Fenomén Crocs: reklama je v tom nevinně

4. 6. 2007 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

19_crocs.jpgInvestovali Crocs od svého počátků vůbec někdy do reklamy v médiích, nebo si úspěch zajistili opravdu jen a pouze díky šeptandě?


První podstatnou zkušeností je, že si našich bot na ulici okamžitě všimnete. Pak se na ně ptáte, vyzkoušíte je a zjistíte, že jsou velmi pohodlné. Doporučíte je tedy dále. Na základě takových doporučení, ale i díky jejich vlastnostem má dnes Crocs všude obrovskou publicitu, píše se dokonce o fenoménu Crocs. Možná, že v budoucnosti budeme muset začít komunikovat reklamou současně s tím, jak přicházíme s novými produkty. Ale dosud jsme ji nepotřebovali.


Některé společnosti si své našeptávače platí. Je to i případ Crocs?


Ne, my maximálně sponzorujeme některé celebrity. Tak např. Faith Hill, Terri Hatcher či Al Pacino nosí naše boty bez jakéhokoli reklamního kontraktu. Když celebrity nosí Crocs, lidé je začnou napodobovat – v tom je naše reklama.


Vaše značka podporuje českou plavkyni Yvettu Hlaváčovou. Proč zrovna ji?


Je přece krásná… Je to zajímavý příběh, jeden z našich investorů se s ní náhodou setkal v New Yorku, dali se do řeči a pak jsme na ni dostali kontakt.


Vlajkový model Crocs ve stylu dřeváků budí dojem, že jsou z plastu. Dají se recyklovat?


Nejsou z plastu, ale pryskyřicové pěny. V současnosti Crocs pracuje na recyklačním programu, který zveřejníme za měsíc v New Yorku. Více o tom proto teď nemohu mluvit.


Globální značky začínají ve své komunikaci klást na ekologické aspekty čím dál více důraz. Věříte i vy, že si tím pomůžete k lepší image?


Ano, ale náš program půjde za hranice běžné recyklace, bude se určitým způsobem týkat zemí, kde boty vyrábíme.


Koupit zde levnější kopie Crocs je celkem hračka. Jak si hodláte s padělky poradit?


Pokud jste úspěšní, vždy vás budou kopírovat. Úplně zastavit to nemůžeme. Je to záležitost kontrol na hranicích a ochrany naší výrobní receptury. Pokud se někdo našim modelům bot přiblíží až nápadně blízko, pak proti němu samozřejmě podnikneme jisté kroky.


Crocs jste do Evropy přivezl vy. Jaké byly začátky?


V Americe jsem si všiml, jak jsou tyto boty úspěšné, koupil si je a došel k závěru, že bych je mohl dovážet do zemí Beneluxu. V Crocs mi pak díky znalosti evropského trhu nabídli, zda bych se k nim nepřidal a nepomohl vstupu značce na evropské trhy. Z počátku tady nikdo tuto značku neznal. Začínal jsem organizovat přehlídky a zvát na ně zástupce obchodních řetězců. Boty začal prodávat např. britský Harrods, pomalu se pak přidávaly i další obchody. Nyní již mohu říci, že Crocs sklízejí úspěchy ve Skandinávii, Velké Británii, Německu, velmi módní jsou teď v Itálii… A nyní se chceme posunout do dalších evropských zemí. Praha je podle mě centrem módy, proto začínáme v České republice.


Nemáte obavy, že módní vlna „dřeváků“ Crocs může být už třeba za rok pryč?


Samozřejmě, móda se mění rychle. Takže i my musíme naše produkty přizpůsobit módě. Koupili jsme italskou desginérskou společnost Exo, která nám pomáhá s vývojem nových modelů bot. Chceme-li s jistotou pokračovat v našem byznysu dál, nestačí nám jen naše základní „dřeváky“ (clogs). Na druhou stranu to bude i do budoucna stále pohodlná obuv.


