První výzkumy na platformě web 2.0

3. 11. 2008 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Sociální sítě lákají, a to i ve výzkumu. Na českém trhu odstartovalo už pár projektů, které je využívají. STEM/MARK spustil v září web ePanel.cz, na němž sdružuje nyní 259 přispěvatelů z řad studentů a učitelů, kteří se zde vyjadřují ke státním maturitám. „Je to přirozeně vytvořený panel. On-line dotazníky či pop-up výzkumy nefungují. Proto zde chceme nabídnout něco zajímavého, zábavu, chat, hry – to lidi přitáhne,“ vysvětluje Jan Tuček, ředitel agentury. Výstupy pak chce nabídnout Ministerstvu školství. Od spuštění má web 277 příspěvků na téma maturit a 193 v sekci zábavy. „ePanel překračuje klasický rozměr výzkumu tím, že umožňuje přímou interakci klienta, respondenta i výzkumníka,“ dodal Tuček.


Již loni spustil Millward Brown dva komunitní projekty. Založil virtuální agenturu na Second Life, kde nyní pořádá výzkumy i on-line diskusní skupiny. „Zkoušíme si zde metodologické věci, testujeme, pro jaké výzkumy je toto prostředí vhodné. Porovnáváme výsledky s off-line výzkumy, takže máme reálné znalosti, jak to funguje,“ říká Petra Průšová, ředitelka Millward Brown. Na Second Life nyní sdružuje 200 až 300 panelistů, nejčastěji ve věku 18-25 let. „Mají vyšší vzdělání a jsou hravější, kreativnější. Proto lze SL využít pro generování insightů, testování nových obalů či konceptu časopisu,“ doplňuje Průšová. Rekrutace je podle ní mnohem menší problém než ve reálu. Nevýhodou je omezení cílovky, nevhodnost některých situací a podmínka rychlého připojení na internet ze strany panelistů.


To platí i pro další projekt, Idea blog. „Jedná se o ad hoc face-to-face rekrutované panely, kde pak využíváme vedle běžných výzkumných metod (kvalita i kvantita) i vlastní dynamiky komunity, která sama často generuje další otázky a směry. Je to cesta, jak klient může získat rychlý feedback, ale i nové směry uvažování,“ popisuje Průšová. Využívají toho např. již Vodafone či Reflex.


Jaroslav Cír připravuje komunitu na Perfect Crowd, vedle toho realizuje kvantitativní panel o 10 tis. členech Pro sebe. „Z té vytváříme menší komunity zaměřené více na značku, např. bavimesespolu.cz,“ říká Cír. Ta vznikla na míru Českému telekomunikačnímu úřadu, zjišťují se zde způsoby zkomunikace mladých; má 700 členů ve věku 12-22 let.


19_prvni.jpg


Petra Průšová (Millward Brown): Je to zajímavý doplněk, ale insight je třeba i ověřit.


19_prvni2.jpg


Jan Tuček (STEM/MARK): ePanel bude řešit i další témata, maturity jsou pilotní modul.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.