Komunity – jde to, ale dře to

10. 11. 2008 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Součástí konference Forum Media byl také panel věnovaný marketingu a sociálním sítím, tedy módnímu tématu. Přes všechen „hype“, který nyní platformy sociálních sítí v souvislosti s on-line marketingem zaznamenávají, se však diskuse nesla spíš v duchu opatrného optimismu.


Na projektu pro telekomunikační společnost T-Mobile demonstroval silné a slabé stránky využití internetových komunit Robert Haas z agentury Symbio. Zadání projektu znělo komunikovat jeden z věrnostních programů T-Mobilu, přičemž na microsite se nemělo vůbec objevit logo společnosti. Také díky tomu vznikla kampaň ve velké míře využívající různé platformy sociálních sítí.


„To, že jsme nakonec nebrandovali, se ukázalo jako velká výhoda. Mohli jsme si dovolit víc, než by se pod známé magentové logo vešlo,“ říká Robert Haas, přičemž tím demonstruje jeden z tipů pro efektivní komunitní on-line marketing založený na jisté míře provokace – bez loga se provokuje lépe.


Důležitou součástí komunitního on-line marketingu je tzv. seeding neboli „zasetí“ komunikované informace (třeba o existenci nějaké microsite, kam chcete přitáhnout návštěvníky) na různé komunitní platformy. V praxi to znamená umístění tematického videa na YouTube.com a Stream.cz, práci s identitami na Libimseti.cz, MySpace a Facebooku a s jejich chatovacími servery a bloggerskou komunitou. Po zasetí pak už stačí čekat, co po patřičném „obhospodařování semínek“ vyroste. Samozřejmě ideálním výpěstkem je v tomto případě vyšší povědomí o brandu a patřičný buzz okolo něj. Opravdu je to však takto jednoduché? Ano i ne.


Haas přiznává, že od kampaně čekali více. Microsite si prohlédlo asi 16 500 unikátních návštěvníků, což je podle Haase polovina očekávaného množství. Přesto to však nepovažuje za neúspěch, protože zadavatel byl s průběhem kampaně spokojen.


Z kampaně také vyplynuly další dvě zásadní skutečnosti. Na internetu a v aplikacích sociálních sítí je nutné neustále sledovat věk cílové skupiny, složení návštěvníků některých webů totiž může v tomto směru připravit nejedno překvapení. Důležitá je také neustálá sociální aktivita, jakýkoli její výpadek se ihned negativně projevil na návštěvnosti microsite. Podle Haase byli největším zdrojem návštěvnosti microsite bloggeři, kteří na něj odkazovali. Ukazuje se, že podcenit se nesmí ani práce s blogosférou. Využití sociálních sítí v on-line marketingu tedy může přinést úspěch, fungující metody a postupy se však stále hledají a vyvíjejí.


16_komunity.jpg


Nejvíce návštěvníků přitáhli na „sváděcí“ web T-Mobilu bloggeři, vyplatí se s nimi proto pracovat.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.