklamní však jen částečně, Tyller odložil. Novým výkonným kreativním ředitelem se po Tyllerovi stal stávající člen kreativního týmu Andrej Štuk.

Leden 09

Vznik digitální agentury Grey Digital ohlásila agentura WMC/Grey. Divize funguje, podobně jako ostatní agentury, víceméně nezávisle na agentuře. Grey Digital vede Oldřich Dostál, který před rokem začal rozjíždět už digital divizi v McCannErickson.

Josef Vojta, který téměř 10 let vedl TBWA, po ročním odpočinku nastoupil jako strategic planner do United People.

Začalo se formovat druhé volné sdružení freelancerů Thinking Maniacs. Vedou jej David Biksadský a Jan Horsák. Zaměřují se na pomoc začínajícím podnikatelům, svým působením přesahují marketing. Od klasických agentur se odlišují i svým obchodním modelem – zaměřují se na start-upy. Po rozjezdu společnosti si v ní nechávají svůj podíl.

JWT opustila Helena Liška Štěpančíková, jež vedla strategickou jednotku JWT. Odešla budovat marketingové oddělení do poradenské společnosti Mazards. Nahradila ji Gordana Šíma Grbić. Další personální změny se odehrály v kreativním oddělení. V polovině roku 2008 vznikla nová pozice associated creative director, kterou zastávala Alena Foustková, v lednu posílilo JWT ještě o čtyři pozice. Pozice Aleny Foustkové ale byla kvůli efektivizaci zrušena už v květnu.

Únor 09

Euro RSCG založil divizi specializující se na sport a zábavu Sports&Entertainment. Vede ji dosavadní zaměstnanec Euro RSCG Jan Faflík.

Do ČR vstoupila německá agentura Scholz & Friends. Je to její už několikátý pokus, nyní ji vede Tomáš Kopečný, bývalý kreativní ředitel Publicisu. Do konce října 2009 agentura neoznámila získání většího klienta.

Kreativním ředitelem Publicisu se stal po odchodu Tomáše Kopečného Štěpán Zálešák, jenž dosud působil jako senior copywriter v Young & Rubicam.

Březen 09

Louskáček 2008 musel ve srovnání v ročníkem 2007 skončit s lepší celkovou známkou. Ročník to nebyl ničím revoluční, byť jej bez výraznější chyby pořádal obrozený Art Directors Club v čele novým prezidentem Edou Kaubou (nahradil Štěpána Tyllera). Z agentur se z nejvíce Louskáčků radovala Mark/BBDO (7 cen), dále Leagas Delaney (5 cen), Kaspen a Euro RSCG získaly dvě ceny.

Lemonade měnila kreativní oddělení. Nejprve angažovala jako kreativního ředitele Seana McAloruma (dříve JWT). V květnu se k němu přidal externí kreativní ředitel Libor Korman. Spolu měli stavět kmenový tým a vytvářet síť freelancerů. V Lemonade je nyní už jen Korman.

Agenturu Jazz Comm. vede od března Jan Zachariáš, bývalý marketingový ředitel Finepu. Důvodem odchodu dosavadního šéfa a zakladatele agentury Martina Hoferka, který se vyváže i majetkově, je nový byznys v oblasti PR a lobbingu. Majitelem je zatím pouze kreativní ředitel agentury Petr Malina. Jazz Comm. pod novým vedením otevřel PR oddělení, hodlal také hledat pro spolupráci zahraniční partnery.

Duben 09

Magic Seven se připojila k agenturám, které přicházejí v době krácení rozpočtů na marketing se speciálními nabídkami. Zahájila provoz infolinky "Magic Line" s nonstop provozem, jejímž prostřednictvím nabízí agentura služby za zvýhodněných podmínek. Launch nové služby propagovala agentura pomocí direct marketingu, jímž oslovila klienty ze segmentu potravin a mimo jiné i drogistické řetězce. Součástí letáku byly slevové kupony.

