Máte přehled, jak se o vás mluví na internetu?

7. 9. 2009 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jen málo tuzemských firem pravděpodobně sleduje, jakým způsobem se o nich na internetu hovoří. A pokud tak již činí, většinou jde o nesystémový monitoring prováděný najatými PR agenturami. Sledování stále důležitější oblasti komunikace chce ale nyní změnit tuzemská pobočka agentury Proximity, která pro český jazyk upravila službu nabízenou v rámci sítě na internetově rozvinutějších trzích – analýzu internetových příspěvků. Podle Kristiána Hlouška, strategic plannera agentury, lze novým systémem prohledávat všechny veřejně dostupné části internetu, přičemž nejvíce se očekává od dat z komunitních webů. "Sociální sítě mají největší potenciál, protože se zde odvíjí většina konverzací, a nemálo jich bude i o značkách," vysvětluje Hloušek. A má pravdu. Například na Facebooku má řada tuzemských značek nejen své fanoušky, ale i hlasité antipatizanty (viz box).

Strojová analýza provázená skepsí

Strojové prohledávání webu sestává z několika programů. "Jedná se o aplikace, které jsou schopné nejen prohledávat texty, ale také analyzovat řetězce," popisuje základní vlastnosti nové služby Hloušek: "S nadsázkou můžeme říct, že tyto strojové programy text nejen najdou, ale také mu porozumí. Pokud tedy v nějakém fóru najdeme vyjádření o značce, jsme schopni pomocí těchto nástrojů analyzovat, zda jedinec mluví o problému, jaké je vyznění jeho příspěvku a určit, v čem tkví zmiňovaný problém." K takto pokročilé automatizaci je však skeptický Viktor Mastník, ředitel McCann Digital, on-line divize reklamní agentury McCann Erickson, podle něhož takové vyhledávání stále vyžaduje velký podíl lidské činnosti: "Podobné nástroje vykonají jen 5 % práce, zbytek je na člověku." V budoucnost systémového monitoringu blogů a dalších on-line příspěvků ale věří. Jeho agentura podobný servis dokonce sama plánuje. A perspektivu v něm vidí i Michal Nýdrle z digitální agentury Nydrle. "Během dvou let půjde o standardní požadavek klienta. Dosud tu ale poptávka po něčem takovém není," hodnotí. Proximity má také zatím jediného zájemce. Prvním, kdo novinku vyzkouší, bude Telefónica O2, pro kterou agentura dlouhodobě pracuje.

Samotná analýza má trvat různě dlouho. "Záleží na komplexnosti zadání, lze počítat s jedním měsícem," přibližuje Hloušek, jehož agentura plánuje produkt nabízet jako samostatnou službu, která však může mít různý rozsah – od samotné analýzy až po následná doporučení pro on-line strategii a komunikační plán, v jakých oblastech působit, aby bylo dosaženo změny.

Produkt bude podle plánů agentury navíc využitelný i pro bližší zkoumání cílové skupiny. Hloušek v této souvislosti uvádí případovou studii francouzské Proximity, která se týká dámské intimní hygieny. Agentura analyzovala, na kterých serverech se o tématu diskutuje, kolik je na každém z nich příspěvků či jaká jsou nejčastější klíčová slova. "Následně zkoumali asociace s výsledky a pátrali po spojitostech, tzn. zjistili, kdy lidé používají jaké produkty a jaké otázky spojují s jednotlivými výrobky," doplňuje. Výsledkem analýzy byla zjištění, o čem zákaznice včetně těch potenciálních diskutují, jaká témata je nejvíce zajímají a kam si chodí pro radu.

Nemám rád Novu, Primu, Ikeu, McDonald’s, KFC, Lidl, ODS,…

Internet je plný příspěvků, které se týkají značek. Firmy přitom zcela přirozeně zajímají hlavně ty negativního charakteru. M&M na Facebooku proto provedl krátký průzkum u vybraných brandů, aby zjistil, v jakých skupinách se lidé také sdružují. Tady je krátký výběr: Štvou mě České dráhy, Krušovice – nejhorší pivo v Čechách, Nesnáším O2, Nesnáším Kofolu, Nesnáším ČEZ, Nesnáším rádio Impuls!!!, Anti-Budvar Group, Anti Hamé či Štve mě Komerční banka. Kuriozitou je pak skupina "Nemám rád Novu, Primu, Ikeu, McDonald’s, KFC, Lidl, ODS, Amway…atd.". Naštěstí pro zmiňované značky má jen čtyři členy.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.