Petr Havlíček, výkonný ředitel, Young & Rubicam
Je evidentní, že v reklamním průmyslu ubylo peněz. Krize přinesla agentuře Young & Rubicam mnoho práce za méně peněz, spoustu nejistoty a tlaku. Donutila nás přemýšlet, co je a co není efektivní. Když se nedostává příjmů, je nutné pečlivě zvažovat veškeré náklady. Krize nás manažery dovedla k novému přemýšlení o budoucnosti našich firem, to považuji za jeden z mála jejích přínosů. Trhu dala krize jasný signál o tom, že některé obchody jsou pouze nafouknutou bublinou. A tu bohužel poznáte až tehdy, když praskne. Během roku, co již ekonomická krize trvá, jsem se naučil, že je mnohem jednodušší rozpoznat ty, co veslují, od těch, kteří se jen vezou. V současné době rozhodně nemám pocit, že by byla krize již u konce, spíše naopak. Myslím si, že v reklamní branži se naplno prokáže teprve v příštím roce.
Petr Topinka, výkonný ředitel, Mark BBDO
Na jednu stranu se může zdát, že krize přinesla agentuře Mark/BBDO strašně moc, ale s patřičným odstupem zjistíte, že tolik zásadního se nestalo. Co se změnilo, je intenzita a rychlost, se kterými se k jednotlivým krokům a rozhodnutím přistupuje. Díky tomu se podařilo uskutečnit několik funkčních, procesních i personálních rozhodnutí a změn, u kterých je jinak přirozená tendence je odsouvat. Zároveň se mírně zefektivnila spolupráce s klienty a dodavateli. Co se týče trhu, ekonomická krize mu dala příliš zbytečné nervozity a příliš prostoru pro občasné zneužívání situace a tématu. Myslím, že si lidé daleko více váží práce, nicméně napříč trhem je stále mnoho těch, jejichž přínos je nulový, a příliš mnoho těch, kteří se jen vezou. Tato období vždy pomůžou uvědomit si, co má smysl a jak nechcete vypadat a kde rozhodně nechcete být za další rok. Myslím si, že ekonomická krize ještě není u konce. Až teď se začínají plně projevovat posuny ve spotřebitelském chování. Dosažení správného balancu mezi spotřebitelem a trhem bude potřebovat ještě několik měsíců.
Clark Steel,výkonný ředitel, Euro RSCG 4D
Krize není pouze tématem koktejlových večírků, ale byla agenturám (a zadavatelům) prospěšná v mnoha směrech. Zaprvé, došlo na řešení složitých rozhodnutí, která agentury odkládaly, když byl dostatek peněz. Zadruhé, krize oddělila muže od chlapců ve chvíli, kdy došlo na otázky managementu a schopností. Jednoduše, být levný nestačí. Zatřetí, pomohla managementu soustředit se na operační preciznost (procesně a organizačně), to bývá někdy v době rapidního růstu složité. Začtvrté, změnila pracovní trh v ráj poptávajících (myšleno s nadsázkou) a vnesla větší míru reality do platového ohodnocení. Zapáté, vytvořila nové způsoby v uchopení příležitostí (jak říká Warren Buffet: Buď ostražitý, když jsou ostatní chamtiví, a chamtivý, když jsou ostatní ostražití). Na druhou stranu nikdo není nadšený, když vydělává méně peněz, přijde o práci, sníží mu zaměstnanecké výhody atd. Ale předpokládám, že jsou i horší věci. Naštěstí se zdá, jako bychom si na tuto těžkou dobu krize pomalu zvykali, což je dobré, když nejsme v České republice zdaleka blízko jejího dna…
Maurice Lévy, výkonný ředitel, Publicis Groupe
Následujících několik měsíců ukáže, jak těžce byl trh recesí zasažen. Podle mého názoru zjistíme, že je to mnohem více, než jsme věřili. (…) Agentury silně svázané s tradičními způsoby práce a ty, které nemají solidní strukturu financí, budou mít v blízké době potíže. Pokud nemají dobrou účetní rozvahu a jsou příliš závislé na tradičních médiích, nemají žádné možnosti, jak regenerovat svůj podnik v době, kdy se trh tolik mění. Do budoucna jsem velmi opatrný při tvrzeních, že věci již nikdy nebudou takové, jaké byly. To se tvrdilo po skandálu energetické společnosti Enron a nyní je tu podvod Bernarda Madoffa. K čemu dojde, je, že lidé budou vyžadovat mnohem více dat, než se rozhodnou.
Ben Fennell, výkonný ředitel, Bartle Bogle Hegarty, Velká Británie
Kvalita vašeho produktu je důležitější než kdy předtím. Musíte soustředit svůj talent na věc, na které závisí nejvíce – na práci. (…) To nejlepší z talentu se přesunuje do nového rozměru. Silný vztah společnosti a jedinců je důležitější než kdy před tím. Sebedůvěra je pohonem agentury a je klíčem k dobrým partnerstvím. Naučil jsem se, že proces propouštění je děsivý bez ohledu na to, jak může být strategický. Dále jsem se naučil, že je zde stěží osvobozující strategické prostředí vytvořené intenzivním finančním tlakem. Nesmíte recesi promarnit. Věci již nebudou stejné jako před tím. Nejlepší podniky využijí recesi k znovuobjevení své nabídky a připraví se pro nový svět.
Petra Pješčaková