Je těžké předpovídat v době krize, zvláště když jsou to předpovědi o vývoji mezd a množství pracovních míst. Predikce personální agentury Aquent v Oranžové knize pro roky 2008 a 2009 (M&M 48/2008), kterou vydala vloni v listopadu, nevyšla. Očekávalo se, že se platy v marketingu a agenturách zvýší o 6 až 9 %, ještě o 2 % více měla vzrůst mzda v kreativních odděleních. Nakonec ale nebyl a stále není důvod pro zvyšování mezd. Pokud se nesnížily, zůstaly stejné, říkají personální agentury. Firmy však budou podporovat talenty a motivovat je individuálně a na základě výkonnostních kritérií – hlavně za získání nových klientů.
Na situaci reagují i lidé ucházející se o pozice v marketingu či agenturách. Podle Milana Jasného, obchodního ředitele LMC, která provozuje portál Jobs.cz a Prace.cz, si říkají o nižší plat, a to až o 30 %. "Lidé budou raději pracovat méně, než nemít práci vůbec. A firmy tuto situaci jen uvítají," upřesňuje Jasný. Na jedno místo se hlásí v průměru 40 lidí, doplňuje Jasný. Návštěvnost portálů LMC se zvýšila proti loňsku o 70 %, počet nabízených míst přitom poklesl téměř o polovinu. Agentury nabízejí i jiné možnosti, např. LMC má outplacement – odcházející zaměstnance ČSA nabízí v rámci své sítě jiným firmám ve světě. Během 14 dní se jim se zájmem o propuštěné ozvalo 32 společností.
Podle personální agentury Robert Half se na trhu neodehrály žádné výrazné změny v platech v porovnání s loňskem. Výjimkou jsou mzdy na pozicích brand manažerů v FMCG, které se snížily. "Pohybují se spíše na spodní hranici rozmezí," (viz box) říká Aleš Křížek, country manažer agentury Robert Half, a doplňuje, že kromě propouštění v agenturách zaznamenali i slučování marketingových a PR oddělení společností. "Trh práce v současnosti vyčkává na vývoj situace," říká Aleš Křížek o budoucnosti, o níž nemá moc dobrých zpráv. Předpokládá mírný pokles mezd, např. u juniorských a top manažerských pozic. V roce 2010 ale podle něj postupně dojde k oživení trhu a tím i zvýšení poptávky po nových pracovních silách.
Českému pracovnímu prostředí by mohla obecně pomoci větší flexibilita ve formách zaměstnávání. Myslí tím například zkrácené úvazky, jichž se v ČR využívá ve srovnání se zeměmi EU velmi málo. Je jich u nás méně než 4 procenta, v EU více než 40 procent. Ačkoli firmy už dříve předpovídaly a stále předpovídají Česku trend zaměstnávání na flexibilní a dočasné úvazky, zatím se podle LMC nepotvrdil. "Dokonce v září došlo k meziročnímu poklesu nabídky zkrácených úvazků a brigád. Přitom náklady na zaměstnance na full-time jsou mnohonásobně vyšší. U kratších úvazků a brigád lze přesněji sledovat poměr cena-kvalita-výkon," říká Milan Jasný s tím, že oblast marketingu je právě jednou z oblastí, kde by se mohly alternativní formy zaměstnávání prosadit. I podle Aleše Křížka z Robert Half krize spolupráci s externisty neovlivnila. Nyní i dříve více externistů využívaly menší společnosti, velkým se stále více vyplatí spíš kmenoví zaměstnanci.