Kam zmizel Leoš?
Známý moderátor Ranní show Evropy 2 Leoš Mareš si minulý týden užil dva dny dovolené v Barceloně, zatímco jeho fanynky a posluchači rádia tápali, kam zmizel. Nakonec se Leoš vrátil jako hlavní tvář nové kampaně CK Fischer, která komunikuje novou službu na on-line prodej zájezdů “Klikni a zmiz”.
CK Fischer nabízí možnost koupit si přes stránky www.klikniazmiz.cz během chvilky zájezd, hned ho on–line zaplatit a stejně tak rychle na dovolenou i odjet. “Chtěli jsme ukázat benefit rychlosti názorně. Když takto rychle odjedete, mohou být vaši známí překvapení a nevědět, kde jste. Prostě zmizíte,” vysvětluje téma této virálně-teaserové kampaně manažer marketingu CK Fischer Juraj Heriban. Marketing českých cestovek podle něj nevybočuje z tradičního pojetí nabídky destinace, ubytování a ceny, CK Fischer se však chce odlišit. “Potřebovali jsme vyvolat virální vlnu, boom mediálního zájmu, aby poselství naší komunikace nezapadlo v šumu. Proto jsme nechali zmizet celebritu. Dohodli jsme se s Leošem Marešem, který služby jako první využil a v duchu komunikace prostě zmizel. Díky své dvoudenní absenci v rádiu rozvířil obrovskou mediální vlnu,” popisuje Heriban. Zmizení moderátora se věnovaly především bulvární Blesk a Aha!, dále i deník Právo.
Revoluce, či plácnutí do vody?
Marketingový manažer CK Fischer říká, že revoluční služba, jakou je Klikni a zmiz, si zaslouží i revoluční marketing, zvláště je-li efektivní z hlediska nákladů i reálného dopadu na trh. Je však kampaň CK Fischer skutečně tak revoluční, jak Heriban tvrdí? “Považuji za pozitivní, že se vůbec někdo snaží vymyslet něco nového v okamžiku, kdy se zájezdy prodávají prakticky samy. Jde o hezký PR nápad, ale až jako revoluci bych to neviděl,” hodnotí aktivitu Tomáš Vondráček, ředitel agentury WMC/Grey. Klade si však otázku, zda je Leoš Mareš vhodně zvolenou osobností, jež má oslovit danou cílovou skupinu. Po-dle Heribana jde o cílovou skupinu trendsetterů, dynamických lidí 25-40 let, kteří reflektují nové formy nakupování a slyší na celoevropský trend obliby nákupů zájezdů on-line. “Je otázkou, kolik si náctileté fanynky Leoše Mareše nešťastné z jeho nepřítomnosti v Ranní show koupí on-line zájezdů přes kreditku, zvlášť když víme, že mladí preferují všechny jiné formy cestování než přes konvenční cestovní kancelář. Vnímám tedy kampaň jako osvěžující plácnutí do vody – i přes určité pochyby palec nahoru,” uzavírá Vondráček.
Význam mediálního ohlasu zpochybňuje i Petr Staněk, marketingový ředitel on-line cestovní kanceláře NetTravel.cz. “My s bulvárem nemáme nejlepší zkušenost, naše cílová skupina v bulváru není. Ale CK Fischer to má možná spočítané jinak,” poznamenal Staněk.
Otazník visí též nad čtvrtečním vystoupením Mareše v Ranní show, kde po svém návratu hovořil o svém výletu a o nové službě. Zda to byla skrytá reklama, nechtěl Heriban pochopitelně komentovat. Podle odborníka na reklamní právo to nelze jednoznačně určit: “Pokud by se prokázalo, že firma redaktora pověřila zmíněním se o službě ve vysílání za úplatu či jiné plnění, pak by šlo o skrytou reklamu. To, že jel Mareš na dovolenou, plnění je, otázka je však za co. Pokud je to plnění za to, že se o službě zmíní v Ranní show, pak se jedná o skrytou reklamu. Pokud však redaktor hovoří o službě z vlastního přesvědčení, za účelem pobavit diváky, pak o skrytou reklamu nejde,” říká Petr Kůta z advokátní kanceláře KMVS.