Česko čeká rozvoj augmented reality, o Twitter nebude zájem

19. 10. 2009 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

DPD s agenturou Realness uspěly na evropských SABRE Awards

Ze 13 nominovaných českých projektů v evropské PR soutěž SABRE Awards získala cenu kampaň cílená na kurýry DPD.

Reklama
SDG

V marketingovém využití moderních technologií jsou Češi proti západním trhům zhruba o dva roky zpožděni. Pokud bychom vzali tuto všeobecně přijímanou myšlenku za svou, tuzemský digitál by v roce 2010 měl být ve znamení sociální sítě Twitter. Jenže podle některých odborníků nemá nejrychleji rostoucí sociální síť v Česku perspektivu. "Díky naší mentalitě je zde poměrně málo lidí, kteří jsou "masovějšími" opinion leadery a kteří by se prostřednictvím Twitteru takto vyjadřovali," myslí si Viktor Mastník z McCann Digitalu, který předpokládá, že většina uživatelů si vystačí s Facebookem a informacemi o svých přátelích. "Navíc zde chybí jakákoli podpora či propagace Twitter agregátů, které jsou pro koncové spotřebitele nejužitečnější," dodává. Tuzemští zadavatelé se proto příští rok zaměří spíše na fenomén tzv. augmented reality, tedy spojení skutečnosti a virtuální reality, jež nejčastěji probíhá skrze webkameru či mobilní telefon. První, kdo tuto technologii v rámci své podzimní kampaně již vyzkoušel, je mobilní operátor T-Mobile. Další prý ale budou následovat. Nástup může zbrzdit jen obava klientů z příliš novátorského řešení. "Často si představí sami sebe, zdali by si např. fotili svoji přítelkyni, aby jim mobilní aplikace ukázala podobu jejich očekávaného dítěte. Určitě schází větší odvaha experimentovat," popisuje Michal Nýdrle z agentury Nydrle úskalí technologických novinek, které se později prosadí. Podobné názory prý slýchal před třemi lety také o Facebooku.

Zpoždění, které si tuzemský trh proti zahraničí drží, má ale i svá pozitiva. Zadavatelům jsou třeba mnohem zřetelnější potenciální slepé uličky – např. Second Life a jemu podobné virtuální světy, které se v Česku přílišného rozvoje nedočkaly. A ve velkém, tentokrát kvůli obtížné návratnosti investic, realizovány pravděpodobně nebudou ani nákladnější vymoženosti typu aplikací pro iPhone či složitějších aplikací pro Facebook. "Pro některé firmy je dosti bolestivé obstarat si i dostatečnou aktivitu na Facebooku a sociálních sítích obecně," potvrzuje Petr Růžička z agentury Proximity, který upozorňuje, aby firmy kvůli novinkám nezapomínaly na již spuštěné digitální aktivity.

Podle Viktora Mastníka se Twitter v Česku neuchytí. Chybí zde opinion lídři.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.