Freelancerům se v krizi daří. Práce mají podle svých slov buď stejně, nebo víc, spolu s propouštěním v agenturách je i více těch, kteří nyní pracují na volné noze. Podle některých to není krizí, ale tím, že přichází nový trend. Na volné noze by měli podle některých později pracovat i accounti.

Americká agentura Arnold, spadající do sítě Havas, vstoupila do východní Evropy, úřaduje z Prahy a částečně využívá zázemí v ČR jediné agentury ze své sítě Euro RSCG. Jediným klientem je značka Jack Daniel’s společnosti Brown-Forman. Agenturu vedou ředitelka Lisa Unsworthová, partnerka agentury Judy Mitchemová a kreativní ředitel Paul Shearer.

Ogilvy Group se rozšířila o agenturu Neo@Ogilvy. Třináctá agentura v rámci sítě nabízí on-line komunikační služby včetně plánování on-line médií, zaměřuje se především na výkonnostní marketing. Neo@Ogilvy je on-line agenturou ve 24 zemích sítě Ogilvy & Mather a není proměnou nedávno vzniklé Mather Advertures. Ta podle Pavla Hackera, jenž Neo@Ogilvy vede spolu s Martinem Benešem, zůstává beze změn.

Agentura Six & Others téměř rozpustila kreativní oddělení, přešla k větší spolupráci s externisty. Klienti nyní více adaptují. Agenturu opustil i její kreativní ředitel Martin Halaxa, jenž se poté jako freelancer začlenil do stáje Konektoru.

Fabrika založila strategickou agenturu Roots (Raiders on the Storm), jež se má primárně zabývat vývojem nástrojů pro strategické plánování a brand management.

Květen 09

Odchodem části kreativního oddělení z Publicisu vzniklo kreativní studio Loosers Prague. Stojí za ním Iva Bízová, Helena Šídová a Pavel Bureš. Spíš než na klasickou reklamu se zaměřují na guerilla marketing, word-of-mouth a produkty, jež s reklamou přímo nesouvisejí.

AM:PM Communication, kterou založil Jesse J. Ronquillo, se dostala do insolvenčního řízení a ukončila provoz. Podle návrhu na zahájení insolvenčního řízení začaly obchody agentury stagnovat v lednu. Tesla odložila projekty na neurčito, klienti Cznic, Rosinter, CITCO, Mars a další zastavili rozjednané aktivity, Vodafone snížil objem projektů a poté spolupráci úplně ukončil.

Do Česka vstoupila britská agentura Goeff Howe Marketing Communication. Důvodem byl přesun ústředí klienta Hill’s Pet Food, pro něhož agentura zajišťuje komunikaci globálně. Pražská pobočka pokrývá region EMEA, v Praze pro Hill’s Pet Food pracuje i Euro RSCG, které má na starosti adaptace pro východní Evropu. V budoucnu bude agentura usilovat i o další klienty.

Červen 09

WMC/Grey posílilo vedení o Marka Kontriše. Ten řídí WMC/Grey a WMC/G2 ČR a SR, dosud to dělal Tomáš Vondráček, který se nyní věnuje new businessu a vedení sítě v ČR a SR.

Na shortlist Euro Effie se dostala také česká kampaň – Nestlé ČR "Jsem klasik" pro Nescafé -, kterou vytvářela agentura McCann-Erickson.

Na pozici výkonného ředitele nadlinkové agentury Ogilvy & Mather ze skupiny Ogilvy Group vystřídal Ladislava Báču dosavadní ředitel OgilvyAction Tomáš Vacek. Báčovi zůstalo vedení celé skupiny. Změna byla dlouho plánovaná, souvisí s plánovaným kariérním postupem Tomáše Vacka, kterého ve vedení OgilvyAction vystřídali Michal Charvát a Martin Duka.

