S garancí vrácení peněz během jednoho měsíce přišla v půlce dubna například společnost ReckittBenckiser u pracích prášků značky Vanish. „Akce se vztahuje na jednolitrové balení výrobku Vanish regular White. Akci komunikujeme kromě TV spotu také ve vybraných obchodních řetězcích pomocí POS materiálů: plakátů, paletových přebalů, neckhangerů a stánků,“ uvedla brand manažerka Vanish Lenka Formánková. Podle jejích slov se zatím o vrácení peněz přihlásili pouze tři spotřebitelé. Firma předpokládá, že se prodeje po-daří zvednout asi o 30 %.
Otestujte na vlastních střevech
Peníze u produktů značek Activia a Actimel vracela také firma Danone. Na podzim 2006 proběhla akce „Patnáctidenní test s Activií“, která garantovala vrácení peněz v případě nespokojenosti zákazníků. Po skončení akce uvedla Jana Petrová, brand manažerka Activie, že akce měla požadované nárůsty prodejů a že o vrácení peněz si během trvání kampaně požádalo celkem 363 účastníků. Patnáctidenní tes-tování nicméně využívá Danone v komunikaci stále, v současnosti v TV spotech i v in-storu, kam umístila speciální zeleně obrandované lednice a Activii prodává v balení sedm kusů plus jeden zdarma, takže na test vyjdou přesně dvě balení a jeden jogurt zbude jako „bonus“.
Placený sampling
Akci „Vyzkoušejte 7-mi denní péči o pleť“ nasadila také firma L’Oréal. Ta sice neslibuje vrácení peněz v případě nespokojenosti, ale prostřednictvím lékáren zavedla do prodeje řadu osmi speciálních setů podle typu pleti za 50 Kč, které od půlky dubna propaguje v televizní reklamě a inzerci v tisku. Podle údajů z 28 lékáren řetězce Lloyds se během pěti týdnů od 16. 4. do 19. 5. prodalo celkem 1444 těchto setů, z toho byly nejúspěšnější výrobky: Myokine (341 prodaných setů), Normaderm (229), Thermal fix (221) a Liftactiv pro (218). Ve srovnání s obdobím pěti týdnů před zahájením akce se prodej krémů, jejichž vzorky top čtyři sety obsahovaly, zvedl o 66 %, 34 %, 61 % a 55 %.
Důkladné právní ošetření
Využití nástroje „garance vrácení peněz“ může mít ale i svá právní úskalí, jak dokládají případy s Activií a Actimelem. Podle Petry Vaňkové ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) byly ze strany zákazníků zaznamenány dosud 2 typy stížností. „Spotřebitelé si stěžovali, že při uplatnění nároku na vrácení peněz je po nich mimo jiných náležitostí požadován zjednodušený daňový doklad opatřený ra-zítkem. Bohužel tato informace se ke spotřebiteli dostává až v okamžiku, kdy se rozhodne uplatnit nárok na refundaci. Na tuto námitku SOS Danone odpovědělo, že pro účast v soutěži není nutný potvrzený originál prodejního dokladu. Tato podmínka se vztahuje pouze na podnikatele, kteří předkládají fakturu,“ vysvětluje Vaňková. Další stížnosti se podle ní týkaly rozporu v délce udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů. „Obal na Actimelu hovořil o délce uděleného souhlasu se zpracováním dat do konce roku 2006, ale dle obchodních podmínek může Danone uchovávat osobní údaje účastníků soutěže celých 5 let. Na tuto připomínku společnost Danone již nereagovala,“ doplňuje Vaňková.
Právnička Danone Lenka Slunská podala vysvětlení nyní: „Ve všech pravidlech soutěží je nastavena všeobecná lhůta 5 let s tím, že jsou vždy zachována práva spotřebitele k odvolání souhlasu se zpracováním jeho osobních údajů dle zákona. Takový požadavek ze strany spotřebitelů k nám nikdy nebyl vznesen. Speciální lhůta se udává na obalech a případných letácích ke každé akci. Speciální lhůta má vždy přednost před generální. Osobní údaje spotřebitelů využila firma Danone od účinnosti zákona o ochraně osobních údajů za účelem marketingové akce pouze loni v listopadu s tím, že speciální lhůta byla nastavena do konce roku 2006, tudíž veškeré závazky z naší strany byly dodrženy,“ uvedla Slunská a dodala, že stížnost SOS vyřídila Danone telefonicky.
Oblíbená forma promoakce. Firma Danone vracela peníze na podzim, Vanish to zkouší teď. Spo-třebitelé však mohou mít výhrady.