Celebrity show na markom židlích
I celebrity si musí hledat práci, pomyslíte si, když v rádiu několikrát za sebou slyšíte hlas PR ředitele Marka Vašuta nebo když ve “zprávách” o bezpečnostní konferenci promlouvá marketingová manažerka Renata Langmannová. Známých tváří, které místo toho, aby visely na billboardech, sedí v nějaké firmě za pracovním stolem v oddělení marketingu nebo public relations, je však víc. Je to jenom další forma reklamy, nebo “tvářičky” také něco dělají?
Je to “budižkničemu”?
Oslovené firmy se vesměs shodují na tom, že jim u “jejich celebrit” nejde (jenom) o tvář, ale že jim mohou nabídnout něco víc. Bořek Slezáček, který je známý jako zpěvák, moderátor a především ex-přítel modelky Simony Krainové, nyní zastává funkci group sponzorship managera ve společnosti AAA Auto. “Důvodem je odbornost a dlouholetá profesní zkušenost v oblasti marketingu, kulturního i sportovního sponzoringu a produkce. Z titulu své funkce je zodpovědný za sponzoringové a promo aktivity ve všech zemích, kde naše společnost působí,” vysvětluje angažmá hvězdy Petra Krainová, tisková mluvčí AAA Auto. Ačkoli si ho většina lidí spojí jen se světem showbyznysu, Bořek Slezáček je inženýrem ekonomie, vlastnil promotérskou společnost nebo pracoval v dnes již neexistující reklamní agentuře Hager jako account manažer pro nadnárodní klienty. “Fakt, že je ing. Slezáček tzv. celebritou, byl při obsazování této – pro společnost strategické – pozice druhořadý,” dodává Petra Krainová.
PR ředitel dělá hlavně reklamu
Zaplatit si reklamu na svoje služby je pro PR agentury tabu, což vcelku rozumně odůvodňují tak, že ony se přece umí zviditelňovat pomocí “svých nástrojů”, tedy public/media relations a využití reklamy by bylo vlastně popření jejich oboru. Ne tak je to u in-house PR ředitele Marka Vašuta. “S firmou Štěpánek Auto spolupracuji už řadu let. Začalo to moderováním boxerských utkání, později jsem pro ni namluvil audiospoty a na některých z nich jsem se podílel i autorsky,” vysvětluje Marek Vašut a pokračuje: “Nedávno mne majitel Petr Štěpánek viděl v českém finále Eurosongu, oslovil mne a krátce na to vznikla poslední řada rozhlasových reklam. Do budoucna máme ještě spoustu nápadů, a tak jsme se rozhodli naši spolupráci ‘zalít do betonu’: od poloviny března pracuji u Štěpánek Auto jako PR ředitel.” A co má PR ředitel na starosti? “Zatím se to spíš podobá práci kreativce, ale takový ‘šuplík’ tady nemají, a navíc vystupuji jako tvář firmy, takže její ředitel PR,” odpovídá Marek Vašut. Public relations v autobazaru Štěpánek Auto dosáhlo toho, o čem “firemní komunikátoři” ani nesní, a to že PR stojí nad marketingem, přestože se jedná pouze o jeden z jeho nástrojů. Toto netradiční pojetí potvrzuje i Pavel Hruška, manažer marketingu Štěpánek Auto: “V naší firmě je PR ředitel osobou, která vše, tzn. komunikaci, marketing, propagaci, zastřešuje, a já jako manager marketingu jsem součástí jeho teamu.”
Kráska a koupená krása
Že modelky nemusí být jenom vyretušované víly na vizuálech, ukazuje Jarka Rytychová, na počátku devadesátých let jedna z nejúspěšnějších českých modelek. V současnosti Rytychová příležitostně “dělá do PR”, loni se třeba spolupodílela na zajišťování mediální podpory pro L’Oréal, například zvala novináře, respektive novinářky na tiskovkou konferenci a párty při uvádění nového krému na trh. “Pro L’Oréal Group jsem pracovala na projektové bázi. Před lety prostřednictvím agentury Best Communications a v loňském roce jsem se jako samostatná osoba podílela na dvou projektech. K účasti na nich jsem byla oslovena přímo PR manažerkou L’Oréal Group ČR Nikol Novotnou,” vysvětluje Jarka Rytychová. Ostatně v komunikaci s médii, minimálně těmi lifestylovými, se vyzná – necelé tři roky byla totiž šéfredaktorkou českého vydání časopisu Harper’s Bazaar. Zmiňovaná Nikol Novotná nejprve na dotazy nereagovala, posléze přislíbila odpovědět v pozdějším termínu. Nakonec ale tato manažerka PR nedokázala odpovědět ani týden po stanovené deadline.
Kráska a zvířata
Funkci “junior marketing manažer” v bezpečnostní agentuře ABL si do životopisu může napsat dvacetiletá loňská Česká Miss Renata Langmannová. Jakou pro to má kvalifikaci? “Jako Miss se účastní nejrůznějších společenských akcí a své zkušenosti může zúročit při práci v ABL. Ví, co znamená pozornost médií, a nemá problém s veřejným vystupováním. To jsou zkušenosti a kvalifikace, které nemá každý,” říká Jiří Bartyzal, PR manažer ABL, a pokračuje: “V žádném případě není Renata pouze ‘tváří, která má nalákat’. Kdyby ano, jistě by netrávila hodiny v kanceláři prací u počítače vytvářením textů a rozpočtů.” V zápětí, když hovoří o výzkumu, který Renata Langmannová prezentovala na konferenci bezpečnostního managementu, Bartyzal říká: “Díky Renatině známé tváři je naší snahou přilákat pozornost k tomuto tématu s cílem tento obecný názor občanů změnit.” Takže zase tak zanedbatelnou roli hezká známá tvářička asi nehraje.
Na co jsou? “Modelka” Jarka Rytychová (vlevo) to s lifestylovými tituly umí, “moderátor a zpěvák” Bořek Slezáček (uprostřed) se v marketingu pohybuje už roky a u “missky” Renaty Langmannové (vpravo) se neví, jestli má její tvář lákat, nebo ne.
Marek vašut. Jako ředitel PR zastřešuje celý marketing.