Lidé chtějí nižší plat. Dokonce až o 30 %

26. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

DPD s agenturou Realness uspěly na evropských SABRE Awards

Ze 13 nominovaných českých projektů v evropské PR soutěž SABRE Awards získala cenu kampaň cílená na kurýry DPD.

Reklama
SDG

Je těžké předpovídat v době krize, zvláště když jsou to předpovědi o vývoji mezd a množství pracovních míst. Predikce personální agentury Aquent v Oranžové knize pro roky 2008 a 2009 (M&M 48/2008), kterou vydala vloni v listopadu, nevyšla. Očekávalo se, že se platy v marketingu a agenturách zvýší o 6 až 9 %, ještě o 2 % více měla vzrůst mzda v kreativních odděleních. Nakonec ale nebyl a stále není důvod pro zvyšování mezd. Pokud se nesnížily, zůstaly stejné, říkají personální agentury. Firmy však budou podporovat talenty a motivovat je individuálně a na základě výkonnostních kritérií – hlavně za získání nových klientů.

Na situaci reagují i lidé ucházející se o pozice v marketingu či agenturách. Podle Milana Jasného, obchodního ředitele LMC, která provozuje portál Jobs.cz a Prace.cz, si říkají o nižší plat, a to až o 30 %. "Lidé budou raději pracovat méně, než nemít práci vůbec. A firmy tuto situaci jen uvítají," upřesňuje Jasný. Na jedno místo se hlásí v průměru 40 lidí, doplňuje Jasný. Návštěvnost portálů LMC se zvýšila proti loňsku o 70 %, počet nabízených míst přitom poklesl téměř o polovinu. Agentury nabízejí i jiné možnosti, např. LMC má outplacement – odcházející zaměstnance ČSA nabízí v rámci své sítě jiným firmám ve světě. Během 14 dní se jim se zájmem o propuštěné ozvalo 32 společností.

Podle personální agentury Robert Half se na trhu neodehrály žádné výrazné změny v platech v porovnání s loňskem. Výjimkou jsou mzdy na pozicích brand manažerů v FMCG, které se snížily. "Pohybují se spíše na spodní hranici rozmezí," (viz box) říká Aleš Křížek, country manažer agentury Robert Half, a doplňuje, že kromě propouštění v agenturách zaznamenali i slučování marketingových a PR oddělení společností. "Trh práce v současnosti vyčkává na vývoj situace," říká Aleš Křížek o budoucnosti, o níž nemá moc dobrých zpráv. Předpokládá mírný pokles mezd, např. u juniorských a top manažerských pozic. V roce 2010 ale podle něj postupně dojde k oživení trhu a tím i zvýšení poptávky po nových pracovních silách.

Českému pracovnímu prostředí by mohla obecně pomoci větší flexibilita ve formách zaměstnávání. Myslí tím například zkrácené úvazky, jichž se v ČR využívá ve srovnání se zeměmi EU velmi málo. Je jich u nás méně než 4 procenta, v EU více než 40 procent. Ačkoli firmy už dříve předpovídaly a stále předpovídají Česku trend zaměstnávání na flexibilní a dočasné úvazky, zatím se podle LMC nepotvrdil. "Dokonce v září došlo k meziročnímu poklesu nabídky zkrácených úvazků a brigád. Přitom náklady na zaměstnance na full-time jsou mnohonásobně vyšší. U kratších úvazků a brigád lze přesněji sledovat poměr cena-kvalita-výkon," říká Milan Jasný s tím, že oblast marketingu je právě jednou z oblastí, kde by se mohly alternativní formy zaměstnávání prosadit. I podle Aleše Křížka z Robert Half krize spolupráci s externisty neovlivnila. Nyní i dříve více externistů využívaly menší společnosti, velkým se stále více vyplatí spíš kmenoví zaměstnanci.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.