Zostra proti kouření
Najednou se objevily hned dvě kampaně proti kouření. Není divu, v polovině dubna totiž bude Poslanecká sněmovna projednávat návrh tzv. protikuřáckého zákona. V rádiích běží nyní reklama, která vyzývá k podpoře petice pro zákaz kouření ve veřejných prostorách včetně restaurací. Spot odkazuje na webovou stránku www.stopkoureni.cz, kde mohou lidé vyplnit údaje o své osobě, čímž prý podpoří zmíněnou petici. Vedle toho Česká koalice proti tabáku (ČKPT) předminulý týden sezvala novináře na předpremiéru promítání dokumentárního filmu “The Tobacco Conspiracy” s cílem ukázat praktiky tabákových koncernů, jako je “manipulace s vědeckými důkazy, ovlivňování veřejného mínění a politického rozhodnutí a nekalé a neetické obchodní modely”, jak stálo v pozvánce.
Kdo s kým a proč?
Ačkoli je na zmíněné stránce www.stopkoureni.cz odkaz na web www.dokurte.cz, jenž patří ČKPT, ta tuto iniciativu neorganizuje. “S onou peticí nemáme nic společného, již dva roky běží naše vlastní petice,” říká Kateřina Langrová, ředitelka ČKPT. Podle Petra Kůty, advokáta z AK Kůta, Musil, Vaňková & partners petice na internetu není relevantní. “Podle zákona o právu petičním občan musí pod petici kromě svého jména, příjmení a bydliště uvést též svůj podpis, přičemž podpisem se rozumí vlastnoruční podpis,” říká Kůta. Petice navíc musí mít písemnou formu, a tak “podepisování” na webové stránce neodpovídá požadavkům zákona. Neúčinnost takové petice potvrzuje také ředitel agentury Weber Shandwick Vladimír Feldman, který patří mezi nejznámější české lobbisty. Proč tedy Lukáš Nádvorník, ředitel agentury Media Park a do nedávna obchodní ředitel Rádia Blaník, jenž za kampaní pro zákaz kouření v restauracích stojí, takovou akci organizuje? “Víme, že tato petice nesplňuje požadavky zákona, ale důležité je, že s ní vyjádřilo souhlas zatím více než 28 tisíc lidí,” říká Nádvorník a pokračuje: “Cílem je vytvořit nátlakovou akci, která má demonstrativní charakter.”
Stojí za tím někdo jiný?
Podle Lukáše Nádvorníka stojí za “jeho” akcí pouze on a další dvě osoby. Kdo tedy reklamní kampaň platí? V tuto chvíli běží zdarma rozhlasová kampaň na síti regionálních rádií MMS v hodnotě více než 1 mil. Kč, dohodnuta je i spolupráce s rádii sítě Kiss a s rádiem Beat. V obou případech jde o průměrně intenzivní kampaň,” vysvětluje Nádvorník a doplňuje: “Zdarma otiskl náš inzerát Respekt. Na dalších médiích pracujeme, bohužel hodně záleží, zda šéf příslušného média kouří…”
Dlouhodobým partnerem a přispěvatelem ČKPT je výrobce řady volně prodejných prostředků pro odvykání kouření Nicorette, kterým je od ledna společnost Johnson & Johnson (J&J). ČKPT proto podle Kateřiny Langrové může sdružení využívat služeb PR agentury J&J Hauska & Partner. Vedle toho ČKPT spolupracuje také s PR agenturou EMC Group.
K. Langrová. Máme vlastní petici. Pomáhá nám PR agentura, která pracuje pro J&J.
P. Kůta. Petice přes internet nesplňuje požadavky zákona. Ten vyžaduje podpis na petiční arch.
L. Nádvorník. Kampaň má demonstrativní charakter. Prostor dostáváme zdarma.