Návod na úspěšný virál neexistuje. Přesto představa o tom, co je jeho efektem, je jasná. Virální video by prvotně měla zhlédnout stále se rozšiřující skupina lidí, kteří ho pak rozesílají dál. Nejobvyklejší formou je spot, virálem však může být i jpeg atd. „Jako virál může fungovat spousta věcí,“ říká Robert Houzar, kreativní ředitel v agentuře Rust.
Poměrně úspěšným virálem u nás je z poslední doby například série videí Sousedi, která nepřímo propaguje pojištění domácnosti u pojišťovny Direct. Konkrétně virál Kamna zhlédlo na YouTube.com přes půl milionu diváků. Pojišťovna Direct použila virál již před rokem, a to při propagaci svého havarijního pojištění. Videa představovala několik neobvyklých způsobů, jakými je možné ukrást automobil, a svou autenticitou vyvolala poměrně rozsáhlou mediální i společenskou diskusi.
Ve světě boduje v současné době například britský virál mobilního operátora T-Mobile, ve kterém „spontánně“ tančí desítky lidí na stanici hromadné dopravy v Liverpoolu. Na YouTube.com vidělo toto oficiální video zatím přes 15 milionů diváků. Úspěch sklízí také virál, který je původně TV spotem cukrovinek Cadbury. Video v sobě spojuje několik atributů, jež ho předurčují k šíření – vtip, chytlavá hudba a roztomilé děti.
Jako jeden z prvních virálů bývá označována původně TV reklama na konzervovaného lososa značky John West. Spot zobrazuje souboj rybáře s medvědem o rybu. „John West může být důkazem, že dobrý virál je stále o produktu,“ říká Petr Bucha, kreativní ředitel TBWA.
Petra Pješčaková
T-Mobile roztančil pro svůj virál na zastávce v Liverpoolu téměř všechny přítomné.
Souboj rybáře s medvědem ve stylu kung-fu byl inspirací pro další reklamy značky John West.
Děti s až nadlidskými schopnostmi ovládat své obočí jsou klíčovým motivem virálu Cadbury.