Korejští a japonští výrobci aut už přesvědčili, je řada na Číně

5. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Čínská vláda si na služby v oblasti public affairs najala v září agenturu Omnia. Tu nečeká nic obtížnějšího než ,,poradenská činnost v oblasti komunikace konkurenceschopnosti čínských automobilů, především splňování náročných evropských bezpečnostních a emisních norem". Čína tak dala jasně najevo, že vyráží do boje s evropskými "předsudky" o vozech z její produkce. Je si v něčem vstup čínských vozů na evropské trhy podobný se vstupem těch korejských a japonských?

Podle Vladimíra Löbla, zástupce šéfredaktora časopisu Auto Motor a sport, lze paralelu vidět ve výhodnějších cenách proti zavedené konkurenci. "Číňané to ale mají proti Korejcům mnohem těžší. Když korejské značky vstupovaly na evropský trh, bezpečnost nebyla pod takovým drobnohledem, jako je tomu dnes," vysvětluje změnu pohledu Vladimír Löbl.

Čínští výrobci tak mají před sebou mnohem delší cestu k možnému úspěchu, navíc mají na rozdíl od korejských či japonských vozů ohromné problémy nejen s bezpečností, ale i s kvalitou vozů. "Nelichotivé výsledky crash testů čínských vozů podle evropských norem se staly vykřičníkem, který zbrzdil nástup čínských značek do Evropy," myslí si Vladimír Löbl. Naráží tak např. na otřesné výsledky vozu Landwind z produkce Jiangling Motors Company v crashtestu německého automobilového klubu ADAC z roku 2005. ,,Horší výsledek jsme ve dvacetileté historii našich testů ještě neměli," dušovali se tehdy zástupci ADAC. ,,Až ale tento hendikep smažou, stanou se jistě nepříjemnými konkurenty zavedených výrobců," shrnuje otázku bezpečnosti čínských vozů Vladimír Löbl a dodává: "Větší šance na expanzi ale mají čínské vozy na severoamerickém trhu, který není tak ovlivněn předsudky jako ten evropský."

Že se japonské vozy ještě na počátku 90. let pro Evropany jevily jako hůř stravitelné kvůli designu, si dnes málokdo vzpomene, což potvrzuje například nová generace Mazdy 3 oceněná prestižním titulem Nejkrásnější auto světa 2009 ve své kategorii německého časopisu Auto Bild. Korejské vozy zase měly na začátku své "kariéry" na kontinentě problémy s image. Cenovým zvýhodněním, prodlouženou zárukou a přiblížením designu evropským normám se jim ale Evropany podařilo zlomit. Čínské automobilky problémům s designem předcházejí svérázně. Kopírují totiž starší vozy z evropské a americké produkce. "Legendární" Landwind například jako by z oka vypadl Opelu Frontera z 90. let.

Marketingových kampaní na podporu čínských vozů se zatím evropský kontinent nedočkal. Vozy se sem totiž zatím dovážejí pouze jako jednotlivé kusy, proto také nemusejí procházet náročným homologačním řízením. K nám je začal dovážet např. podnikatel Antonín Charouz. Podle údajů TNS Media Intellingence ale na jejich propagaci za minulý rok nebyla vynaložena ani koruna.

Takto dopadl Landwind po nárazu v rychlosti 64km/hod. Přesvědčit Evropany o bezpečnosti čínských vozů tak bude velmi těžké.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.