Crocs do svého portfolia přiřadili i značku Jibbitz, prodávající miniaturní odznáčky, které se připevní do děr dřeváků. Znamená to, že s každým novým rozšířením produktové řady přikoupíte další značku?


Máme oči otevřené, pokud by Crocs koupě další značky prospěla, učiníme tak. Jibbitz je zajímavý případ. Umožňuje daleko větší extenzi pro značku i produkt, než si můžete představit. Prostřednictvím doplňků Jibbitz můžeme sjednávat licence s Disney, prodávají se již i doplňky ve stylu Pirátů z Karibiku. Dokonce to začíná fungovat i tak, že si lidé nejdříve nakoupí Jibbitz a pak až k tomu boty. Spojení Crocs a Jibbitz stimuluje prodeje na obě strany.


Nebylo v historii výjimkou, pokud si určitou značku bot přivlastnila nějaká komunita či subkultura. Jsou v tomto směru Crocs univerzálnější?


Ano, tato značka oslovuje děti, celebrity i lidi z ulice. Mít tak široké publikum je skvělé, a zároveň i obtížné. Máte více target groups, tudíž k nim musíte přistupovat více odlišnými směry. Dětskou cílovku můžete rozšiřovat díky již zmíněným licencím, ještě bych uvedl např. licenci na Bořka stavitele. Nebo dospělí, kteří si potrpí na módu – pro ty je třeba navrhovat nové modely, které budou držet krok se světovými trendy.


Zatím dodáváte obrandované boty Google, rozšíříte řadu odběratelů i o další jména?


V podstatě každá společnost za námi může přijít a objednat si kolekci bot s vlastním logem. Zda tuto zakázku přijmeme, záleží na tom, jak moc je pro nás ta značka atraktivní. Podporujeme tímto stylem i sportovní kluby v USA, teď bychom rádi navázali kontakty i s kluby v Evropě.



19_holandan.jpg
Dick Wijsman, managing director Crocs Europe BV. „Krokodýly“ objevil v r. 2004 v USA. Pro Crocs začal pracovat v dubnu 2005. Předtím šéfoval společnostem WJ Sportswear Benelux (2001-5), Swatch Netherlands (2000-1) a Deckers Outdoor Corp.



Fakta


Příběh značky Crocs


Tři přátelé z Colorada se plaví po Karibiku, když jeden z nich vytasí lehkou nazouvací botu jakoby z umělé hmoty, vyrobenou v Kanadě. A nápad postavit na lehce bláznivých botách byznys byl na světě. Obrat značky Crocs se z 1 mil. v roce 2003 vyšplhal na loňských 322 mil. dolarů. Zprvu zakladatelé značky, Lyndon „Duke“ Hanson, Scott Seamans a George Bodedecker (později souzený za fyzický útok na svého švagra), „dřeváky“ od kanadského výrobce pouze nakupovali a prodávali spíše jako pracovní obuv lékařům, zahradníkům a všem, kteří kvůli svým profesím stojí celé hodiny na nohou. Kromě nich nedali na Crocs dopustit ani surfaři. Poptávka díky šeptandě rostla a amatérský podnik již nestíhal. Zakladatelé si proto přizvali svého bývalého kolegu a přítele Rona Snydera, bývalého CEO firmy Flextronics. Ten se díky svým zkušenostem stal z poradce šéfem firmy, v r. 2004 rozhodl o koupi kanadského výrobce Crocs, společnosti Finproject NA. Dnes se Crocs vyrábějí v Číně, Itálii, Mexiku a Rumunsku. V roce 2005 byli Crocs zvoleni obuvnickou značkou roku, přičemž za sebou nechali značky jako Puma (5) a Nike (8). V Evropě mají Crocs zatím 10 vlastních obchodů, do konce tohoto roku by měl být alespoň jeden v každé evropské metropoli (možná včetně Prahy). Kromě původního modelu má řada Crocs dalších 35 modelů.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.