Od června si několik reklamních agentur "užívalo" tendrovací napětí, agentury totiž "probíralo" hned několik bank. První čtveřici tendrů vyhlásily banky KBC – ČSOB, Hypoteční banka a Poštovní spořitelna (2 tendry). V srpnu se přidalo regionální výběrové řízení Erste bank, pod níž spadá Česká spořitelna, v říjnu pak začala ověřovat agentury i GE Money Bank. Do uzávěrky měla vybráno Hypoteční banka (místo AG Geronimo zvolila Rust) a Poštovní spořitelna, jejíž strategii zajistí také Rust, ATL komunikaci pak bude místo původního Ju-Turnu vytvářet McCann Erickson.

Ve WMC/Grey se měnilo kreativní vedení. Dosavadní kreativní ředitel Jan Mička se z agentury podle informací M&M vyvázal už v červnu, na dotaz ohledně vedení kreativního oddělení ředitel agentury WMC/Grey Marek Kontriš uvedl: "Jan Mička zastával pozici kreativního ředitele až do začátku měsíce září, kdy s ním agentura ukončila spolupráci." Nové vedení kreativního oddělení chce agentura oznámit až v listopadu.

Letošní festival Cannes Lions skončil pro Česko ziskem bronzového Lva v kategorii Film, která je spolu s Titanium & Integrated Lions považována za vrchol soutěže. Odneslo si ji Euro RSCG za spot Národního muzea k výstavě Mnichovská dohoda. Spot získal později i další ocenění zahraničních festivalů, v českém Louskáčku se nedostal ani na shortlist.

Agentury Thamesdown a Comunica změnily vedení. Dosavadní ředitel Thamesdownu Martin Beck přešel vést jednu z nově vzniklých divizí agentury Comunica. Za ním přešla i Dita Akrmanová (v obou agenturách client service directorka). Výkonným ředitelem Thamesdownu je nyní Tomáš Kende, novým new business directorem je Luděk Kabela. Oba "sestoupili" do agentury z představenstva, kde jsou od počátku Thamesdownu. Motivy pro změny v agenturách? Comunica reaguje na růst, Thamesdown chce zastavit stagnaci.

Červenec 09

Průzkum M&M ukázal, že reklamní agentury, ačkoli jim to zákon nakazuje, nezveřejňují účetní výkazy. Vůbec největšími hříšníky jsou Young & Rubicam, Rust a Leo Burnett, které úřadům dluží záznamy od roku 2000, respektive 2003 a 2005. Loňské účetní uzávěrky zveřejnilo jen 10 % zkoumaných agentur, a to Beans a Sabotage.

Dosavadní ředitelka JWT Praha Britta Plattner přešla na pozici strategické plánovačky pro středoevropský region do vídeňské JWT. Nahradil ji Marek Šíma, dosavadní client service director.

Agentura United People posílila pražskou kancelář. Od července má vlastního ředitele, stal se jím dosavadní client service director Otakar Svoboda.

Josef Havelka skončil na pozici ředitele pro strategické plánování Ogilvy Group CEE, kde byl od března loňského roku. "Mám nějaké vlastní projekty, které mě vytěžují víc," říká Havelka, jehož spolupráce s Ogilvy CEE oboustranně nesplnila očekávání.

Ogilvy oznámila plán přesadit svých 8 strategických plánovačů do jedné kanceláře. Jejich sestěhování má být začátkem fungování platformy Ogilvy brand consulting. Skupina v čele s Tomášem Mrkvičkou bude zároveň sama působit na trhu a nabízet službu strategického poradenství.

Srpen 09

1. pozitivní vystoupila ze skupiny Point Family, důvodem bylo nenaplněné očekávání. Zároveň upravila strukturu svých služeb – působí nyní i v oblasti projektového řízení, marketingového auditu a outsourcingu – a ukončila krátkodobý model odměňování poloviční cenou (sleva 50 % se vztahovala na zakázky, které nedosáhnou vymezených a předem zkonzultovaných cílů). Akci vyhlásila na počátku března tohoto roku. Nabídka podle Pavla Winklera, ředitele agentury, přilákala několik klientů, slevu 50 % však neúčtovali nikomu.

