Agenturní hrátky s rozpočty

14. 9. 2009 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Kompenzace nízkého fee nebo dodatečná odměna za nápad, na kterém vytvořená kampaň stojí. Tak si samy před sebou reklamní agentury obhajují jev, který tuzemskou reklamní branži provází od devadesátých let: záměrné navyšování cen některých produkčních úkonů. M&M v minulých týdnech hovořil s několika zkušenými pracovníky reklamních a produkčních agentur, kteří byli s podmínkou anonymity ochotni fungování těchto "finančních náhrad" přiblížit.

S kamarády z produkce

Klíčovou úlohu sehrávají v celém procesu produkční agentury. Podle respondentů jsou to totiž právě ony, které navýšením těžko kontrolovatelných položek rozpočtu postup umožňují. Matematika je v tomto případě snadná. Náklady klienta na natočení televizního spotu jsou kupříkladu 4 miliony korun. Reklamní agentura si však u produkce smluví lepší podmínky a skutečné náklady tak sníží na 3,5 milionu. Jenže produkční agentura slevu nevykáže a fakturuje celou částku. "K vyrovnání pak dochází dobropisem," popisuje praxi jeden z dotázaných. Mezi položky, ve kterých se dají peníze "schovat", patří například lokační služby, stavby či nejrůznější produkční asistenti. "Jen těžko bude klient ověřovat, kolik práce odvedl třeba asistent režie. Naproti tomu, kolik na den stojí ten který kameraman nebo režisér, je na trhu obecně známé," vysvětluje další respondent, jak je to s údaji v produkčních rozpočtech.

Méně, ale přece

Oslovení ale upozorňují, že tento způsob práce, na tuzemském trhu typický hlavně pro 90. léta, zvolna ustupuje. "Pod tlakem klientů a se stále nižšími rozpočty se rozdíl mezi skutečnými a účtovanými náklady minimalizuje," hovoří zaměstnanec jedné z českých reklamních agentur. Podobné manipulace s náklady jsou tak podle něj v současnosti doménou především menších reklamních agentur s dohodnutými stálými produkcemi. U těch větších fungují tzv. zprostředkovatelské produkce. Tedy jakýsi mezistupeň mezi reklamní a produkční agenturou, který pro reklamní agenturu produkci organizuje. Takové firmy, jejichž služeb využívá např. Leo Burnett či Mark/ BBDO, například tendrují zakázky mezi produkčními agenturami. Většinou jde o samostatné právní subjekty, ač třeba v případě zmiňovaných agentur působících na stejné adrese, a spolupracující reklamní agentuře tedy zasílají faktury. Rozdíl mezi rozpočtem, který v tendru navrhnou reklamní produkce, a částkou, již následně vidí klient, je prý přitom až 10 % (více o fungování zprostředkovatelských agentur viz M&M 31-32/2009).

Neplatíte za nápady!

Nad důvody, proč k podobným čachrům v rozpočtech dochází, se však lidé, se kterými M&M hovořil, neshodnou. Podle některých jde o český standard, zcela běžný i v jiných oborech. Další v něm vidí způsob, jak si agentury vynahrazují nižší fee, díky kterému třeba uspěly v tendru. "Čeští klienti nejsou ochotni platit za nápad," je názor dalšího z respondentů, podle kterého si tak agentury kompenzují nižší částku za kreativu kampaně. Pokud by to totiž neudělaly, klienti by prý plnou cenu za nápad přijali jen málokdy.

Petr Tomáš Vocelka

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení