Letos se na mezinárodní výstavě automobilů IAA ve Frankfurtu nad Mohanem nepředstavovaly pouze nové modely a koncepty automobilů, jako vhodnou chvíli k odhalení nového loga si netradičně vybraly hned tři automobilky naráz – Audi, Opel a Renault. Zdá se tedy, že rok 2009 může být minimálně pro agentury a studia specializující se na corporate design a corporate identity docela příznivým – tedy na rozdíl od reklamních agentur.
Kruhy v novém lesku
Audi odhalila inovaci loga oficiálně minulý týden. Zahrnula do něj nově tradiční slogan značky "Náskok díky technice", který používá již od začátku 70. let, v novém logotypu čtyřkruží dostalo moderní vzhled. Renault zase oznámil, že stávající claim ,,Createur d’automobiles" nahrazuje ,,Drive the Changes" (,,Changeons de vie. Changeons l’automobile"). ,,Nový claim vyjadřuje vůli automobilky být průkopníkem v oblasti všeobecné mobility, souvisí samozřejmě i se světovou premiérou čtyř konceptů ,Zero Emission‘, tzn. elektromobilů, které se uvedou na světové trhy v roce. 2011," vysvětluje změnu Jitka Skaličková, tisková mluvčí Renaultu ČR. Na českém trhu k představení nového claimu chystá Renault do konce letošního roku printovou kampaň. Automobilka Opel na autosalonu představila nové logo i claim ,,Wir leben Autos" (Žijeme auty). Slogan mění Opel po dvou letech z ,,Entdecke Opel" (,,Discover Opel"). Claim bude integrován do loga a s výjimkou britského trhu bude ponechán v němčině, podle představitelů společnosti pro zvýraznění kořenů značky. Podobně se zachoval v roce 2007 Volkswagen, jehož německý claim ,,Das Auto" určený i pro trhy, na nichž znalost německého jazyka u zákazníků za běžnou rozhodně považovat nelze. Kampaň Opelu s novým claimem už běží i u nás.
Citroën pozměnil logo již v únoru tohoto roku (viz M&M 7/2009). Úpravou prošla celková vizuální identita značky i claim – ,,Překoná vaše představy" nahradilo univerzální ,,Creative technologie".
Od ledna letošního roku ale hlásila změny v corporate identity a designu i řada společností mimo automobilový průmysl, z těch největších např. Kraft Foods, Reckit Benckiser, Pepsi, nedávno oznámila, že chystá redesignovat i Sony Ericksson .
CD a CI agentury strachy netrnou
Podle studie ,,Status quo", kterou vytvořil Corporate Identity Institut Mohučské vysoké školy a kterou otiskl před dvěma týdny německý odborný týdeník Werben & Verkaufen se zdá, že poptávka po pregnantnějších logách a strategiích značek neutuchá ani v horších ekonomických časech. Alespoň agentury, které se zabývají corporate identity a corporate designem (CI a CD), jsou podle studie v tomto smyslu velmi optimistické. Podle závěrů této studie totiž 2/3 ze sto devíti dotázaných expertů na CD a CI z Německa, Rakouska a Švýcarska počítají s tím, že v letošním obchodním roce zůstanou obraty v tomto oboru buďto stejné, nebo se navýší. S propouštěním počítá pouze 6 % z nich, téměř čtvrtina se naopak chystá v roce 2009 nabírat nové zaměstnance především v oblasti kreativity. Alespoň tomu tak bylo letos na jaře, kdy byla shromažďována data k této studii.
Na českém trhu podobná studie neexistuje, ale soudě podle odpovědí oslovených odborníků na CI a CD to ani u nás nevypadá špatně. Pavel Zelenka, kreativní ředitel Studia Marvil, odmítá sice komentovat situaci na českém trhu obecně, ale v Marvilu prý očekávají, že proti loňsku se jim sejde letos asi o 10 % co do objemu zakázek více. ,,Za ještě důležitější a pozitivnější informaci ovšem považuji, že tento nárůst přinášejí především noví zákazníci z řad menších společností a kulturních institucí," doplňuje Pavel Zelenka. Ani Ondřej Kafka, majitel studia Kafka design, si nestěžuje: ,,Podle našich zkušeností se poptávka po řešení firemní identity výrazně nesnižuje. Je sice patrné, že soukromé subjekty snižují náklady, a tak pozorujeme důraznější tlak na cenu a s ní související pečlivější definici skutečně potřebného rozsahu projektu CI."
Některé ze společností, které v průběhu letošního roku již prošly změnou loga, claimu, corporate identity nebo corporate designu. Vlevo starší, vpravo novější.