Nafoť, pošli a čekej, kde se tvé dílo proslaví
Armáda amatérských fotografů vybavená levnými digitálními fotoaparáty a kamerami slídící dennodenně na internetových stránkách obrazových “zásobáren” jako Flickr a Photobucket. Taková je realita současnosti, která nutí již dříve etablované fotobanky ke změnám jejich dosavadních obchodních a distribučních modelů. Díky stále se zdokonalujícím technologiím se snížily náklady na produkci i distribuci obrazových materiálů, jsou odstraňovány bariéry v přístupu k fotkám a do stojatých vod vtrhla nová vlna fotobank nabízejících obrázky bez nároků na autorská práva a tučné honoráře jejich původců.
Hloubka, šířka a hlavně kvalita
Zástupci dříve zavedených fotobank známých jmen se shodují, že přibývající konkurence je nutí se změnám na mediálním, reklamním i filmovém trhu adekvátně rychle přizpůsobit. Tak např. Corbis, prodávající obrázky a fotky již třicet let, se podle senior viceprezidenta společnosti Ivana Purdieho hodlá soustředit na ochranu autorských práv fotografů a designérů. “Věřím, že dříve zavedené fotobanky své místo na trhu neztratí. Zatímco my nabízíme šířku výběru, fotobanky jako MaryEvans Picture Library, Bridgeman Art Library a The Science Library jdou daleko více do hloubky. Můžete sice brouzdat po Flickru a stahovat si obrázky zadarmo, ale vyhledávání je tam komplikované a životnost fotky omezená. U Corbisu znáte vždy celou historii fotky, autora, kolikrát a pro co byla použita atd.,” namítá Purdie. Kromě celých kolekcí portrétů celebrit Corbis nedávno zprostředkoval stopáž z filmu Rocky pro italskou kampaň na telefonní seznam. “Nenasytnost po celebritách je zjevná a s naší pomocí budou snad brzy pro zadavatele dostupnější,” věří Purdie.
Všichni chtějí obrázky
“Co se mění nejvíce, je způsob využití vizuálních děl a média, pro která jsou určena. Dobrou zprávou je, že my i konkurence prodáváme stále více, tradiční zákaznická základna se rozšiřuje, zadavatelé hledají obrázky pro své digitální outdoorové kampaně, jiné společnosti materiál pro své korporátní stránky, mediální průmysl pro editorialy,” vypočítává Bob Olofsson, senior vicepresident of global sales z Getty Images. Ta své příležitosti na světových trzích vidí jednak v reprezentaci fotografů a designérů (Getty Images provozuje agenturu Orchard, která zastupuje na 5 tisíc umělců) a dále v akvizici nebo spolupráci s dalšími subjekty, díky nimž může rozšířit portfolio své nabídky. Stejně jako Corbis hodlá Getty Images investovat více do filmu, o čemž svědčí uzavřené dohody s Universal Picture a Warner Bros. To však stále světové jedničce nestačí: před dvěma roky koupili společnost Scoopt, která nyní sdružuje 17 tisíc registrovaných členů ve 130 zemích. Scoopt v podstatě nakupuje od novinářů-reportérů na volné noze obrazový materiál a prodává jej do médií. Další odnoží kolosální fotobanky je ishtockfoto, na kterém mohou kreativci za relativně nízké ceny nakupovat obrázky nezatížené autorskými právy.
Novým vyzyvatelem známých fotobank je nyní Shutterstock, na jehož stránkách přistane denně na 6 tisíc nových fotek. Na konci každého dne pak sítem editorů projdou ty nejkvalitnější, určené k prodeji registrovaným uživatelům. Měsíční předplatné přijde zájemce na dvě stě dolarů. Co tedy čeká byznys s vizuálním zbožím do budoucna? Velká variablita prodejních modelů, flexibilita v distribuci, zdokonalení principu předplatného a licencí, změny v otázkách autorských práv a honorářů a také zlevnění konkrétních služeb v rámci houstnocí konkurence.
Zpracováno podle časopisu Campaign
je libo Marylin? U fotobanky si můžete objednat třeba celou kolekci děl Andyho Warhola, k dostání je třeba i Einstein.