Komunikační agentury v České republice, které jsou součástí globálních sítí, se snaží o větší zefektivnění svých nákladů. Jejich zástupci u nás dostávají z centrály pokyny k tomu, aby více spolupracovali na zakázkách i vnitřních procesech.
"Spolupráce agentur v rámci sítě Publicis Groupe se netýká pouze koordinace práce pro klienty, ale jde zejména o proces vnitřní integrace," říká Martin Štěpánek, výkonný ředitel skupiny Publicis Groupe. Na většině trhů v rámci této komunikační skupiny existují share service centra nazvaná Re:Sources. Ta obhospodařují centrálně vybrané typy služeb, které mohou vzájemně sdílet. Jedná se zejména o služby v oblasti financí, IT, procurementu, lidských zdrojů či právních služeb. Štěpánek potvrzuje, že je velmi pravděpodobné, že share centrum Re:Sources rozšíří centrála také na český trh.
O společném systému řízení dodavatelů v současnosti jednají podle slov Petra Havlíčka, ředitele Young & Rubicam (Y&R), také zástupci komunikační sítě WPP, do které spadají kromě Y&R např. agentury JWT a Ogilvy Group. To, že síť WPP instruuje k tomu, aby agentury uzavíraly smlouvy s méně či jedním dodavatelem, potvrzuje i Marek Šíma, výkonný ředitel agentury JWT. "Změny dodavatelů zatím probíhají, ustálí se zřejmě v průběhu příštího roku," dodává.
Spíše opačného názoru je Jan Binar, ředitel české pobočky McCann Erickson. "Cítím spíše větší svobodu při utváření plánu, který předkládáme centrále ke schválení. O to více se však kontrolují výsledky. Žádná konkrétní doporučení, co se efektivizace nákladů týče, jsme od centrály sítě neobdrželi," říká Binar.
Aby výdaje komunikačních sítí zůstaly v rámci skupiny, doporučují jim centrály využívat víc služeb agentur z jejich vlastní skupiny. Ve skupině McCannWorldgroup, jejíž součástí jsou v České republice agentury Momentum, Universal McCann či MRM, standardně zůstává podle slov Jana Binara 90 % zakázek. Jiná situace je v JWT. "Na aktivitách, které by mohla agentura předávat jiné agentuře ze sítě, což nám centrála doporučuje, nadále spolupracujeme se svými dosavadními partnery, kteří nejsou součástí skupiny WPP. Týká se to např. agentury Engage v oblasti aktivace či Prague Bistro, která má na starosti digital," říká Marek Šíma z JWT.
Jan Binar, výkonný ředitel agentury McCann Erickson, pociťuje ze strany centrály větší svobodu rozhodování.
Spolupráce agentur v rámci komunikační sítě Publicis Groupe se podle slov výkonného ředitele Martina Štěpánka prohlubuje.