Agentury Mather se odstěhovaly od Ogilvy Group – vzdušnou čarou o přibližně 200 metrů. Důvody byly podle Ladislava Báči, ředitele skupiny, dva: "Jedním je kapacita budovy, druhým to, že chceme vyjádřit, že Mather není apendix nebo client conflict agentura od Ogilvy; není to béčko, ale zcela samostatně stojící partička lidí se svojí vlastní obchodní strategií," říká Báča.

Ogilvy & Mather obsadila pozici třetího kreativního ředitele. Stal se jím Martin Demartini, jenž přišel z pozice associate creative director v TBWA. Ogilvy & Mather kreativně řídí group creative director Tomáš Belko, spadají pod něj tři kreativní týmy, které vedou Jana Mihovičová, Jan Havlíček a Demartini. Jeho pozici (např. klienti Ford, RWE, O2) nějakou dobu provizorně zastával Tomáš Belko.

Agenturní trh posílilo další volné sdružení freelancerů. Po Konektoru a Thinking Maniacs vstoupili na trh se značkou Tvořiví Lukáš Capanda a Jakub Kotas. Všechna tři sdružení shodně tvrdí: nejsme si konkurencí, spolupracujeme.

Rust obměnil kreativní vedení. Místo dosavadního Cyrila Boora jej vede Robert Houzar, který pro agenturu pracuje devátým rokem. Cyril Boor opustil agenturu s vysvětlením, že plánuje věnovat se vlastním projektům. Je spolumajitelem produkční agentury Exit Films.

Září 09

Do Česka podle informací M&M míří agentura VCCP ze sítě WPP. Headhunteři na českém trhu hledají vhodné kandidáty pro kreativní vedení agentury. Hlavním motivem expanze zahraničních agentur v podobných případech bývá potenciální klient. V úvahu připadá česká Telefónica O2, která je v zahraničí hlavním klientem VCCP a v Česku se již nějaký čas spekuluje o jejím chystaném tendru na ATL.

Po roce a půl vyjednávání vstoupila německá Jung von Matt (JvM) do agentury Kaspen. "Nejde o klasické síťové propojení. V určitém ohledu jsme stále nezávislí. Agentury v rámci JvM fungují jako samostatné jednotky, které ale sdílejí své zdroje a problémy řeší společně. Plánujeme také výměnné pobyty zaměstnanců či možnost využití portfolia případových studií JvM," řekl v rozhovoru M&M ředitel Kaspenu Slavo Marušinec.

V síti McCann Erickson se změnila vedení kreativních oddělení. Tomáš Otradovec, zakladatel reklamní agentury Uncle, vystřídal Larse Killiho, dosavadního kreativního ředitele McCann Erickson jenž chce rozjet vlastní byznys. V Unclu, jejž nově vede Herbert Brynda, si Otradovec ponechává svůj majetkový podíl. Agenturu Momentum, jež se v rámci sítě McCann Erickson specializuje na menší klienty, povede Jan Mička (dříve WMC/Grey).

Říjen 09

Agentura Lemonade oznámila, že na přelomu roku vznikne v jejím rámci agentura zaměřená na sportovní marketing. Již nyní funguje jako divize Lemonade.

M&M posčítal proměny klientských základen reklamních agentur v tomto roce. Nejvíce nových klientů (11) získal letos Konektor, více významných zakázek se podařilo získat i agenturám Hullabaloo a Mather.

Agentura Uncle oznámila, že se jednou z jejích hlavních služeb stává marketingové poradenství. Dosud agentura stála především na kreativě. Do strategického poradenství se nově dala i agentura TBWA se svou metodou TBWA Disruption.

Hana Nováková

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.