Kam míří letáky, které neskončí ve schránkách?

19. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Leták je reklamní médium, které dokáže zaměřit velmi širokou cílovou skupinu. Aby ovšem plnil svůj účel, je důležité, aby byl distribuován na správné místo – tedy do schránky. Ne vždy se tak ovšem děje.

Kauza Česká distribuční

V říjnu roku 2007 se v televizi Nova objevila reportáž, ve které hrálo hlavní roli nákladní auto vezoucí letáky ze skladu České distribuční přímo do pražské sběrny surovin. Česká distribuční tehdy obvinila konkurenci z nekalých praktik a dodnes její jednatel Martin Kučera trvá na tom, že se tak dělo v rámci konkurenčního boje. Nyní, téměř přesně dva roky po odkrytí kauzy, se objevily další fotografie letáků, tentokrát pohozených na lesní cestě. Distributorem je opět Česká distribuční.

Nikdo není bez viny

Bylo by mylné se domnívat, že na trhu existují firmy, které nemají problémy. Zhruba před týdnem informovala televize Prima o rozházených letácích Ikea v Praze. Mediaservis – distributor Ikey se k případu odmítl vyjádřit. "Situaci zatím nechceme komentovat, máme podezření na konkurenční boj, ale dokud nebudeme znát stanovisko policie, nebudeme se vyjadřovat," uvedl Tomáš Prikner, obchodní ředitel Mediaservisu. Potvrdil také, že problém s únikem letáků je nešvar, který občas trápí každou společnost. "Při tak vysokém počtu doručovatelů, jaký má naše společnost (zhruba 7500), nemůžeme všechny zaměstnance uhlídat. Zpravidla je to selhání lidského faktoru, které je řešeno okamžitým vyloučením distributora z naší sítě," doplnil Prikner.

Svou troškou přispívají i zadavatelé

Zarážející je, jak na pochybení distributorů reagují oslovení zadavatelé: Okay, Bauhaus, Rossmann a Lidl. Většina z nich přiznává, že existují případy, kdy distributor selže a nikdo od něj ani neočekává stoprocentní kvalitu roznosu, což svými slovy potvrzuje i Tomáš Hanzlík z reklamního oddělení Bauhausu. "Podobná situace čas od času nastane, stávala se nám s minulým distributorem a stává se nám i nyní. Jakékoliv pochybení je ošetřeno smluvními podmínkami." Čeho se ale smluvní podmínky týkají, nechtěl uvést s tím, že se jedná o interní záležitosti. Dana Vondrušková z oddělení reklamy Okay už byla konkrétnější. "Situace samozřejmě přípustná není a většinou se řeší dohodou s distributorem," uvedla. V telefonickém rozhovoru také připustila, že je možné, že zadavatel dostane od distributora na příští zakázku slevu.

Podle Tomáše Pavlíčka, jednatele společnosti CPrint, situace na distribučním trhu velmi připomíná tu před dvěma lety, kdy docházelo k přeskupení sil na trhu, což se děje i nyní. "Na podzim došlo k přechodu některých významných zákazníků v rámci trhu, což spolu s nízkými cenami na trhu způsobuje velkou nervozitu, která je vidět v některých kauzách, a to jak v TV Prima, tak v obnovení rozesílání ,zaručeně pravých‘ fotografií nedoručených balíků letáků. Pokud bych to měl osobně hodnotit, tak se obávám, že jde o další kolo nekalosoutěžního jednání v rámci trhu. Bohužel to nepoškozuje jen jednotlivé soutěžitele, ale celý trh, doplňuje Pavlíček.

A co na to distributor?

Česká distribuční fotografie letáků komentovala s tím, že o vyhozených letácích pochopitelně ví. "Na tomto území (oblast poblíž Slavkova u Brna – pozn. redakce) ale např. Rossmann vůbec nedistribuuje, takže zde musel materiály ponechat někdo z jiné oblasti. Letáky byly navíc z různých období a různých distribucí (červenec, srpen, atd.) a tyto fotky byly koordinovaně rozeslány ke všem klientům a dokonce i do médií," komentuje Martin Kučera. Podle něj se dá z těchto skutečností usoudit, že se jednalo spíše o záměr společnost poškodit stejně jako před dvěma lety.

Fotografie rozházených nedoručených letáků z různých koutů republiky. Podle Pavlíčka je rozesílání fotografií letáků starým způsobem očerňování konkurence. "Balíky vypadají vždy velmi podobně, jako by měly stejného aranžéra," doplňuje Pavlíček.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení