Frankfurtská sklizeň redesignovaných značek

29. 9. 2009 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Letos se na mezinárodní výstavě automobilů IAA ve Frankfurtu nad Mohanem nepředstavovaly pouze nové modely a koncepty automobilů, jako vhodnou chvíli k odhalení nového loga si netradičně vybraly hned tři automobilky naráz – Audi, Opel a Renault. Zdá se tedy, že rok 2009 může být minimálně pro agentury a studia specializující se na corporate design a corporate identity docela příznivým – tedy na rozdíl od reklamních agentur.

Kruhy v novém lesku

Audi odhalila inovaci loga oficiálně minulý týden. Zahrnula do něj nově tradiční slogan značky "Náskok díky technice", který používá již od začátku 70. let, v novém logotypu čtyřkruží dostalo moderní vzhled. Renault zase oznámil, že stávající claim ,,Createur d’automobiles" nahrazuje ,,Drive the Changes" (,,Changeons de vie. Changeons l’automobile"). ,,Nový claim vyjadřuje vůli automobilky být průkopníkem v oblasti všeobecné mobility, souvisí samozřejmě i se světovou premiérou čtyř konceptů ,Zero Emission‘, tzn. elektromobilů, které se uvedou na světové trhy v roce. 2011," vysvětluje změnu Jitka Skaličková, tisková mluvčí Renaultu ČR. Na českém trhu k představení nového claimu chystá Renault do konce letošního roku printovou kampaň. Automobilka Opel na autosalonu představila nové logo i claim ,,Wir leben Autos" (Žijeme auty). Slogan mění Opel po dvou letech z ,,Entdecke Opel" (,,Discover Opel"). Claim bude integrován do loga a s výjimkou britského trhu bude ponechán v němčině, podle představitelů společnosti pro zvýraznění kořenů značky. Podobně se zachoval v roce 2007 Volkswagen, jehož německý claim ,,Das Auto" určený i pro trhy, na nichž znalost německého jazyka u zákazníků za běžnou rozhodně považovat nelze. Kampaň Opelu s novým claimem už běží i u nás.

Citroën pozměnil logo již v únoru tohoto roku (viz M&M 7/2009). Úpravou prošla celková vizuální identita značky i claim – ,,Překoná vaše představy" nahradilo univerzální ,,Creative technologie".

Od ledna letošního roku ale hlásila změny v corporate identity a designu i řada společností mimo automobilový průmysl, z těch největších např. Kraft Foods, Reckit Benckiser, Pepsi, nedávno oznámila, že chystá redesignovat i Sony Ericksson .

CD a CI agentury strachy netrnou

Podle studie ,,Status quo", kterou vytvořil Corporate Identity Institut Mohučské vysoké školy a kterou otiskl před dvěma týdny německý odborný týdeník Werben & Verkaufen se zdá, že poptávka po pregnantnějších logách a strategiích značek neutuchá ani v horších ekonomických časech. Alespoň agentury, které se zabývají corporate identity a corporate designem (CI a CD), jsou podle studie v tomto smyslu velmi optimistické. Podle závěrů této studie totiž 2/3 ze sto devíti dotázaných expertů na CD a CI z Německa, Rakouska a Švýcarska počítají s tím, že v letošním obchodním roce zůstanou obraty v tomto oboru buďto stejné, nebo se navýší. S propouštěním počítá pouze 6 % z nich, téměř čtvrtina se naopak chystá v roce 2009 nabírat nové zaměstnance především v oblasti kreativity. Alespoň tomu tak bylo letos na jaře, kdy byla shromažďována data k této studii.

Na českém trhu podobná studie neexistuje, ale soudě podle odpovědí oslovených odborníků na CI a CD to ani u nás nevypadá špatně. Pavel Zelenka, kreativní ředitel Studia Marvil, odmítá sice komentovat situaci na českém trhu obecně, ale v Marvilu prý očekávají, že proti loňsku se jim sejde letos asi o 10 % co do objemu zakázek více. ,,Za ještě důležitější a pozitivnější informaci ovšem považuji, že tento nárůst přinášejí především noví zákazníci z řad menších společností a kulturních institucí," doplňuje Pavel Zelenka. Ani Ondřej Kafka, majitel studia Kafka design, si nestěžuje: ,,Podle našich zkušeností se poptávka po řešení firemní identity výrazně nesnižuje. Je sice patrné, že soukromé subjekty snižují náklady, a tak pozorujeme důraznější tlak na cenu a s ní související pečlivější definici skutečně potřebného rozsahu projektu CI."

Některé ze společností, které v průběhu letošního roku již prošly změnou loga, claimu, corporate identity nebo corporate designu. Vlevo starší, vpravo novější.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.