Platy v r. 2009: namístě je opatrnost
Pravidelnou predikci vývoje platů v oblasti marketingu, PR a reklamy zveřejnila ve svém průzkumu nazvaném Oranžová kniha (OK) personální agentura Aquent, která se na odvětví komerční komunikace ve své činnosti specializuje. A zatímco ze zahraničí přicházejí stále častěji zprávy o ekonomickém zpomalení a s tím souvisejícím propouštění, tuzemští marketéři mohou jásat. V příštím roce je podle výsledků OK čeká platové navýšení v průměru o 6-9 %, přičemž ještě o 2 % více mají růst platy v kreativě a klientských částech reklamních agentur.
Právě tam se totiž zaměstnanci již nyní shánějí nejhůř, a příští rok jich má být potřeba ještě o něco víc. Celkem 72 % v průzkumu zúčastněných agentur uvedlo, že v roce 2009 plánuje zvýšit počet trvalých zaměstnanců v kreativním oddělení a 62 % z nich plánuje posílit i account handling. Více pracovníků se ale chystají nabrat i on-line agentury (deklarovalo to 95 % z nich), PR agentury (pozitivně odpovědělo 76 % dotázaných) a výzkumné agentury (celkem 63 % oslovených). Firmy a korporace mají v plánu nové lidi najímat nejvíce do on-line a PR oddělení. Aquent proto ve své studii očekává v nadcházejících dvanácti měsících zvýšené přesuny lidských zdrojů na trhu.
Krize kazí předpověďVelmi pozitivní předpověď může ale zhatit světová finanční krize, kvůli níž globální ekonomika zpomaluje a na mnoha místech již přešla do recese. OK byla totiž připravována ve druhém kvartále tohoto roku a nereflektuje tak podzimní světové události. I přesto se ale Claudia Wulf, ředitelka Aquentu pro region CEE, domnívá, že výzkum neztrácí nic ze své hodnoty: “Naopak, zvýšená konkurence v boji o zákazníky podpoří hlavní trendy zaznamenané ve výzkumu. Ačkoliv může dojít k určitým kvantitativním změnám ve výsledcích, trendy zůstávají platné.”
Již méně pozitivní je ve svých předpovědích Markéta Albrechtová z pražské personální agentury A-List. Ta u reklamních agentur dává jejich personální vyhlídky do souvislosti s marketingovými rozpočty firem. “Od našich klientů máme informace, že většina rozpočtů na rok 2009 je oproti letošnímu roku skromnější, proto lze předpokládat spíše zhoršující se situaci,” říká s tím, že u zadavatelů je situace jiná. “V současnosti existující pozice se nebudou redukovat, ale může dojít k jevu, který už nyní pozorujeme u některých nadnárodních firem, ve kterých proběhla globalizace marketingu; a sice že na méně náročné úkoly, které brand manažer v ČR bude vykonávat, nebudou potřeba tak zkušení, a tím pádem i platově vysoce hodnocení profesionálové,” vysvětluje Albrechtová, jejíž agentura se na hledání vhodných adeptů pro práci v marketingu a reklamě specializuje. “Nemyslím si, že by platový vývoj v těchto oborech měl být v roce 2009 jiný, než je prognózováno pro celé hospodářství ČR. Dle mých informací je to stagnace nebo mírný nárůst,” hodnotí šance zaměstnanců na vývoj platů v příštím roce. Manažerům se navíc podle jejích úvah platy spíše sníží. A to kvůli navázání na pohyblivé složky platu, jakým je třeba obrat z prodeje. Tak dobré hospodářské výsledky firem jako v posledním období totiž nelze očekávat.
Stále víc na volné nozeAčkoliv letošní OK mapuje český personální trh teprve podruhé, lze již podle Claudie Wulf vysledovat určité trendy. Oproti roku 2006, kdy byl u nás výzkum proveden poprvé, zaznamenává vzrůstající tendenci využití externích pracovníků. A do budoucna má být takové najímání lidí ještě běžnější. “Freelanceři, dočasní a projektově najímaní zaměstnanci budou využíváni mnohem častěji s tím, jak se firmy učí nakupovat znalosti pracovníků jen, když je potřebují,” uzavírá prezentaci výsledků výzkumu Wulf.
Fluktuace v normálu
Oproti předchozím rokům se fluktuace v oboru letos pohybovala na únosných 20 %. Nejčastěji lidé střídali zaměstnání v kreativě (20 %), klientském oddělení reklamních agentur (18 %), marketingových odděleních firem (20 %) a PR agenturách (19 %). K nejstabilnějším patří naopak výzkumné agentury. Ročně se tam vymění jen 7 % zaměstnanců.
Firmy sázejí na doporučení
Při hledání nových zaměstnanců do oddělení marketingu se HR manažeři firem spoléhají nejvíce na word-of-mouth a osobní reference (70 % z nich), personální agentury (67 %) a webové portály (56 %). Jen 29 % ze zúčastněných firem sází na povýšení někoho ze stávajících zaměstnanců a 19 % uveřejňuje inzeráty v tisku. Oproti dřívějším rokům roste počet firem využívajících sociální sítě typu LinkedIn (aktuálně využívá 16 % firem).
Na čele benefitů auta a mobily
Udržet pracovníky se firmy snaží nejčastěji kariérními programy, pružnou pracovní dobou a nabídkou dalšího vzdělávání. Mezi nejobvyklejší hmotné benefity patří mobilní telefon (nabízí jej 79 % firem), služební automobil (61 %), odměna odvislá od pracovního výkonu (61 %), dotace volnočasových aktivit (42 %), služební benzín pro soukromé účely (36 %), proplácení přesčasů / pracovních víkendů (35 %) a 13. plat (29 %).
Zdroj: Oranžová kniha Aquent 2008-2009